Eva i Norrköping
Vad är det för fel? Det är hur mycket blommor som helst på mina bägge squashplantor, men ingen har hittills resulterat i någon frukt.... sad.gif
Ingrid på Västkusten
Är det bara 'han' som blommar elelr är det också 'hon'?

Surrar det bin i trädgården?

Hälsar Ingrid
Eva i Norrköping
Hur ser jag skillnad på han och hon? Bin och humlor har vi massvis av, så det kan inte vara prblemet.
Ingrid på Västkusten
Hanblommor har raka smala skaft till kroppar medans damerna i squashvärlden har kurviga knubbiga kroppar :-)) kika under själva blomman så ser Du :-)

Oftast kommer hanarna först - å kollar läget lite - man kan ha en hel uppsjö av hanblommor sedan kommer honblommorna :-)
Har man kallt kan de också bli en hel del hanblommor först, t ex i starten på säsongen.

Hälsar Ingrid
Eva i Norrköping
Då ska jag ut och granska blommorna imorgon. Om det visar sig vara två av samma sort, kan man väl äta upp blommorna? Har för mig att någon hade stekt squashblommor?
Ingrid på Västkusten
Ja han-blommorna kan man skörda hejvilt - steka fritera, fylla etc etc :-))
Man kan även skörda små squahämnen med blommor på om man har gott om dem,

Hälsar ingrid
Eva i Norrköping
Jag har granskat blommorna på bägge plantorna, men ser ingen skillnad faktiskt. Måste betyda att jag bara haft tur förr om åren, då jag alltid fått mycket frukt...?
Nu blir det till att käka blommor i stället - kan bli intressant det med!
Ingrid på Västkusten
Låter som det är taskiga squash-sorter som du har faktiskt!
:-((
Smaka på blommorna så det blir nÅNTING bevänt med dem i alla fall,

Hälsar ingrid
Eva i Norrköping
Hm, men det är frön av den sort som jag haft i åratal! Har ju funkat tidigare... Kan det vara att fröet är gammalt..?
Ingrid på Västkusten
Jag satte ut mina plantor as-sent - d v s i slutet av juni som små pytteplantor och jag har haft squash sedan slutet av Juli. Och Dina blommar nu - det är nått skumt - om det är för kallt för skuggigt, för lit egödning, för lite vatten denna somamren elelr en kombination.....

Funderar ingrid
Eva i Norrköping
Ja, de kom igång sent med att blomma, men som sagt, nu är det massor med blommor, i långa rader. Men kanske det är lite för skuggigt, solen kommer inte fram dit förrän på eftermiddagen... Men där jag bodde förut, hade jag sol bara på förmiddagen å andra sidan.
Nåja, vi får käka blommor i år helt enkelt! biggrin.gif
Hannele
Men friterade blommor lär vara en läckerhet!

Gör en frityrsmet och doppa blommorna i denna.
Fritera i en olja med neutral smak tills de blir gyllenbruna.
Servera som förrätt med en citronklyfta och lite grovt salt.
Ingrid på Västkusten
Aha - eftermiddagssol!

Jag tror nog att det kanske blir att överväga att odla squashen nån annan stans nästa år för de är sol och värmekrävande till 1000. Squashblommor är itne det sämsta ;-))
ändå!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon