Full version: Olivträd
sillan
Hej alla ni som vet mycket om olivträd.

Jag fick ett olivträd förra sommaren som jag vinterförvarade i mitt kalla men frostfria förråd. Efter vintern ramlade alla blad av och jag trodde att nu var det kört och att jag hade haft ihjäl det. Jag planterade om det i ny kruka och ställde ut det och just när jag trott att all hopp var ute började det synas små nya blad sweatingbullets.gif de nya bladen växer nu ut på hela stamen. Ska jag klipp bort de som växer längst ner eller?? confused.gif

En som är mycket tacksam för goda råd

rolleyes.gif
Jesper79
tjena! det beror helt på hur du vill att trädet ska växa. vill du ha en ren kal stam så ska du ta väck skotten på stammen och spara dom längst upp i kronan så att säga. plus att då kommer trädet att att få mer näring till dom ovansittande skotten. rätta mig om ja har fel någon. g.gif lycka till smile.gif
MariaS
Har du ngn extra belysning till trädet över vintern?
Jag skulle tro att det kan vara orsaken till att trädet tappar bladen, för lite ljus. Ge också trädet vatten, men sparsamt även under vilan.
Oliv är egentligen ett städsegrönt träd, som inte brukar tappa sina blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon