toni
Rhododendron och kaprifol trivs vart? ja, de undrar jag, fick i present idag o vill veta allt! Trivs vart, blir hur stor? Jorden? Vatten? Ja, jag vet inget om dessa o behöver massa info, vill gärna se bilder oxå!
Heda
Har tyvärr inga bilder men lite info kan jag bidra med:

Rhododendron är en surjordsväxt, dvs den trivs i lite surare jord som tex under barrträd. I Granskogen är det surjord och växter som lever där trivs även tillsammans med rhododendron ex. Ljung, blåbär mm. Detta är varför det finns speciell Rhododendron jord att köpa. Man kan också köpa okalkad torv och blanda med den befintliga jorden. Rhododendron trivs bätte i halvskugga/vandrande skugga än i full sol och vill gärna ha det lite fuktigt om fötterna. Men de vill inte stå vattensjukt, dvs de vill ha väldränerat om vintern. Så säger i alla fall litteraturen, jag själv har en som står i grusjord några meter från en björk (dvs torrt och mkt väldränerat!), men så är den inte så stor heller...fast den blommar bra och är 40 år gammal.Rhododendron finns i "alla" storlekar. Från dvärg (50 x 50 cm) där man menar 50 cm hög och 50 cm vid, till de stora som blir 3 x 3m! Så storleken beror helt på vilken sort du har. Rhododendron sätter blomknoppar på sensommaren, så om sensommaren är torr, se till att vattna ordentligt för att få en fin blomning nästa säsong.

Kaprifol är ena tåliga rackare som klarar både full sol och skugga, men de blommar bäst i sol. När de har etablerat sig ordentligt kan de tåla torka bra men de växer och blommar bäst i halvfuktig, mullrik jord. Kaprifolen växer ganska snabbt och kan nå en hödj på 3 - 6 meter om de trivs. Stammen blir med åren kraftig och plantan blir ganska tung, så ett ordentligt klätterstöd/spalje går åt. Kaprifol blommar på andraårs skotten, det betyder att du inte ska beskära före blomning för att inte missa blomningen. Beskär istället efter blomning så hinner plantan skjuta nya skott som blommar nästa år, under säsongen . När bladen slagit ut på senvåren kan man alltid gallra bort torra, döda grenar, men gör det inte för tidigt!! Risken finns att man klipper skott som inte alls är döda, bara är lite sena med bladsättning. Man behöver inte beskära alls om man inte vill...men kan forma plantan lite så att den inte blir alltför yvig.

Plantering Det allra viktigaste är att gräva en ordentlig grop/luckra vid plantering, så att rötterna inte behöver kämpa så hårt för att växa/sprida sig utåt, och att vattna ordentligt med jämna mellanrum första säsongen. Oftast växer de inte så mkt första säsongen, som istället går åt till att etablera ett ordentligt rotsystem. Rhododendron växer ganska långsamt så ha tålamod där.

Det var lite hjälp, hoppas jag! Säkert fler som har en massa råd att ge!

Lycka till!!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon