tvilling77
har planterat tre Alexander Mackenzie rosor som tar sig fantastiskt bra och som redan börjat slå ut, men där något nu börjat äta hål genom bladen! Jag har sett nån liten typ av larv på baksidan av bladen, vad är det och hur får man bort dom? Kan dom skada rosen? Har även upptäckt en del bladlöss som jag sprutar bort med kallt vatten, hur skadliga är dom i det långa loppet? Är nybörjare på rosor och vill verkligen att dom ska få vara så vackra som möjligt!!!
Stiffe
Bladkäkande larver och bladlöss, ja det hör till. Om rosen bara har vatten och näring så gör de ingen nämnvärd skada, men det är klart att rosen inte ser perfekt ut vid en närgången granskning. Vill man va fin får man lida pin, dvs kläm ihjäl alla larver och bladlöss med fingrarna om du vill att rosen ska se optimal ut. smile.gif
/S
tvilling77
Tack för ditt svar!! Ja, rosen ser ju lite tristare ut men huvudsaken är ju att skadan inte blir större! Jag jobbar redan för fullt med att spola bort lusarna!! Har hört att man kan använda nån såpa lösning mot lössen, hur ska man blanda den?
Jag har verkligen fallit hårt för rosor, dom är underbara!! Har även planterat en Louise Bugnet och en Therese Bugnet och dom verkar frodas! :-)
Ezereht
5% såpalösning tror jag dom rekommenderar. Jag brukar ha i en skvätt såpa i vattet i min blomspruta. Gör det på kvällen, direkt stark sol på såpiga blad kan ge brännskador på bladen.

Har du sett rosen Louise Odier wink.gif Skulle nog vara fin i din samling naughty.gif
Stiffe
Var inne på din profilsida idag, (för att se var du huserade), och såg då en tidigare tråd som jag missat. Du undrade över klätterrosor. Misstänker att de buskar du nämner i denna tråd är införskaffade för altanen(?), men det spelar ingen roll. Du kan med fördel plantera klätterrosor vid ditt altanräcke. Då får de växa mer på bredden än höjden, och det tycker de om. Det fina i kråksången är att utsträckta/liggande/vågräta grenar ger mer blommor i hela grenens längd. yes.gif Även om du nu händelsevis har planterat buskar framför altanen så kan du alltid pilla ner några klätterrosor bakom/emellan, som får växa upp på räcket.

Klätterrosor, härdiga t zon 5 (minst) som jag kommer på på rak arm är: Polstjärnan, Flammentanz, New Dawn, Hybrida & Venusta Pendula.
Sedan finns det ju också buskrosor som går att använda som klätterrosor, såsom Alba Maxima, Maidens Blush, Mme Plantier, Henri Martin & William Lobb m fl.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon