Hejsan!
Har en myket söt ros i en liten kruka. Hur samlar jag in frön från den?
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2008, 16:12
De flesta av de där små köperosorna i kruka bildar inga nypon, men om de bildar nypon låter du dem sitta kvar så fröerna inuti mognar och sedan skördar du dessa fröer (OBS! rosfrön behöver kallstratifiering för att gro + rosor är inte fröäkta).
Om du nu får nypon så ska de som sagt vara riktigt mogna, skalet börjar se lite genomskinligt ut. Då tar du fröna och sköljer bort allt fruktkött i en sil medan du gnuggar. Låt fröna torka, sandpappra lite och blötlägg dem nåt dygn innan du sår och ställer dem kallt (ute eller i kylskåp)
Jag sådde mina i september, ställde i kyl till jul, inget hände så de åkte ut och in ur kylen ett par ggr tills jag glömde bort dem där till i juni. Ställde ut dem och ett par veckor senare grodde de
Åsa, vad menas med att rosor inte är fröäkta???
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2008, 06:53
Icke fröäkta = det blir inte samma sort som plantan man tog fröerna ifrån. När fröerna skapas blir det nya mixer av gener = helt nya sorter (en del fröer kan ge upphov till fina friska rosor men det kan även bli mindre friska och snygga rosor). Vill man ha en kopia av en ros måste man föröka den vegetativt ofta är det okulering som gäller vid förökning av rosor men man kan lyckas med sticklingar också.
Solstorm
09-07-2008, 18:48
Om det inte finns någon annan ros i närheten som den kan korsa sig med, borde det inte bli samma ros då?
Christer i Falköping
09-07-2008, 20:01
Nej, bara om det är vildrosor. Alla de olika sorters rosor vi har idag är så korsade med varandra att vad som helst kan dyka upp vid sådd.
Christer.
Tack för era förklaringar, väldigt intressant, jag hade inte en aning om att dom var så korsade att man aldrig kan veta vad man får.
Jag tog ju frön hemifrån av en röd klätterros, plus från några törnrosor vid vägrenen..Dom som har fötts ( som vi inte vet vad det är ännu) kan då i princip bli vad som helst, men OM det är fröna från klätterrosorna som har grott, då blir det väl ändå någon sorts klätterrosor jag får, eller kan man inte vara säker på det heller ??
Christer i Falköping
09-07-2008, 20:28
Nä, säker kan du aldrig vara, men chansen är rätt stor ändå. Jag hittade några självsådda smårosor under min Flammentanz en gång. Resultatet av dem blev klättrare med nyponblommor utan doft.
Christer.
Vad konstigt, det skulle jag aldrig ha trott..
Tack snälla Christer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.