Vi tänkte bygga en stödmur bredvid trädgårdsgången och höja rabatten i stället för den sluttande rabatt vi har nu. Såg för ett tag sen en snutt av programmet Söderläge där de i stället för att bygga en stödmur lade ut mindre stenar och hällde cement över alltihop. Det såg bra mycket lättare ut än att pussla ihop en mur som ska vara i våg och rak och alltihop. Och det var snyggt och skulle nog passa vår tomt i skogsbrynet bättre än en stödmur med formgjuta byggstenar.
Problemet är att det inte går att se programmet igen så jag vet inte hur de byggde. Någon som vet hur man ska bära sig åt?
Hur mycket får det slutta? Ska man ha markduk och sättsand under? Vilken cement/betong ska man använda? Hur tjockt behöver cementlagret vara för att hålla ihop?
Någon som såg programmet eller som kan tipsa om hur man ska göra i alla fall?
Platinum
08-07-2008, 19:25
Kanske det går att se på svt play?
De visar bara programmen en månad efter att de sänts. Har tittat igenom och inser att det nog var det sista programmet i april eller i början av maj.
LasseochAnna
10-07-2008, 21:01
Hej, vi bygger just nu en stödmur i vinkel (22*3 meter och 900 mm hög). Muren heter Brilliant och är väldigt enkel att lägga och otroligt snygg! Vi har lagt in bilder och beskrivning om hur vi har gjort. Vår mur är kanske inte exakt vad du efterfrågar men bilderna ger nog en del svar. Bara vi har gjort rätt (vilket vi hoppas och tror)
http://villasunderbyn.blogspot.com/Lycka till!
Mvh Lars och Anna
magnuspihl
11-07-2008, 17:48
Hej!
En fördel med en riktig mur jämfört med en cementerad är att det skapar möjlighet för dränering av vattnet i marken. När det fryser på kan annars muren rasa av trycket. Åtminsdone måste du ha dränering under muren. Kanske är det bara en liten mur du ska göra, annars tycker jag absolut du ska undersöka detta närmare.
Min mur är 21,5m och 1,8m hög. Den har jag gjort själv med stenen Megawall från Benders. Jag fick ritkigt bra pris på Flisby AB. Bakom muren lägger man kross och markduk. Är muren över 1m är det inte så många murstentyper du kan använda. Megawall är en och Keystone är en annan. Denna är dock dyrare. Megawall projekt lutar 4 grader och ger därmed extra styrka.
MVH
Magnus
jordvarme
17-07-2008, 20:55
Hej Magnus Pihl
Jag tänkte också använda mig av Benders megawall för att bygga en mur som blir ca 40m x 1m.
du skriver att du fick bra pris på Flisby AB, kan man få fråga vad de vill ha per st eller per kvadratmeter
ifall man skulle höra med dem om leverans.
MVH Christer
magnuspihl
21-07-2008, 07:55
Hej!
Jag minns inte och hittar inte fakturan, men jag tror inte du hittar någon billigare sten än Megawall, om du ska bygga lite högre mur. Windsor är ju också snygg och är billigare, har klack i änden, precis som Megawall och klarar 0,9m om det räcker. Flisby verkar dock inte ha Megawall i sortimentet, dock Windsor. Kolla även totalpris med frakt. Jag har märkt att det ibland är billigare att köpa från t.ex. Bauhaus (som i sin tur köper från t.ex Flisby), än att köpa därifrån direkt. (Även om man försöker deala med dem).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.