Full version: Passionsfrukt
mamamaggan
Varför är det " kletiga " droppar på bladskaften på min stora passionsfruktsplanta ? Ska det kanske var så?
mamamaggan
" Petar " upp det här . Ingen som vet något om passionsfrukt ?
AndersKjellsson
Jag hittade den här obesvarade, men intressanta frågan. Jag skulle gissa att kletet är en belöning av sockerrik sav som produceras vid körtlar på bladskaften, där för att locka till sig myror som samtidigt håller andra angripare borta. Det här finns på en och annan växt som hoppas på beskydd i utbyte mot lite sav. t.ex Choisya. Vad tror ni kan det vara det? som är detta klet?

/Anders
stef
Låter troligt då jag hittade detta:

Passiflora are a source of nectar for a huge number of insects. They are an important main food stock for numerous butterfly and moth larvae.

In order to prevent some butterflys to deposit too many eggs, some passiflora produce small buds of the same size and color as the butterfly's eggs in order to trick them to believe they have laid more eggs than they actually have.

Other species secrete a nutrient liquid which attracts ants who will then attack bugs on the plant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon