CITAT (jegi @ 11-07-2008, 23:12)

Det blev inte så mycket med den litteratur ni hänvisade till.
Vad som står i Botanica är att den är härdig i USDA-zonerna 8-11 och att den vill ha milda vintrar och det blir väl spannet mellan -12 och +4. Det är långt ifrån samma sak som att den vill ha minusgrader för att blomma bättre.
Vad gäller referensen till Ludvigs Johanssons bok så nämns ju ingenting om att frost skulle befrämja blomning. Köldperiod och kyla är ju relativa begrepp och inte samma sak som frost. Det är ju förstås möjligt att Ludvig vet mer om den frågan.
Att det är milda vintrar där oliver odlas och att det kan bli minusgrader kan ju inte leda till slutsatsen att frost ger bättre blomning.
Nej, när jag talar om källor menar jag vetenskapliga studier och något sådant har ni inte kunnat hänvisa till.
Det enda rimliga när man basunerar ut hur det förhåller sig med fakta är att man kan styrka det man hävdar, annars blir det inte värt så mycket.
Så då står vi där igen med grannens och Flaxxs experiment som underlag för fakta. Tycker ni själva att det är tillräckligt?
Det gör inte jag.
Men anledningen till min protest var som sagt att det är felaktigt att olivträdet behöver frost för att blomma. Fokusera på det om ni har några fler kommentarer. Det andra kan vi nog lämna bakom oss.
nej den växer vilt i klimat som får frost när jag kollade i botanican så kollade jag enbart över dessa områden den växte vilt och där blev det kallt ,, växter som kommer från klimat med frost brukar behöva det för att blomma bra . och den odlas enbart med frmagång där vintrarna är kyliga och kalla . även odlas den i norra afrika som man kan tro är väldigt varmt men den odlas då på hög höjd . snälla sluta kalla det för ''Flaxxs experiment'' först skrivs det ''Flaxss'' och för det andra är det bara experiment de första gångerna . när jag vet att det funkar väl är det inget experiment längre . tyvärr har jag inte hittat var jag läste det ,, men du kan ju annars fråga Lady hamilton för det var hon som sa det till mig en gång i tiden . och jag skirver inte att dom behöver det . utan dom blommar
bättre . och det kan du inte säga emot .
plus medlehavsområdet får ju ner kalla vindar från tempererade områden under vintern speciellt norra och mellersta delarna vilket leder till kalla vintrar . när jag rest i Turkiet så var där rätt så kyligt ett par nätter neråt +5c .
CITAT (Myrilla @ 16-07-2008, 21:04)

Tack för alla svar!
Jag har sett att grannen har sitt olivträd ute länge, typ till december. Och hon tog hem det från toscana som ett litet träd (1 m) för 15 år sen och det har verkligen blivit ett fint träd av det.
Då behöver jag inte vara orolig för lite frost med andra ord. Och om det blommar bättre av det är ju bara en bonus! Det får mao bo i växthuset i vinter med en frostvakt!
Tackelitack!
Mvh Anna
tar du in det efter nån frost natt och övervintra det sedan i växthuset så kommer den trivas bra .