Full version: Vackra hus?
Gossen Ruda
Utsikt från Bratteråsberget över en del av Eriksbergområdet. Under miljonprogrammets tid byggde man hus som var enhetliga och såg likadana ut överallt. Klagomål på detta förekom och förekommer. Nu är det tvärtom, inget eller få hus är det andra likt. Om det blir bättre vet jag inte, ser rörigt ut.

[attachment=20822:080707_3_hus.jpg]
Lilla Birka
Det spelar inte så stor roll hur de styr ut husen i tät bebyggelse, det blir sällan vackert ändå. De här däremot tycker jag är vackra![attachment=20832:Aspnäset__Skyttmon.JPG][attachment=20833:Solen_bl...Skyttm
on.JPG]
Miamamma
CITAT (Lilla Birka @ 07-07-2008, 21:37) *
Det spelar inte så stor roll hur de styr ut husen i tät bebyggelse, det blir sällan vackert ändå. De här däremot tycker jag är vackra![attachment=20832:Aspnäset__Skyttmon.JPG][attachment=20833:Solen_bl...Skyttm
on.JPG]

Villhavillhavillha! crazy.gif
Lilla Birka
Då får du flytt´! Till Jämtland!
Miamamma
Det gå att flytta hus också!
Huggorm
Hus i nationalromantisk still finns över hela landet, även om väldigt många tyvärr har rivits. Men det kan nog vara så att det finns fler kvar i norra Sverige, jag såg många fina i Hälsningland när jag var där förra veckan
Boxer
I detta huset bodde jag i nio år

Väldigt charmigt men opraktiskt

Lilla Birka
[attachment=20845:Långvinds_herrgård.JPG]Det är inte "kan nog vara så", det ÄR så! Jomenvisst finns de i Hälsingland också, det här tog jag där häromdagen!
KURT
De rikt utsmyckade Jämtländska trähusen var väl från början sommarhus åt jägare och fiskare från Sverige och framför allt England?
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2008, 20:09) *
Utsikt från Bratteråsberget över en del av Eriksbergområdet. Under miljonprogrammets tid byggde man hus som var enhetliga och såg likadana ut överallt. Klagomål på detta förekom och förekommer. Nu är det tvärtom, inget eller få hus är det andra likt. Om det blir bättre vet jag inte, ser rörigt ut.

[attachment=20822:080707_3_hus.jpg]

Smaken är som baken wink.gif Det finns klara fördelar med att alla hus inte är lika: barnen hittar hem! "Först passerar jag det lilla huset, sen passerar jag det rosa huset och sen är jag hemma".
Jag tror också att variationen är stimulerande för hjärnan. Det minskar tristessen betydligt.

Fast jag skulle inte vilja betala miljontals kronor för att bo på Eriksberg, trots mångfalden i fasader....

Edit: "bo på" skall det stå!
polecat
Det var också "kloka" bönder som inte sålde sin skog till de stora "bolagen" som byggde ståtliga hus.
Gossen Ruda
CITAT (Bee @ 08-07-2008, 09:21) *
Smaken är som baken wink.gif Det finns klara fördelar med att alla hus inte är lika: barnen hittar hem! "Först passerar jag det lilla huset, sen passerar jag det rosa huset och sen är jag hemma".
Jag tror också att variationen är stimulerande för hjärnan. Det minskar tristessen betydligt.

Fast jag skulle inte vilja betala miljontals kronor för att bo på Eriksberg, trots mångfalden i fasader....
Edit: "bo på" skall det stå!

Sant visserligen, men så många barnfamiljer finns det inte i området. Visserligen såg jag två ungar som lekte framför husen men det var nog hela populationen. Det är som sagt inte så billigt att bo där.
eden
CITAT (KURT @ 08-07-2008, 06:20) *
De rikt utsmyckade Jämtländska trähusen var väl från början sommarhus åt jägare och fiskare från Sverige och framför allt England?

Hus som det här och liknande byggdes av de s.k. träpatronerna. Det var inte ngra. sommarhus utan skulle visa hur rik man var.
KURT
CITAT (eden @ 08-07-2008, 10:40) *
Hus som det här och liknande byggdes av de s.k. träpatronerna. Det var inte ngra. sommarhus utan skulle visa hur rik man var.

Rensjösätern

Medstugan

Engelska villan

Villa Jamtbol

De är alla jaktvillor, träpatronerna bodde nog snarare i närheten av sina sågverk och massafabriker vid kusten. Sedan fanns det säkert andra som inspirerades av jaktvillorna och byggde liknande hus senare.
eden
Har jag missuppfattat det jag läst så totalt??? -cry-.gif
KURT
CITAT (eden @ 08-07-2008, 11:14) *
Har jag missuppfattat det jag läst så totalt??? -cry-.gif

Det kan säkert ha byggts lokala villor också i samma stil som jaktvillorna. Men arkitekturinfluenserna i denna byggnadsstil brukar definitivt härledas till jaktvillorna, och jaktvillorna byggdes innan. Jämför t ex med Hälsingegårdarna, där bönderna blev rika av skog + linodling, där byggde man "bara" större varianter av de hus som redan fanns lokalt.
eden
Har kanske bara blandat ihop det hela. sweatingbullets.gif
Gåsis
on.JPG]

Kommer bilderna från Skyttmon? Ett av få ställen i Jämtland där bönderna inte sålde ut sin skog. Där finns många såna jättefina hus.

/Åsa
Piccante
CITAT (KURT @ 08-07-2008, 12:34) *
Det kan säkert ha byggts lokala villor också i samma stil som jaktvillorna. Men arkitekturinfluenserna i denna byggnadsstil brukar definitivt härledas till jaktvillorna, och jaktvillorna byggdes innan. Jämför t ex med Hälsingegårdarna, där bönderna blev rika av skog + linodling, där byggde man "bara" större varianter av de hus som redan fanns lokalt.

En av de som hade jaktvillor både i norrland och i västergötland var ju släkten Dickson från Göteborg. De gav upphov till begreppet "baggböleri" och de bodde permanent i en "villa" (läs trevånings stenhus) som ligger mellan Heden och trädgårdsföreningen i Göteborg. Många av de stora kåkarna var nog bara sommarstugor åt välbärgade från Göteborg och Stockholm.
skogstroll
CITAT (Miamamma @ 07-07-2008, 22:07) *
Det gå att flytta hus också!

Yes mitt kommer från Tällberg smile.gif
Lilla Birka
CITAT (Gåsis @ 08-07-2008, 12:46) *
Kommer bilderna från Skyttmon? Ett av få ställen i Jämtland där bönderna inte sålde ut sin skog. Där finns många såna jättefina hus.

/Åsa

Ja, båda dessa är från Skyttmon! Och det finns flera norröver som inte är jaktvillor men ändå lika fint utsirade. Den bilden jag tog i Hälsingland visar herrgården på Långvinds bruk som ligger nära kusten strax söder om Enånger.
Aqvakul
on.JPG]

Fräcka, åtminstone det översta. Det nedre är väl lite för mkt......
Lilla Birka
Varför så modest? Är det inte "ju mer, desto bätttre"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon