Full version: Olivträd
Myrilla
Hej,

Jag har ett ganska litet olivträd, inköpt i våras. Det är omkring 60 cm högt men växer på ganska bra och ser väldigt grönt och friskt ut.
Just nu står det ute, och ser ut att trivas bra.

Hur förvarar jag det bäst över vintern? Vi har källare, men där kommer värmen att vara på i år så det blir nog inte så bra att ha det där.
Däremot har vi kallväxthus. Har funderingar på att gränsa av med bubbelplast och sätta in frostvakt och kanske ställa växterna på tjock (10 cm) styrolit/frigolit. Räcker det? Hur låga temeperaturer tål oliven?

Det finns även en friggebod som är oisolerad, kan det vara ett alternativ??

Tacksam för svar smile.gif

Mvh Anna

PS. Bor precis i Zon 1 enligt kartan (norra halland), men det är nog zon 1-2.
MariaS
Du kan lugnt låta ditt träd stå ute tills det utsatts för minst 5 minusgrader. Annars får du ingen blomning. Sen bör det inte stå varmare än ca 10-12 grader. Får den det så varmt, behöver det dessutom extra belysning. Har du möjlighet att låta det vara ute hela vintern, så mår det egentligen bäst där. Trädet tål med säkerhet ner till -10 utan problem. Blir det kallare, bör du åtminstone täcka det med grön fiberduk (vinterväv).
Så dina tankar på kallväxthus, med bubbel och frigolit, bör räcka aldeles utmärkt.
jegi
Nu måste jag protestera.
Tidigare har vissa hävdat att olivträd blommar bättre om det utsätts för minusgrader. För egen del har jag inte den erfarenheten och det känns som en sån där "trädgårdssanning" som sprids vidare utan att någon ifrågasätter den. Eller finns det någon som gjort studier i ämnet? Nå, det må vara hur det vill med detta, det kanske finns dom som verkligen sett skillnad.

Att nu olivträdet inte skulle blomma alls utan minusgrader är dock definitivt felaktigt.
Alexander-VG-zon3
ja det är ren fakta att dom blommar ''bättre'' om dom utsätts för frost . plus oliv växer vilt där den utsätts för frost ner till -5c . dom stora odlingarna finns uppe i spaniens berg på sydsluttningar där det både snöar och blir frost ner till -10c .

ja den blommar även utan frost ,, men desto bättre om den får bli utsatt för frost .

jag själv har testat detta med att utsätta den för frost efter att läst i en bok att det triggar igång blomningen . först ingen frost då blommande den dåligt eller knappt nåt . sedan utsatte jag den för frost och den blommade jätte bra i maj-juni .

jegi
Om du läst det i en bok (någon särskild bok?) och sen testat själv en gång så blir det inte fakta för det.
Om vetenskap var grundad på så lösa boliner så vore det inte värt mycket.
MariaS
CITAT (jegi @ 10-07-2008, 00:06) *
Om du läst det i en bok (någon särskild bok?) och sen testat själv en gång så blir det inte fakta för det.
Om vetenskap var grundad på så lösa boliner så vore det inte värt mycket.

Jo nog är det fakta att oliven behöver frost för att blomma!

För det första står det i literaturen. Inte bara en bok utan de alra flesta som handlar om olivodling.

För det andra har jag en granne som köpte ett olivträd på en resa ngn stans i medelhavet (har glömt var) som då var i full blom. Det kom massor med frukter efter det. Efter nästa vintern som de hade olivträdet i bastun(?!) över vintern, blommade faktiskt trädet igen och grannen kunde nöjt plocka två frukter. Sen har inte trädet blommat på tre år. Jag gav grannen tipset om frost och därefter garaget istället. Och vet du vad jegi. Trädet har varit fullständigt översållat med blommor denna våren och verkar inte vilja sluta ännu heller.

För det tredje. Det finns en stor odlare av oliver i norra skåne. Av honom har jag fått mina tips om olivskötsel. Hans första kommentar var:
"utsätt den för frost"!

Summa... Utsätt oliven för frostgrader/minusgrader. Så blommar den till våren!
jegi
Jag utesluter inte att frost ger förbättrad blomning, men nu har det hänvisats till en "bok" och "litteraturen". Om man gör det så bör man också presentera exakt vad för källa som avses.
Författare och boktitlar tack!

Har man inte något mer på fötterna än grannens och Flaxxs experiment så ska man nog undvika termer som fakta.

Hur som helst så var mitt huvudsakliga budskap att olivträd inte behöver frost för att blomma och det gäller fortfarande.
Alexander-VG-zon3
ska ska leta upp boken som jag läste det i ,, men inte nu för sent för det ,, och ja den blommar utan frost men mer blommar den och bättre om den utsätts för frost . det brukar jag skriva .

eller kan du enkelt kolla på denna karta som visar lägsta temp över området som kan inträffa där oliver odlas . man ser sällan oliv odlingar där det är varmt på vintern .

http://www.uk.gardenweb.com/forums/zones/hze.html

slutsats kan man dra själv .

en annan rolig slutsats man kan dra är att enligt botanican blir det där oliver växer vilt neråt -12c -1c på vintern . och träd som kommer från områden där det blir frost behöver oftast en kylig period med frost för att orka bilda knoppar . oliver kommer ursprungligen från syd-östra medelhavsområdet och mindre asien .
MariaS
CITAT (jegi @ 10-07-2008, 22:27) *
Jag utesluter inte att frost ger förbättrad blomning, men nu har det hänvisats till en "bok" och "litteraturen". Om man gör det så bör man också presentera exakt vad för källa som avses.
Författare och boktitlar tack!

Har man inte något mer på fötterna än grannens och Flaxxs experiment så ska man nog undvika termer som fakta.

Hur som helst så var mitt huvudsakliga budskap att olivträd inte behöver frost för att blomma och det gäller fortfarande.

Tyvärr äger jag ingen av böckerna från kurslitteraturen på skolan! Men jag har svårt att tro att lärare på trädgårdsutbildningar, skulle använda litteratur som inte innehåller fakta!
Vete katten föresten om inte Johan Lemtke har skrivit om detta också, liksom andra kända författare som skriver om kulturväxter. Ludvig Johansson t.ex.

Hittade faktiskt en bok av just Ludvig Johansson där det står:
"Köldperioden håller trädet friskare och kylan gör också att det blommar bättre"
Boktiteln är: Odla exotiskt i din trädgård.
jegi
Det blev inte så mycket med den litteratur ni hänvisade till.
Vad som står i Botanica är att den är härdig i USDA-zonerna 8-11 och att den vill ha milda vintrar och det blir väl spannet mellan -12 och +4. Det är långt ifrån samma sak som att den vill ha minusgrader för att blomma bättre.

Vad gäller referensen till Ludvigs Johanssons bok så nämns ju ingenting om att frost skulle befrämja blomning. Köldperiod och kyla är ju relativa begrepp och inte samma sak som frost. Det är ju förstås möjligt att Ludvig vet mer om den frågan.

Att det är milda vintrar där oliver odlas och att det kan bli minusgrader kan ju inte leda till slutsatsen att frost ger bättre blomning.

Nej, när jag talar om källor menar jag vetenskapliga studier och något sådant har ni inte kunnat hänvisa till.
Det enda rimliga när man basunerar ut hur det förhåller sig med fakta är att man kan styrka det man hävdar, annars blir det inte värt så mycket.

Så då står vi där igen med grannens och Flaxxs experiment som underlag för fakta. Tycker ni själva att det är tillräckligt?
Det gör inte jag.

Men anledningen till min protest var som sagt att det är felaktigt att olivträdet behöver frost för att blomma. Fokusera på det om ni har några fler kommentarer. Det andra kan vi nog lämna bakom oss.
Myrilla
Tack för alla svar!

Jag har sett att grannen har sitt olivträd ute länge, typ till december. Och hon tog hem det från toscana som ett litet träd (1 m) för 15 år sen och det har verkligen blivit ett fint träd av det.

Då behöver jag inte vara orolig för lite frost med andra ord. Och om det blommar bättre av det är ju bara en bonus! Det får mao bo i växthuset i vinter med en frostvakt!

Tackelitack!

Mvh Anna
jegi
Anna, ledsen om dina frågor hamnade lite i skymundan här i vår ordväxling.
Men som sagt så tål det en del frost även om det inte ska stå i tjäle. Så det funkar säkert med dina planer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 11-07-2008, 23:12) *
Det blev inte så mycket med den litteratur ni hänvisade till.
Vad som står i Botanica är att den är härdig i USDA-zonerna 8-11 och att den vill ha milda vintrar och det blir väl spannet mellan -12 och +4. Det är långt ifrån samma sak som att den vill ha minusgrader för att blomma bättre.

Vad gäller referensen till Ludvigs Johanssons bok så nämns ju ingenting om att frost skulle befrämja blomning. Köldperiod och kyla är ju relativa begrepp och inte samma sak som frost. Det är ju förstås möjligt att Ludvig vet mer om den frågan.

Att det är milda vintrar där oliver odlas och att det kan bli minusgrader kan ju inte leda till slutsatsen att frost ger bättre blomning.

Nej, när jag talar om källor menar jag vetenskapliga studier och något sådant har ni inte kunnat hänvisa till.
Det enda rimliga när man basunerar ut hur det förhåller sig med fakta är att man kan styrka det man hävdar, annars blir det inte värt så mycket.

Så då står vi där igen med grannens och Flaxxs experiment som underlag för fakta. Tycker ni själva att det är tillräckligt?
Det gör inte jag.

Men anledningen till min protest var som sagt att det är felaktigt att olivträdet behöver frost för att blomma. Fokusera på det om ni har några fler kommentarer. Det andra kan vi nog lämna bakom oss.

nej den växer vilt i klimat som får frost när jag kollade i botanican så kollade jag enbart över dessa områden den växte vilt och där blev det kallt ,, växter som kommer från klimat med frost brukar behöva det för att blomma bra . och den odlas enbart med frmagång där vintrarna är kyliga och kalla . även odlas den i norra afrika som man kan tro är väldigt varmt men den odlas då på hög höjd . snälla sluta kalla det för ''Flaxxs experiment'' först skrivs det ''Flaxss'' och för det andra är det bara experiment de första gångerna . när jag vet att det funkar väl är det inget experiment längre . tyvärr har jag inte hittat var jag läste det ,, men du kan ju annars fråga Lady hamilton för det var hon som sa det till mig en gång i tiden . och jag skirver inte att dom behöver det . utan dom blommar bättre . och det kan du inte säga emot .

plus medlehavsområdet får ju ner kalla vindar från tempererade områden under vintern speciellt norra och mellersta delarna vilket leder till kalla vintrar . när jag rest i Turkiet så var där rätt så kyligt ett par nätter neråt +5c .

CITAT (Myrilla @ 16-07-2008, 21:04) *
Tack för alla svar!

Jag har sett att grannen har sitt olivträd ute länge, typ till december. Och hon tog hem det från toscana som ett litet träd (1 m) för 15 år sen och det har verkligen blivit ett fint träd av det.

Då behöver jag inte vara orolig för lite frost med andra ord. Och om det blommar bättre av det är ju bara en bonus! Det får mao bo i växthuset i vinter med en frostvakt!

Tackelitack!

Mvh Anna

tar du in det efter nån frost natt och övervintra det sedan i växthuset så kommer den trivas bra .
Österläge
Även jag har ett litet olivträd som jag funderar på hur jag ska övervintra. I en annan tråd skrev jag ju att vi hade ett isolerat förråd i vårt nya hus men det hade jag visst missuppfattat (önskedröm kanske... wink.gif ) så nu är min fråga nästan samma som Myrilla: Räcker det alltså med att ha det i en icke isolerad lekstuga eller icke isolerat förråd, om man har vinterväv runt o ställer det på frigolit? Om det blir mer än 5 minus alltså. Klarar det ner till 5 minus om det står i en platskruka eller är det bättre på friland eller i kruka av annat material?

Hoppas ni orkar svara en gång till, Flaxss och Maria! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
jag har haft oliver ståendes i platskruka och varit utsatta för neråt -5c det har dom klarat utan problem . annars har domb haft skydd om sig om det blviit kallare . då grön vinterväv .

torrare dom står mer frost klarar dom . dock går det under -5c -10c ska man skydda dom . för det finns viss olik tålighet mot kyla inom dom olika namns orterna .
Österläge
OK, tack så mycket! Hoppas det går bra, ska skaffa grön vinterväv o frigolit inför vintern... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon