Full version: "Svärmors tunga"
Nenna
Jag har ett litet angenämt "problem". Det är nämligen så, att jag som inte alls är särskilt bra på blommor, har hittat 2 små blomställningar på min "svärmors tunga" ohmy.gif och nu undrar jag vad som krävs av mej för att det ska gå bra?! Bara vattna som vanligt eller ska det tillsättas gödning?? Jag har akvarium och vattnar med det vattnet ibland. Räcker det? Den står i en liten kruka nu och borde planteras om, men det ska man inte göra nu när den blommar väl??
Hoppas att ni har överseende med mina dumma frågor...
MVH
Nenna
Nina A
jag har läst att svärmors tunga trivs i liten kruka och ska planteras om vartannat/var tredje år

fortsätt med samma behandling som du gett
för stor ändring bara för att den ska blomma,kan ge motsatt effekt
så,vattna på med akvarievatten(brukar jag också göra,väldigt smidigt vid vattenbyte)och var noga med att inte ändra för mycket...det verkar blomman uppskatta smile.gif

lycka till!

/Nina-ingen kan allt,men alla kan något
Birgitta H
Hej Nenna Vräk inte på dom vatten bara utan gör som du hittills gjort, så kommer du att "bedövas" av en stark vaniljlukt någon sen kväll eller natt när de små vita blommorna slår ut. Hoppas att du inte har anlag för doftallergi. tongue.gif
bea
Ja, du har verligen tur - dom luktar oerhört gott...
Nenna
TACK snälla ni för svaren!!! wub.gif
Då låter jag den stå lite trångt ett tag till. Upptäckte i helgen 2 st nya blomstänglar laugh.gif , så nu är där 4 st! Tänk jag som inte visste att dom kunde blomma....

Kram Nenna
Ann-Marie på Dal
Man kallar denna blomma ibland för ungkarsblomma då den klarar att stå just utan omplantering och med lite si och så med vattnet laugh.gif

Har själv en stor en som får "spränga" krukan först innan jag planterar om den. Det brukar bli någa år emellan tongue.gif

Och visst doftar den underbart wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon