Full version: Skadad magnoila
A-K.R
Hejsan!
Rådjuren har fejat sina horn mot min magnolia och nästan halva busken är förstörd sad.gif . Tre grenar har gått av helt men en gren är fortfarande hel även den är väldigt avskalad nertill. Går den grenen att rädda eller är det bara att klippa av den? Är det något jag bör göra för att hjälpa magnolian att återhämta sig efter denna attack? Tacksam för tips och råd!
A-K
Jan af Lisö
Jag har mestadels dåliga erfarenheter av skadade magnolior, men det beror lite på skick och sort. En stark och frisk magnolia med oförstörda rötter kan klara av en del skador.

Så som det låter på din beskrivning så skulle jag satsa på en ny magnolia till våren med ett bra skydd mot harar och rådjur.
A-K.R
Med tanke på att magnolian planterades i våras har den nog inte hunnit rota sig ordentligt. Den har dock varit mycket fin och fått massor av nya blad sedan plantering. Ja, ja, tiden får utvisa... Tråkigt är det i allafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon