|
Två år i rad har jag haft besök nattetid i min rabarberlist. Någon tjuvaktig person har skurit av stjälkarna en dm från roten och tagit all rabarber. Listen är väl ca 3 m. Jag funderar på att gräva en grop och kamoflera (ojämna stenar i botten så det gör ont), men det får man ju inte.. Eller kanske svindynga runt hela listen...men hur gott luktar det?!! Har någon ett bra förslag? För ett år sen tog min man två "damer" på bar gärning när de grävde upp blommor, och polisanmälde dem. Men det blev ett förhör med dem och inget mer. Rabarber
Svante i Säve
08-07-2008, 21:38
Gräv du en grop och fånga vargarna. Det finns inget som säjer att man inte får gräva ett hål på sin egen tomt. Går nån dumskalle och drullar i så får han skylla sig själv.
DragonLady
08-07-2008, 22:09
Det är nog samma damer som sist tror jag.. En truppmina eller två  eller lite taggtråd strategiskt utplacerad kan göra susen Eller lite snubbeltråd lite här o där fästa i smällare så tjyvarna får hicka och ni blir larmade. Annars kanske ni kan låna min eminenta vakt muffla som går under namnet Hera
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2008, 22:14
Kanske plantera några plantor flikrabarber i listen och hoppas att tjuvarna inte ser skillnad på rabarbersorterna. Flikrabarber odlas numera mest som dekoration men förr odlades den som medicinalväxt den lär vara ganska laxerande.
Haha, bra ideer. Kanske inte den söta på bilden  Men snubbletråd! Var kan man hitta flikrabarber? Här på odla?
otroligt att dom bara kan uch gräv du gropar ,,o lägg nåt kletigt i botten o lite sten som gör ont man måste inte grävi bort sina gropar på en gång så det så eller kanske brännnässlor tillsammans me rabarbern kan göra susen
du kan ju har handskar på dej enkamera o filma dom också men som sagt de e säkert sammma käringar som förut vet du var dom bor ja vad gör man jag blir verkligen ARG
Om det nu kan vara samma tanter som sist så skulle jag sätta upp en skylt med beskrivning så utförlig att det inte kan misstagas vem det kan vara frågan om. men en stor grop med riktigt riviga björnbärssnår är ju inte helt fel. Vaddå, du skulle ju bara plantera ett träd där...
Du får skaffa ett billarm  Det skall finnas larm som skriker sim en kvinna "Don´t tuch me" HÖGT!!!! Tror dom tjuvaktiga skatorna springer fort då Snubbeltråd av kraftig fisklina, med rejäla koskällor på, är också bra I värsta fall, får du flytta på plantan.
Sussie F-Flower
08-07-2008, 22:36
-Jag tror att fantastiska söta Hera ger den bästa effekten!!!!!!!!!! Dj****gt fräckt att gå in på en privat tomt och stjäla växter eller frukter!!! Då har man bara ingen skam i kroppen!!! (Skitstövlar!!!!) Sätt ut El-tråd (för mini-grisar) för sjutton! (olagligt tror jag...?) Du kan väl säga , om du blir tillfrågad av någon uniformbeklädd person, att grävlingarna gräver sönder i rabatterna och att du vill rädda det som räddas kan.... Sussie. P.s. Min son Tobias står bredvid mig nu och han vill att jag ska skriva att "truppminorna" var en bra idé´!!!!  (tomte=galen, enl min son...)
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2008, 22:38
Flikrabarber borde man kunna få tag på via de flesta trädgårdsbutiker som tar hem växter på beställning. Köp den grönbladiga sorten den är mest lik vanlig rabarber.
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-07-2008, 23:36)  .........//........Sätt ut El-tråd (för mini-grisar) för sjutton! (olagligt tror jag...?) Du kan väl säga , om du blir tillfrågad av någon uniformbeklädd person, att grävlingarna gräver sönder i rabatterna och att du vill rädda det som räddas kan....//..... Kan inte tänka mig att det är olagligt att sätta upp elstängsel?! Vi har också tjuvar i vår trädgård; närmare bestämt en jordgubbstjuv. Grävlingen kryper in under bärnätet, sätter sig i pallkragen och mumsar solmogna jordgubbar. Nu gjorde vi en del åtgärder i helgen, ska bli intressant att se om det har fungerat, då vi åker upp till helgen igen. Grävlingen är en sak, tjuvaktiga människor som pallar är för djävl.....!!!
Gör som på hösten när det har blivit mkt. frukt, skriv en skylt: gratis rabarber, brukar inte vara ngn. som är intr. av frukten, kan kanske fungera. Jag skulle bli helf----d.
Rörelsedetektor kopplad till en lampa kanske??? eller vattenspridare.....Fast det hjälper nog bara en gång mot tjuven.
Piccante
09-07-2008, 06:21
taggtråd på marken kanske? fast det är ju synd om rådjur och harar fastnar i det. Elstängsel är bättre.
Jag läste denna tråden igårkväll och har grunnat och funderat men har fortfarande inte kommit på hur i hela friden man kan komma sig för att traska in i någons trädgård och sno blommor??? Vad är det för människor och vad är det som får dem att göra det?? Gode tid... När det gäller grönskaker kan man väl tänka att det är någon som har jäkligt taskigt med kulor och enda och sista utvägen är att sno maten, men ska man leva på rabarber enbart så får man väl vara riktigt svulten då. Nog för att det är gott för rabarbersaft, men den borde smaka ganska bittert med tanken på att det är stulna rabarber. Men blomstertjuvar kan jag bara inte förstå, alls! Jävla snikna kärringar, rent ut sagt. Sätt en liten handmålad skylt i landet. "Jag ser dig från fönstret just nu och tar kort på dig."
Sätt upp en skylt: "Gödslat med latrin"
/Inka
Fasting65
09-07-2008, 09:37
Köp en/flera nätverkskameror som du monterar och filmar din tomt. Sätt även upp skyltar i trädgården och tomtgränsen som informerar om att hela gården är kameraövervakad - med IR.
Var noga med att bara övervaka DIN tomt och inga allmänna ytor, för då blir det ett jäkla liv den dag du använder bilderna som bevis. Montera även rörelsekänsliga lampor så får du bra bilder på bovarna.
...sen att kamerorna tar ganska dåliga bilder spelar ju ingen roll. Skyltarna borde avskräcka mer än något annat.
CITAT (Inka @ 09-07-2008, 10:09)  Sätt upp en skylt: "Gödslat med latrin"
/Inka  Klockren! Om inte det avskräcker så gör inget det!
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-07-2008, 23:36)  -Jag tror att fantastiska söta Hera ger den bästa effekten!!!!!!!!!! Dj****gt fräckt att gå in på en privat tomt och stjäla växter eller frukter!!! Då har man bara ingen skam i kroppen!!! (Skitstövlar!!!!) Sätt ut El-tråd (för mini-grisar) för sjutton! (olagligt tror jag...?) Du kan väl säga , om du blir tillfrågad av någon uniformbeklädd person, att grävlingarna gräver sönder i rabatterna och att du vill rädda det som räddas kan.... Sussie. P.s. Min son Tobias står bredvid mig nu och han vill att jag ska skriva att "truppminorna" var en bra idé´!!!!  (tomte=galen, enl min son...) Det är inte olagligt!! Jag har varit i kontakt med Jordbruksverket i ett annat ärende som gällde just elstängsel. Sitter det inne på din tomt så är det tom ok utan skyltar som varnar. Längs med tomtgränsen om du varningsskyltar. Fy fanken vilka fräcka jäklar. Jag hade oxå blivit fly förbannad.
Solstorm
09-07-2008, 11:35
Snacka om ohyra i trädgården!
Jag hade en stor blomsterlåda i lite mer offentlig miljö där mina blommor stals. Inte så lätt att göra så mycket där men jag lade i alla fall brännässlor under och kamoflerat i växterna. Tänkte att om de stjäls så ska åtminstone tjuvarna bränna sig på brännässlor. Det hade ju gått att sätta dit råttfällor också men är mindre trevligt om någon fågel skulle fastna.
Eftersom det är på din egen tomt så går det ju att göra lite mer. Ett enkelt sätt är att sätta upp en stark strålkastare som styrs av rörelsedetektor. Hos Claes Ohlsson finns överfallslarm för 45 och 49 kr. Enkelt att sätta den i en snubbeltråd så att den börjar tjuta. OCH DE HÖRS LÅNGT OCH KOMMER ATT SKRÄMMA SLAG PÅ KÄRRINGARNA.
Polisanmäl. Har det skett två gånger kommer det att ske fler gånger. Har du namnen på de förra tjuvarna, ta med maken, gå dit och knacka på och fråga rakt på sak. Har de nån skam i kroppen borde de fatta vinken. Är de inte de, spelar det ingen roll, eftersom de var så tjuvaktiga sist.
Att stjälva andras växter är den värsta sortens missunnsamhet!
Susanne i Linköping
09-07-2008, 23:09
För många år sen hörde jag om något liknande, har skrivit om det förut men tar om det:
En husägare hade problem med återkommande vandalisering av blomlådor och satte i taggtråd. En bekant som var polis såg det och varnade: skadar sig vandalen kan du bli skadeståndsskyldig. Ta bort taggtråden och sätt i klippta bitar av rosor istället! Sticks värre än taggtråd men det är växter, och växter får man ha i blomlådor!
Nästa fredag hördes ett tjut från blomlådorna. Han som ryckte upp blommorna skadade sig dessutom ganska ordentligt, för han var inte nykter. Men som sagt, taggiga rosengrenar är fullt lagligt att ha i blomlådor.
Samma metod tillämpade jag på kolonilotten när jag inte fick ha jordgubbarna i fred, det funkade faktiskt bra. Särskilt i mörker får tjuvar problem med taggiga grenar som ligger ivägen.
DragonLady
09-07-2008, 23:20
Sök upp någon som har en klätterros som de skall beskära då.. lägg sedan ut de långa grenarna på strategiska platser. Annars funkar truppmina jättebra
Ingrid Zon3
10-07-2008, 05:43
Jag tror också på att rörelsedetektor, koppla ihop med strålkastare och/eller vattenspridare. Samplantering med brännässlor är ingen dum idé för rabarbern, men man vill ju inte gärna ha den i blomrabatterna.
Visst är folk underliga som bara går in. Har varit med om det själv men kom till slut på att det i mitt fall delvis berodde på att det inte var särskilt tydligt var min tomtgräns gick. Häck, staket eller mur verkar vara det enda språk en del fattar.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-07-2008, 06:43)  Häck, staket eller mur verkar vara det enda språk en del fattar. Vi får väl åka en sväng till tidaholmsanstalten och samla på oss lite tips och idéer...
Vildljung
10-07-2008, 09:13
Vad roligt att läsa alla svar och förslag här. Rosenkvistarna låter bra.
Jag blir också väldigt förvånad och arg att folk stjäl på det här viset. Här har min hyresvärdinna planterat en röd rodhodendron som hon var väldigt glad över. Den har någon grävt upp. Hur kan man såra en gammal dam så? Och kan man verkligen njuta av sina stulna blommor? Hur låter det när de visar runt i trädgården? "Den här stal vi i Enhörna." "Den här norpade vi...."
Anette
Tack för alla bra förslag. Så här gör jag: Gräver upp alla rabarber och flyttar dem. Sätter flikrabarber i listen, ställer i rosstjälkar, lägger brännässlor runtom. Tanken på den oärlige fast på toan känns bra. Och lite taggar i fingrarna och brännutslag gör inget heller Hjälper det inte, så har jag faktiskt eltråd. Sätter man bara upp skylt på den att den är strömförande är det ok. Och den känns, jag lovar. Stod själv på stege o målade när jag kom emot tråden nästan vid aggregatet. Har inte målat där nåt mer. Trodde hjärtat skulle stanna. Minor är kanske inte heller så dumt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|