Margaretha
Jag hittade för ett tag sedan en klätterros på nätet som skulle passa att stå i skugga och som skulle vara en bra klättrare. Jag sökte något till ett äppelträd nämligen.
Men så har jag en New Dawn som inte riktigt passar där den står - färgmässigt - så den skulle jag också vilja flytta. Skulle den trivas under äppelträdet eller blir det för mörkt kanske?
Ingrid på Västkusten
Halvskuggigt fungerar på ND. Frågan är bara hur mkt halvskuggigt halvskuggigt är men hos mig går det fint :-)

Hälsar Ingrid
Margaretha
Halvskuggigt betyder i vårt fall att den skulle få sol i alla fall på förmiddagen ett tag . Resten av dagen blir det vad som kan tänkas strila genom äppelträdets bladverk. Har din ND mer sol än så?
Ingrid på Västkusten
Nej - den ahr förmiddag enbart - jag misstänker jag har ett rotäkta ex då det helt plötsligt uppenbarade sig en ND där :-)) den ahr en megasvart en i söder och ett hus väster - börjar blomma sent men blommar sedan hele hösten. Iofs ine våldsamt men helt acceptabelt.

Hälsar ingrid
Margaretha
Det låter bra! Då går det nog. Om jag vill flytta den nu, när den är relativt stor så är det inte lätt av förklarliga skäl.
Förra hösten ansade jag den för att klippa bort möjligheterna för diverse kryp att övervintra och det hjälpte faktiskt. Den har varit frisk i sommar. Den for inte alls illa av den klippningen, men nu måste jag klippa den hårdare i samband med flyttningen. Är det fel? Det är ju egentligen musöronens tid som är beskärningstid för rosorna.
Jag tänkte försöka få med en stor klump jord så att den inte blir alltför störd i alla fall.
Vad är skälet till att man inte ska beskära rosor på hösten egentligen? Kan de "förblöda" tex?
kerstin z5-6
Skälet till att man beskär på våren är att naturen alltid sköter om en viss decimering av grenarna under vintern via nedfrysning -
Klipper du för mkt finns inget kvar till våren om man har otur
Dessutom ser du formen lättare när rosen är bladlös
tongue.gif
Rosen kommer igång och stimuleras till tillväxt av beskärningen vilket inte heller är önskvärt på hösten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon