Cockaby
07-07-2008, 20:51
Japp, alla andra som kommer hem från semester vid medelhavet är som tokiga efter oliv- och fikonträd, stora buskar med rosmarin eller citrusträd. Min sambo blev däremot frälst i de paraplyliknande pinjeträden, han som annars inte är särskilt förtjust i barrträd överhuvudtaget.
Så nu undrar jag för det första om pinjeträdet kan tänkas överleva i zon 1 i Sverige och annars om det finns något alternativ. Med alternativ menar jag just det paraplyliknande växtsättet, helst i barrträdsform men även andra typer av träd.
Själv blev jag glad bara över att min sambo visade sig tycka om någon sort av barrträd i varje fall då han annars bara har fnyst åt mig när jag säger att tallarna i ändan av vår sommarstugetomt är vackra.
Som sista alternativ hade jag därför velat ha tips på någon bra sida med bilder på olika barrträd som man kan hitta i Sverige, för nån barrväxt av något slag ska jag plantera på min gigantiska tomt. Det kan vara liten som stor.
Huggorm
07-07-2008, 21:01
Egners växter har den i sortimentet, men dom är tveksamma till att den skall klara sig i zon 1. I Tyskland klarar den sig dock med lite omvårdnad
Ezereht
07-07-2008, 21:08
varför inte en silverpil *mmm* inte barr men dom är sååå fina
Huggorm
07-07-2008, 21:20
Våra vanliga svenska tallar kan ju också ta paraplyform ibland, men dom gör det inte frivilligt. Kanske kan man hjälpa till lite om man beskär, men det är nog inte lätt att få det bra. Jag har börjat exprimentera lite med det, skall bli kul att se hur det går. Paraplyformade träd trivs ju annars inte i vårt svenska klimat med kall mark. I öknen i Indiska Rajasthan däremot fanns många vackra, men det var inte barrträd utan olika sorters acacior
Alexander-VG-zon3
07-07-2008, 21:42
pinje tål minst neråt -12c om den står torrt ,, i england finns där träd som ska ha tålt -18c -15c . och ska växa i skotland . hur den infon håller sig till verkligheten vet jag inte . men odlad i söderläge och i sandjord borde det funka bra . jag själv har fått känsligare växter än så att överleva .
för varma zoner finns där ju ett par träd som får en sådan form ,, exemple olika prydnads barrväxter och träd som Gleditsia triacanthos, korstörne får ju en utbred krona och kan beskäras som en paraply form .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.