Ingrid Zon3
Håller just på att fräsa upp de sista kantarellerna från förra året. Ska äta det med spaghetti och parmasan till lunch. Vansinnigt gott.

Min svåger brukar plocka och rensa åt mig tummenupp.gif .
Hoppas det kommer några i år, dagens väder bådar ju gott trots allt.
Platinum
Finns nog hopp om kantareller för din del skulle jag tro. Plockade mina första två liter i förrgår (i Gästrikland).
Åsa, mälardalen zon 2
Jag plockade 1 liter innan värmeböljan, men jag tror det lär dröja innan jag hittar mera allt är gulbrunt här, det knastrar under fötterna, björkarna gulnar och det lilla vi fick idag som knappt blötte marken gör nog varken till eller från.
Mollis
Jag är en hängiven svampplockare och väntar otåligt på regn, om det nu kommer ordentligt till helgen så kommer Karl Johan att visa sig snabbt så då gäller det att vara alert så man hinner ta dom innan maskarna är framme. Kantarellerna växer ju mycket långsammare så dem får jag nog vänta på.
Gillan
Finns det nåt skönare än att ge sig ut i skogen och leta efter svamp? Jag älskar det. I år tror jag dock inte på speciellt mycket svamp. Det har regnat för litet för det tyvärr crying.gif . Hoppas de sista kantarellerna smakade toppen Ingrid tummenupp.gif . Själv har jag lite Kalle kvar i frysen från förra året. De är inte så tokiga de heller.
Ingrid Zon3
Jo, de var jättegoda.

Grejen är att jag har aldrig plockat svamp och när jag försökt har jag inte hittat nån. Tror att vissa har svampögon medan jag är "dyslektiker" på det. Och det hjälper absolut inte att säga att "oh men det är så lätt!" nono.gif Röd flugsvamp är vad jag hittar. Och såna där gräsmattesvampar (kan man äta dem?).

Fast Karl Johan (porcini, mm!) skulle vara mycket trevligt att hitta.
Mollis
När man börjar plocka svamp ska man helst ha med sig någon kunnig, då lär man sig fort att känna igen typ, växtplatser mm, om man går själv och har en svampbok till hjälp för att identifiera så blir man så himla osäker.
Du får komma hit till mig och hänga på så ska jag lära dig allt jag kan flirting.gif
Felicia
CITAT (Gillan @ 01-08-2008, 07:08) *
Finns det nåt skönare än att ge sig ut i skogen och leta efter svamp? Jag älskar det.

Samma här, det är så himla avkopplande. Man kan ju inte stressa fram utan måste ju gå sakta, steg för steg, för att inte missa kantarellen. Är det sen en vacker höstdag med klar, fin luft och så har man lite fika med - åh så härligt yahoo.gif
Jag har faktiskt kvar ganska mycket men jag måste ju ändå ut och plocka bara för att det är så skoj. Har ju döttrar och vänner som gärna vill ha ifall det blir för mycket rolleyes.gif
Ingrid Zon3
Tack Mollis! Det vore faktiskt kul med en guidad svampplockning.
Ny turistidé kanske? Svampsafari liksom.
Mollis
Svampsafari giggle.gif det skulle nog funka, man kanske skulle bli svampkonsulent helt enkelt! Tack för tipset!
Gillan
CITAT (Mollis @ 01-08-2008, 09:31) *
Svampsafari giggle.gif det skulle nog funka, man kanske skulle bli svampkonsulent helt enkelt! Tack för tipset!

Där skulle jag nog aldrig platsa. De svampar jag vet något om är kantareller, olika trattisar och "Kalle med kompani". Jag skulle däremot gärna följa med på en sån safari! Tala bara om när/var/vilken tid etc....... yahoo.gif

Precis som du säger Felicia, det är så avkopplande att leta svamp. Jag vet inte ens om jag finner nåt som är mer avkopplande? Mina svärföräldrar älskar att gå i skogen för att leta bär, det är det värsta jag vet laugh.gif . Jag kan leta svamp i timmar utan att hitta nån, det gör inget, jag njuter ändå giggle.gif . Undrar vad det beror på att man upplever det så olika?

Ha det gott i svampskogen alla!
Mollis
Jag är också helt tokig i det, kan gå hur länge och ofta som helst, det är den ultimata avkopplingen för mig. Om jag verkligen någongång drar ihop ett gäng på safari så är du självklart inbjuden! Nu hoppas vi på regn och härliga promenader!
Felicia
Kul - jag är precis likadan Gillan!
Tycker det är avkopplande att plocka svamp men hatar att plocka bär.
Har fundrat på vad det kan bero på, kanske att det känns mer stressigt med bär på nåt sätt. Man ska skynda få hinken full. Vet inte varför, är nog något som sitter i sedan man var liten och följde med föräldrarna. Då skulle hinkarna vara fulla innan man for hem.
När man plockar svamp så är det ju inte ens säkert man hittar en enda en. Vi brukar säga när vi hittat några - att nu har vi i alla fall till en svampmacka när vi kommer hem! Plus att man måste gå sakta och vara lugn för att hitta nåt.
Platinum
Nu har man varit ute på en rogivande svamppromenad, motion har man fått och lite svamp har man hittat också. Två flugor i en smäll, trevligare motionsform finns inte smile.gif

Nu är det bara att invänta mer regn så det tar fart ordentligt ute i skogarna, kommer det bara regn så blir det fint svampår vad jag kunnat se under de två turerna jag gjort denna vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon