Kvegerö
07-07-2008, 19:22
Hej
Tittat i affärerna det är så himmla dyrt med bekämpningsmedel för ogräs. Vill spruta på det ogräs som finns på grusgången och mellan plattor. Någon som har bra tips på hur man gör egen effektiv blandning.?
Platinum
07-07-2008, 19:29
Lägg fönster över, funkar utmärkt märkte jag (risk för brandrisk dock).
Jag har ogräsättika hemma så vanlig hushållsättika borde funka, men risk att omkringliggande växter stryker med.
Låter som om markduk är det mest miljövänliga.
fröhamstern
18-08-2008, 22:02
ogräsättika funkar bra. tom på mossan som gärna växer på gångplattor.
Glyfosfat är ju inte så komplicerad molekyl, den kan du säkert syntetisera själv hemma.
Kvegerö
19-08-2008, 06:46
CITAT (KURT @ 19-08-2008, 06:27)

Glyfosfat är ju inte så komplicerad molekyl, den kan du säkert syntetisera själv hemma.
Hej
Ja har nu faktiskt kört en runda med det på grusgången. Men nackdelen är att det är så dyrt i butiken bara o räcker inte till så mkt.
Aqvakul
19-08-2008, 07:25
Avråder bestämt från hemmagjorda bekämpningsmedelsblandningar!
Anna i Åkarp
19-08-2008, 10:19
Överblivet hetvatten funkar fint. Min mamma häller av potatisvattnet i grusgången när det börjar bli för vildvuxet där, ogräset tvärdör. Jag har börjat hälla ut sista skvätten ur vattenkokaren på mina envisa maskrosor och tistlar.
En 5-liters dunk med ogräsättika kostar en bråkdel av andra ogräsmedel, och fungerar rätt hyfsat.
LenaFriman
20-08-2008, 08:35
Fick rådet att blanda ättika och grovsalt (STARK blandning).
Jag tog hett vatten och lät de stå en stund så att saltet löstes upp.
Det tog någon dag innan jag såg att ogräset hade dött, men det funkade faktiskt.
Mvh Lena
Gunilla T
20-08-2008, 16:36
Klart det fungerar om än bara tillfälligt. Ingenting som lever i jorden klarar av starka blandningar av ättika och salt -
tråkigt sätt att avliva maskar och småkryp.
Utan dem växte ingenting...
Jan Lindgren
20-08-2008, 21:17
Hej!
På plattor ska du inye använda ogräsmedel. Det finns för lite bakterier där som kan bryta ned preparatet. Bryr du inte dig om koldioxidutsläpp så använd en gasolbrännare annars kan du använda en varmluftspistol som drivs med miljövänlig kärnkraft.
MVH
Jan Lindgren
Red Top
21-08-2008, 13:05
För att slippa ogräs mellan plattor, kan man så backtimjan där. Den tar snabbt över och tål att gå på, föratt inte tala om hur fin den är.
Ett tips jag såg i ett danskt trädgårdsprogram. =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.