Full version: Min balkong idag
lissa
Tänkte bara visa hur det ser ut här idagens läge. Vi är minst 1 månad försenade pga det konsiga vädret som råder över hela världen verkar det som...
Dom första Gloriosorna..Man ser faktiskt 5 stadier, från den mörkröda allta längst ut till höger som börjar att bli frukt isf blomma, och till den lilla knoppen högst upp. Bakom till höger Jasminen och till vänster Caerulans nästan bladlösa början
[attachment=20821:DSCN6984.JPG]
Spatiphilium med 3 enorma blommor, och man skymtar lite av Jacarandans bladverk, den klarade sig trots mina farhågor, några bouganvillan och hibiscusblad skymtar i bakgrunden
[attachment=20824:DSCN6989.JPG]
Här har jag mina Kannor som blandar sig med min Musa Ensete längst bak med 3 jätteblad, stammen på en Benjaminficus, och på andra sidan ser man lite av ?? är det den ni kallar för livsträd eller ödesträd ? en crasa i alla fall
[attachment=20839:DSCN6994.JPG]
Jag försökte få med Jacarandan, men eftersom den har så glesa små blad är det svårt att få ett bra kort, men jag tror att Flaxss vill se det lilla man kan få fram..och bredvid min ena Albizia
[attachment=20841:DSCN6995.JPG][attachment=20842:DSCN6987.JPG]
Den lilla Hibiskusen med nyutslagen blomma och en bild på den högra delen av balkongen där Caerulan också har kommit med på en bit, både den i hink och den jag har på "stegtaket"
[attachment=20844:DSCN6986.JPG][attachment=20846:DSCN6997.JPG]
Sätter in ett par bilder från förra veckan, Asarina, som inte har klorofyll kvar pga vita flygare, och som trots att den är fin drar tll sig alldeles för många ohyror, plus en bild av den stora Hibiskusen
[attachment=20847:DSCN6933.JPG][attachment=20848:IMG_0978.JPG]

Fenja
Vackert Lissa, vilken blomprakt! Jag hoppas att min klänglilja ska vara vänlig och blomma snart.
Mvh
Fenja
nelly.trott
vilken dröm !
hur stor är balkongen ?
Helen i Piteå Zon 5
Åhhh, så många vackra växter du har på din balkong yes.gif och vädret... ja, det är konstigt även hos mig wink.gif
lissa
Hej och tack för era kommentarer, det är alltid trevligt att höra vad andra personer anser om vad man har åstadkommit..
Jag vet inte riktigt vad balkongen mäter trots att jag ideligen mäter och skriver upp...men närmnnet är inte vad det har varit. tongue.gif
Den är L-formad, och den ena delen mäter nog runt 2M lång och 0,75 M bred, men biten jag satte in korten från igår är nog mellan 3-4 M lång ochndrygt 2M bred, men det finns bara som en liten stig på den stora delen för att man ska kunna ta sig fram till solstolen. På den smala biten kommer man inte fram alls eftersom jag har en stor trädgårdskista där..Tur att man kan skjuta fönsterna så att jag kommer åt att vattna och plocka bort torra blad. På kortsidan av den smala biten har jag en metallbokhylla från IKEA där alla kaktusarna finns. Jag hade tänkt fortsätta att ta kort på dom olika avdelningarna och sätta in dom här. Jag har kort som är någon månad gamla, men tycker att det är roligare att ha aktuella bilder.. Hoppas bara att ni tycker att det kan vara roligt att se dom, för annars skulle det kännas lite löjligt att fortsätta på den här tråden..
smile.gif
DragonLady
Det är klart att vi vill se yes.gif
Det är ju därför vi är medlemmar på detta forum för att vi är intresserade av blommor och hur andra har det och hur de har löst olika problem och att man på det viset får många tips och ideer tummenupp.gif
Så här såg min balkong ut i vinter.. innan alla växter flyttade ut giggle.gif
lissa
Här kommer den smala delen och kaktusdelen, men jag borde nog ta egna kort på kaktsarna, men eftersom dom inte blommar nu så är det ju inte så roligt.....
Det första man ser i golvnivå när man ska ut är mina okända rosor, en Alstroemeria som har blomat klart, en frö pelargon som också har haft blommor, den ska nog ut i ljuset för att fortsätta blomma, men när man är borta mår dom bättre utan direkt södersol.. Bredvid ska det vara en Pysslingkrage ( som det inte blev mycket av ) och blåklint..som blommade och torkade bort, så jag sådde nya i samma kruka. Min röda plasthink för regnvattensupptagning är kanske inte mycket att kommentera om tongue.gif
På nästa kort har jag min Solanm Jasminoide, den står bakom rosorna och bredvid Afrikas liljor
[attachment=20974:DSCN7027.JPG][attachment=20976:DSCN7086.JPG]
Eftersom vi nu går till vänser komer min flätade "uppstammade" Marguerite, den har varit vit av alla blommor, nu får den vila, men i september ska den få full sol igen så då kan jag kanske få en blommning till..
Sen kommer min stora Albizia, första bilden dagtid, och den andra på kvällen med sina slutna blad. Bakom den skymtar 4 blåa Afrikas liljor . Den har inte blommat sen jag köpte den för 4 år sedan, men jag har flyttat lite på den fram och tillbaka , så när den har kommit till plats och vill blomma, då gör den det. Åt vänster om Albizian ser man några blad av min Kalamondin som har fått byta plats.
[attachment=20977:DSCN7013.JPG][attachment=20978:DSCN7015.JPG][attachment=20979:
DSCN7085.JPG]
2 höga Calla som var svårt driivna som bebisar, så dom håller på att hämta sig sen 2 år tllbaka Sen min numera rätt stora Clivia som i år inte har blommat än, men allt är konstigt i år, så den kommer nog, ..Bredvid en Fikus elastica, den är väldigt hög och stor, trots relativt liten kruka. Den var full med luftrötter när jag krukade om den sist, det såg lite konstigt ut faktiskt..i förgrunden en uppvirad småbladig murgröna ...en smal Caerula gren har letat sig dit, förmodligen i lite återanvänd jord..men det blir inget av den, alldeles för liten och med stor konkurrens, så den ska jag ta bort..
[attachment=20983:DSCN7062.JPG][attachment=20984:DSCN7017.JPG][attachment=20986:
DSCN7066.JPG]
Lite bättre bild av murgrönan, min första dadeluppdrivna Palm...kanarisk dadelpalm eller något liknande ska den heta...Min stackars Alohe Vera som jag tappade i golvet , grenarna som gick av ligger numera uppskivade i frysen.bra att ha till hands om man bränner sig....bredvid i en avsågad vattenflaska början till en palm från en egyptisk kärna..men den kommer antagligen att bli som den från kanariska..hihhi
[attachment=20987:DSCN7055.JPG][attachment=20988:DSCN7019.JPG][attachment=20989:
DSCN7060.JPG]
En lite mindre Spatiphilium som också börjar blomma nu..den står mellan Fikusen och Alohen. Det är svårt att få lagom skugga till dom eftersom dom är så yviga...Bokhyllan på kortsidan med kaktusar. Jag sätter inte in så många kort på dom, för jag har en känsla av att ni inte är så mycket för kaktusar, jag ser inte många trådar om dom iaf.., men 1 av 4 hyllor med lite blandat blir det iaf..
[attachment=20990:DSCN7054.JPG][attachment=20992:DSCN7048.JPG][attachment=20993:
DSCN7052.JPG]
Om någon har orkat komma så här långt sätter jag som avslutning en bättre bild på min "takstege" med ena Caerulan, och en med Castanuspermumen som jag numera har inne, men precis vid den öppna balkongdörren..och en nattbild av Edulis, och man ser lite av den storbladiga murgrönan som jag har på en spalje på hela den smala delen av balkongen...den kommer tyvärr inte till sin rätt just nu, måste nog byta platser i höst så att dom hinner vänja sig tills si vår...
[attachment=20994:DSCN7039.JPG][attachment=20995:DSCN7080.JPG][attachment=20996:
DSCN7087.JPG]
Godnatt till er som fortfarande är vakna, och godmorgon till resten av er d010.gif

PS Dragon Lady...Verkligen en läcker wub.gif balkong du har, men du lär väl inte få plats med några växter där, trots att den ser stor ut.. Är den delvis inglasad?? Om du har kort på sommarvarianten skulle det vara roligt att se den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon