Full version: Belysning
Mysis
Med risk för att förtreta mången lycklig sommarfirare, vill jag börja fundera på den kommande hösten...Vad är det för extrabelysning som gäller för vuxna växter? Vad kostar den? Vart finns den att få tag på? Inte ännu en mörk och hård vinter för mina gröna vänner! Dessutom är jag i behov av någonting till min uppdrivning till våren, eftersom denna verksamhet måste ske på kontoret, där det enda fönstret vetter åt norr. Vad tror ni?
Lady Hamilton
Lysrör flirting.gif .........det är det bästa alternativet anser jag
Nauti
Lysrör är ju oftast väldigt svaga och då måste man ha många. Det är nog bättre att köpa några högwatts lågenergilampor anpassade för odling från någon odlingssida.
Lady Hamilton
Jag och många fler med mig har väldigt goda erfarenheter av lysrörs belysning sedan flera år tillbaka kompiskram.gif Och att ljusskenet skulle vara svagt?........det är inte sant. Jag har ett rum på ca 28m² och jag har odlat/övervintrat plantor med mycket gott resultat i 4 år nu. Vanliga dagsljuslysrör (kallvitt sken) ger det absolut bästa ljusskenet att odla/övervintra i Visst det finns dyrare varianter och lysrör o lågenergilampor med de mest fantasirika namnen men de är inte bättre (kanske inte sämre heller?) men de är betydligt dyrare i inköp
Mysis
TAck för tipsen! Det blir nog lysrör, åtminstone för mina uppdrivningsplaner. Nu återstår det bara att klura ut hur man ska göra med upphängningsanordningen. Jag skulle vilja hitta en mobil armatur, som går att flytta (kanske fästa i bordet). Någon som vet?
Kee
I vinter har jag tänkt inreda min garderob för odling. Den är av typen utan fönster och ligger mitt i lgh. Jag tänker mig ett par armaturer fästa på en platta av spånskiva eller plywood som i sin tur hänger i kedjor/linor igrån garderobens tak. Detta för att kunna alterera höjden hos belysningen vartefter plantorna växer. Fyra lysrör på den ytan borde vara tillräckligt tycker jag
nelly.trott
CITAT (Kee @ 10-07-2008, 09:00) *
I vinter har jag tänkt inreda min garderob för odling. Den är av typen utan fönster och ligger mitt i lgh. Jag tänker mig ett par armaturer fästa på en platta av spånskiva eller plywood som i sin tur hänger i kedjor/linor igrån garderobens tak. Detta för att kunna alterera höjden hos belysningen vartefter plantorna växer. Fyra lysrör på den ytan borde vara tillräckligt tycker jag

Det låter som en bra idee att ha en lysande djungel mitt i lgh .. !
Men hur gör Ni som har belysning med stora växter som vill ha ljust på vinter ?
Mysis
Vilken bra idé, Kee! Önskar jag också hade en klädkammare! Nu är det gästrummet/kontoret som (enligt min man) får "lida". Undrar vart man får tag i armaturer, till ett överkomligt (student) pris? Läste här på Odla att någon fått tag i sådana hos butiker som bytt ut sina. Man kanske skulle ta sig en runda på stan...
Lady Hamilton
CITAT (nelly.trott @ 10-07-2008, 09:30) *

Vi använder lysrörsbelysning, men hänger dem bara högre upp tummenupp.gif alternativt har dem monterade i taket Man skall naturligtvis inte använda sig av någon 'skyddskåpa' över lysrören oavsett i vilket 'odlings' syfte man använder lysrörsbelysningen
Irriteraren
CITAT (Mysis @ 08-07-2008, 19:24) *
Med risk för att förtreta mången lycklig sommarfirare, vill jag börja fundera på den kommande hösten...Vad är det för extrabelysning som gäller för vuxna växter? Vad kostar den? Vart finns den att få tag på? Inte ännu en mörk och hård vinter för mina gröna vänner! Dessutom är jag i behov av någonting till min uppdrivning till våren, eftersom denna verksamhet måste ske på kontoret, där det enda fönstret vetter åt norr. Vad tror ni?

Skulle tipsa om antingen ett lysrör eller altrativ 2 bränn upp västerna å samla frimärken istället!
Kee
CITAT (nelly.trott @ 10-07-2008, 09:30) *

Anledningen till att jag väljer att göra på det här viset är för att jag inte vill ta bort "myset" eller "atmosfären" i lgh, vilket man ju får vara beredd att uppoffra om man vill ha plantorna i rummet. För lampan ska vara tänd 12-14h per dygn och på vintern vet vi ju att det är ljust betydligt mindre än så. Således måste man stå ut med kraftigt vitt sken för växternas skull efter skymningen när man kanske helst hade ätit en middag med levande ljus eller sett på en film. Med växterna i ett separat utrymme kan man stänga in dem och inte störas av ljuset. Bara mina tankar kring detta...

Fast ev, kanske någon(några av mina vanliga inomhusväxter kan få en liten lågenergispot över sig för att kompensera för ljusbristen trots att de får stå kvar på ordinarie plats. Om detta har jag inte beslutat än.

Mysis: Armaturer blev jag tipsad om polarn, skulle finnas på ett ställe i Haninge som säljer grejer från rivningsarbeten och dyl. Där kunde man få dem riktigt billigt, så ngt liknande i repsektive hemorts omnejder är väl ett bra förslag, kan vara knepigt att hitta passande längd dock. Annars är väl Biltema/jula/rusta billiga på dylika produkter.
WingDing
Som Kee skrev sök på Google på Byggåtervining torde finns lite varstans i landet.

Jag sökte för väl 2v å fann en i Halmstad min närmaste. ( http://www.halmstad.se/prod/halmstad/arbet...8D?OpenDocument )

Smet iväg på en lunch å kollade hehe söker man armaturer element lr några beg fönster till sittt hemmapulade växthus jupp då har man kommigt helt rätt.
Majjijann
Vilka växter är det ni anser behöver extrabelysning under vinterhalvåret?

Är bara lite nyfiken. Har aldrig pysslat med växter särskilt seriöst förrän nu. Kanske man behöver en lampa...?
Mysis
Majjijann, när det gäller belysning för "vuxna" växter handlar det, i alla fall i mitt fall, om att jag inte vill flytta mina största vänner (som bor en bit in i rummet) närmare fönstren (där de annars får mer naturligt ljus). Det är ju ofta de mest trista hörn som behöver livas upp med lite grönska!

När det gäller frögrodd och plantuppdrivning handlar det mer om att skapa ett ljus som gör att växterna "glömmer" att det är vinter. Visserligen är det fullt möjligt att driva utan ljustillskott, men då har plantorna en tendens att bli långa, rangliga och svaga (i sin strävan efter ljuset), så blir man tvungen att kapa dem för att skapa ett knubbigare växtsätt, vilket resultarar i att mina "utomhusingar"(här uppe i norr) står i full blom först i slutet på juli!

Kee och WingDing, tack för tipsen om byggåtervinning! Ska kolla.

Hade, uppriktigt sagt, inte tagit med i beräkningen att lysrör faktiskt lyser ganska hårt...Kanske måste tänka om vad det gäller utrymmet. Får väl aldrig glömma att jag delar liv och boende med en icke-entusiast. Lite hänsyn måste ju visas. Tyvärr.
Kee
Jag tänkte bygga riggen först, sen se vad den passar bäst till. Fröuppdrivning kommer säkert att bli ett syfte, men övervintring av diverse ljuskrävande plantor. Det kommer inte bli en "korrekt" vintervila men resonemanget gör gällande att "bättre ljust och varmt än mörkt och varmt" även om de allra flesta vill ha det lite svalt om vintern.
Majjijann
Ah. Tack, nu är jag genast mycket klokare smile.gif
embees
CITAT (Mysis @ 09-07-2008, 12:51) *
TAck för tipsen! Det blir nog lysrör, åtminstone för mina uppdrivningsplaner. Nu återstår det bara att klura ut hur man ska göra med upphängningsanordningen. Jag skulle vilja hitta en mobil armatur, som går att flytta (kanske fästa i bordet). Någon som vet?

Sedan tre år driver jag upp plantor i källaren med hjälp av lysrör, vanliga sådana. Jag hänger numera upp dem i taket i kedjor som är reglerbara allt eftersom växterna drar iväg. 12 st 18watts lysrör täcker nästan hela bordtennisbordet som är min plats för plantuppdraget.
Mysis
CITAT (Kee @ 11-07-2008, 00:02) *
Jag tänkte bygga riggen först, sen se vad den passar bäst till. Fröuppdrivning kommer säkert att bli ett syfte, men övervintring av diverse ljuskrävande plantor. Det kommer inte bli en "korrekt" vintervila men resonemanget gör gällande att "bättre ljust och varmt än mörkt och varmt" även om de allra flesta vill ha det lite svalt om vintern.

Mycket riktigt. Jag har fått för mig att det ultimata förhållandet för ljustörstare under vintern är: relativt ljust (ljusare än de svenska vinterdagarna), svalt och fuktigt. Jag brukar ha luftfuktare stående och pysa, när luften häruppe är snustorr. Min absolut största dröm, vore att ha ett rum helt till övers, gärna med två söderfönster, där man kunde hålla temperaturen nere och luftfuktigheten och luxnivån uppe. En vacker dag kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon