Hej,,,,
Jag bor i zon 5 en bit norr om Borås.För några år sedan planterade jag ett lärkträd,
( då ~½ m hög) i prima rik o djup matjord Jorden är väldränerad men håller fukt bra.
De första åren växten lärken i mitt tycke lagom o höll sig propertionelig. -De senaste
2 åren har den skjutet fart o haft en enorm tillväxt, kanske en dryg meter per år
Stammen växer i längd med inte i grovlek, Den är nu så vek att den inte står för sig själv
längre utan måste ha stöd för att inte knäckas. Den skjuter enorma skott o är grön o grann
-Min lilla undran är -har den brist på nåt när den blir så gänglig eller har den helt enkelt
för rik o bra jord? ( jag har inte gödslat, bara gett den en näve kalk till jul )
Vad ska jag ta min till?
Tacksam för tips
Ja detta är ett problem med träd ibland, de växer för spensligt de första åren. Jag tror att det ofta handlar om att man har för gödslad jord. Man har jordförbättrat lite för mycket. Ett annat skäl ibland är att träd får ha sin stöttning alltför länge, den får helt enkelt sitta kvar. Eller att det sitter alltför högt upp på stammen (ska sitta under halva stammens längd, det är rötterna som ska stöttas den första säsongen - inte kronan). Då pinnar de upp som om de skulle kunna ah städ hela livet.
Oavsett orsak så är dilemmat att om man stöttar dem för mycket så kommer de att pinna på ännu mer med spenslig tillväxt.
Unga träd emd låg tillväxt brukar inte ha rotat ut och etablerat sina rötter. Men ditt problem verkar vara att trädet står i backen men böjer sig själv. Då ser jag ingen annan utväg än att räta upp det. Om du kan sätta långa pålar i triangel eller fyrkant runt trädet mde spännband elelr liknande brett material emellan så är det ett bra knep. Då kommer trädet att vaja och därmed tvingas utveckla stödved men ändå stå rakt upp.
En annan variant är att låta det böjas och ge individen chans att utveckla sig som den tydligen vill. Det kan bli en lärkbuske, en krokig lärk eller något annat.