Full version: Mme Plantier
toni
Har köpt en men vet inte mkt om den, vill någon snäll berätta alltom den? vill gärna se bilder oxå?
Ezereht
tror kajsa har bilder av den i sitt medlemsalbum, och du kan förmodligen googla på den, på "bilder" och se en massa.
renate
Mme Plantier är en Albaros,blommar en gång men då överdådigt.Knopparna är röda och den utslagna rosen kritvit.Underbar doft,en frisk och härdig ros hos mig.jag vet inte om jag har bilder i albumet men tror det.Jag visar några nya jag tog häromdagen.

[attachment=20897:2008_07_...__Large_.JPG] Mme Plantier nr2
[attachment=20898:2008_06_...__Large_.JPG] Mme Plantier i närbild lite smutsigt av regnet
[attachment=20899:2008_07_...__Large_.JPG] Mme P nr1
Stiffe
Mme Plantier, det är en fin ros det. Mkt rikblommande och med härlig väldoft. Den är vräkig, dvs den lägger sig gärna ner, särskilt när den blommar. Med tiden bygger den upp sig själv i lager på lager, men om man inte vill ha den ända ner i backen så kan ett knälågt staket runtom hjälpa, el så kan man slå ner en stolpe mitt i (akta roten) och binda upp grenarna mot den. Alternativt går den att ha som liten/låg klätterros. En mångsidig ros som är härdig till zon 5. Ett par kilo ko/häst-gödsel på våren är aldrig fel. När den är rotad/etablerad efter ett par år så behöver den aldrig vattnas, (såvida den inte står i väldränerad sand el så). Lycka till.
/S
Kajsa
Mme Plantier var en av mina första rosor, den blommar nästan ihjäl sig, hela busken viker sig trots att jag bundit fast rosen i stuprännan, som också Stiffe skrev

Här en års bild, nöjet är kort jag har min i söderläge och det är över på ca 2 veckor

Jag klipper tillbaka rosen lite strax efter den blommat inte senare, blommar på äldre grenar.

Knopparna är lite rosa, rosen doftar mycket gott, grenarna är klena, nästan tunna, jag har gett upp att få den att stå som en prydlig buske, blir tung av alla blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon