Full version: hoya kerrii
boxer2
undrar om man behöver sätta om sin sin hoya kerrii?
vad ska man plantera den i då i så fall?
Hur ofta behöver man sätta om den i såfall.
går ej att ladda upp en bild sad.gif
men det är den som ett hjätra.
hjärtegull
Hur länge har du haft hoyan; hur gammal är den? Har den fått några rötter ännu? Det kan ta ett tag för hoyan att rota sig ordentligt, och du bör inte störa den genom att plantera om och mojsa med den innan rotbildningen har kommit igång på allvar.

Har du en vanlig plastkruka med hål i bottnen så kan du kika om du ser några rötter underifrån, annars kan du försöka lyfta upp hela jordklumpen ur krukan och se om du hittar på några rötter där.

Annars så trivs porslinsblommor i ganska små krukor, och när du planterar om dom så använder du vanlig blomjord blandat med grov sand.

Lycka till : )
Chivvie
Om du har vulkangrus hemma, så trivs de allra flesta hoyor väldigt bra i det.
boxer2
var får man tag i grov sand?
Irriteraren
CITAT (boxer2 @ 10-07-2008, 17:40) *

grov sand+ e du från vettet, den vill stå i en burk häsgödsel men polifsonger i!
pejori
CITAT (boxer2 @ 10-07-2008, 17:40) *

Grov sand ...akvariesand. Har kört alla mina hoyastiklingar i fuktig akvariesand och misslyckats med två av ett hundratal.
Ett glas fyllt av grov akvariesand, och gärna en varm placering, (köksfläkten) så tar dom sig fort tummenupp.gif
boxer2
CITAT (pejori @ 10-07-2008, 20:49) *
Grov sand ...akvariesand. Har kört alla mina hoyastiklingar i fuktig akvariesand och misslyckats med två av ett hundratal.
Ett glas fyllt av grov akvariesand, och gärna en varm placering, (köksfläkten) så tar dom sig fort tummenupp.gif

ska den stå i enbart akvariesand eller ska det vara blandat med jord?
hur ofta behöver jag sätta om den?
just nu (har aldrig satt om den) står den vad som synes på ovansidan i jord.
är planterad i enbart en lite röd ytterkruka.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar plantera i vanlig krukväxtjord, sån som är uppblandad med små lecakulor och det funkar utmärkt. (sticklingar sätter jag i bra såjord typ hasselfors yrkesodlar jord S-jord den med älgen på den är rikligt uppblandad med perlit)

Jag brukar plantera om max 1gång per år förutom den gamla H. carnosan den får kanske vänta en 7-10år mellan omplanteringarna den brukar blomstrejka 2-3år efter varje gång jag planterat om.

Själv brukar jag plantera om dem runt sportlovet då alla andra krukväxter omplanteras.

Om du ska sätta sticklingar av H. kerri ta mer än ett blad (hjärta) ifall du vill att växten ska bli mer än ett detta, handeln brukar ofta bara sätta ett hjärta och sedan säljs plantorna till Alla hjärtans dag men dessa plantor brukar aldrig bli något mera vill man ha flera rankor och dyl måste man ha en del av stammen med, en bladstickling funkar då inte.
Chivvie
Återkommer med mitt förslag om vulkangrus.

Där behöver du inte passa med vattning, gödning eller omplantering i första taget.

Vid plantering använder du ett stort glas - det måste vara tätt - eller en stor glas/plastburk. Sedan vattnar du till ca halva glaset, så att bara lite av rötterna nuddar vattnet. Sedan vattnar du inte förrän det är torrt och det kan ta ett par veckor, beroende på placering. Gödsla behöver du inte göra de första 6 månaderna. Omplantering endast om burken/glaset är fyllt med rötter. Eller eftersom det är en kerri - när den välter!
Dessutom stormtrivs de flesta hoyor i gruset. Behändligt, dammar inte, inga blomflugor och enkelt att se när det behövs vattnas. Testa!
boxer2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-07-2008, 08:00) *
Jag brukar plantera i vanlig krukväxtjord, sån som är uppblandad med små lecakulor och det funkar utmärkt. (sticklingar sätter jag i bra såjord typ hasselfors yrkesodlar jord S-jord den med älgen på den är rikligt uppblandad med perlit)

Jag brukar plantera om max 1gång per år förutom den gamla H. carnosan den får kanske vänta en 7-10år mellan omplanteringarna den brukar blomstrejka 2-3år efter varje gång jag planterat om.

Själv brukar jag plantera om dem runt sportlovet då alla andra krukväxter omplanteras.

Om du ska sätta sticklingar av H. kerri ta mer än ett blad (hjärta) ifall du vill att växten ska bli mer än ett detta, handeln brukar ofta bara sätta ett hjärta och sedan säljs plantorna till Alla hjärtans dag men dessa plantor brukar aldrig bli något mera vill man ha flera rankor och dyl måste man ha en del av stammen med, en bladstickling funkar då inte.

det är en färdigköpt med bara ett stort hjärta, har la haft den i ca 1-2 år och aldrig planterat om den, bör jag göra det nu? hur ofta bör jag plantera om? vill den stå trångt? är från affären planterad i en röd liten ytterkruka, kan jag plantera om den i denna krukan igen eller ska den ha en större? det är som sagt bara ett blad!
Åsa, mälardalen zon 2
Är det bara ett blad så kommer växten inte bli något större så då kan du ha den i samma kruka som du har nu, bara byta ut jorden.
boxer2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-07-2008, 16:50) *
Är det bara ett blad så kommer växten inte bli något större så då kan du ha den i samma kruka som du har nu, bara byta ut jorden.

hur ofta ska jag byta ut jorden? kan jag omplantera den närsom på året eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon