Full version: Sparrisärt!
Eva i Norrköping
Hur använder man den egentligen? Man ska väl knappast pilla ut de små ärtorna, hela baljan är ju väldigt köttig... Ska man förvälla dem hela kanske? Och de små "vingarna", äter man dem med?
nilla
Jag har förvällt och ätit hela baljorna med lite smör - känns en aning sträva men mums!!!
Hade inte förväntat mej att dom verkligen skulle smaka sparris!
Åt små baljor fram till för några veckor sen då dom började bli träiga - och då menar jag verkligen träiga, som en hård pinne i.
Att dom både är vackra att se på, lättskötta och smakar gott gör att dom definitivt kommer att odlas av mej igen - är förvånad över att dom inte är vanligare.

Mycket goda i sallader också, med t.ex potatis, rödlök och tomat. Men man ska skörda dom små, ca 3 cm långa

Gunilla
Eva i Norrköping
Ojdå, jag trodde man skulle vänta tills de blev lite större! Dags att ut och skörda imorgon alltså! De som blivit för stora kan man ju låta gå i frö, så kan jag köra på nytt nästa år. Tack för svaret!
Susanne i Linköping
Jag odlar sparrisärt för första gången i år, och det lär bli fler gånger. Visserligen blir det ingen stor skörd, men blommorna är vackra och mina plantor är fortfarande igång nu, medan alla mina sockerärter vissnat ner.

Det är inte bara storleken på baljorna som avgör när man ska skörda. En del baljor blir ganska stora medan andra förblir små även när de blivit för träiga för att ätas. För att se om ärterna går att skörda eller har blivit för gamla har jag skaffat mig en tumregel: om skidorna går lätt att böja mellan ena handens fingrar är de OK att äta, men måste jag ta i är de för gamla. Är de då stora och fina blir det fröskörd av dem, är de små blir det komposten. rolleyes.gif
nilla
CITAT (Susanne i Linköping @ 30-08-2003, 13:18)
För att se om ärterna går att skörda eller har blivit för gamla har jag skaffat mig en tumregel: om skidorna går lätt att böja mellan ena handens fingrar är de OK att äta, men måste jag ta i är de för gamla.

Bra tips!

Jag har utgått från att hela skördeperioden var över ... nu ska jag ut och böja bönor!

Gunilla
Eva i Norrköping
Tack ,det var ett bra tips, Susanne!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon