Full version: Näta in balkongen
hjärtegull
Jag har bestämt mig för att näta in min balkong, och göra den lite mer kattsäker att vara på. Det går väl an med stora katten, men om typ 5 veckor så kommer det hem en liiiiiten kissekatt som säkert också vill vara på balkongen, och det ska han ju så klart få vara.

Har tänkt mig något som liknar detta

(obs, dessa bilder är "lånade" från denna sida)

Nu är frågorna himlans många, men jag börjar väl med den viktigaste; går detta att göra själv? Jag vill väl gärna se mig som måttligt händig, men detta verkar ju inte vara så svårt egentligen? Ordentliga reglar, spännband runt balkongräcket, ordentligt galler runt, hönsnät ovanpå, några konsoller, skruv, fantasi och en jädrans massa jäklaranamma?

Detta är något jag ser framför mig klara på en dag i goda vänners lag, men vad tror ni med lite mer erfarenhet av liknande? Och vad kommer materialkostnaden att sluta på (typ iaf)?

Är det något speciellt jag bör tänka på, förutom tryckimpregnerat virke och utomhusskruvar?

Det kanske ska tilläggas att min käre sambo bestämt hävdar att vi ska ta in ett proffs som gör detta, men snål och envis som jag är så vill jag iaf försöka själv innan jag anlitar någon. Tänk vad underbart att lyckas devil.gif då kommer jag inte alls vara mallig och stolt och skadeglad giggle.gif
CillaM
Dumt att inte ta in ett proffs, det lönar sig ordentligt i längden, speciellt med tanke på att ni månar om era djur. Det är ju inte mycket pengar det handlar om o då kan ni lika gärna lägga det på ett proffs. Ni kommer ångra er ifall det händer era små något.
KURT
Kolla att det inte blir något problem med ev hyresvärd eller bostadsrättsförening.
*Stintan*
Har du tak över balkongen? Bild?
Gåsis
Vi har en liten balkong med träram. Där har vi bara häftat fast hönsnät i två "våder" och spänt en pinne i mitten. Funkar helt ok.

/Åsa
hjärtegull
CITAT (Stintan43 @ 09-07-2008, 07:58) *
Har du tak över balkongen? Bild?

Både ja och nej. Eller ja, det är klart att jag har tak över hela balkongen, men det är sneddat, så topphöjden ligger på ca 4,5 meter. Så högt hade jag definitivt inte tänkt mig att nätet skulle gå, utan snarare att man väljer att dra nätet i samma höjd som det är på kortsidan.

Jag har ingen bild på balkongen nu, och är lite stressad, måste dra iväg till jobbet snart, men när jag kommer hem kan jag försöka plåta så gott det går och visa.

KURT:

Man får göra i princip vad man vill i hyresrätt, så länge man återställer det i ursprungligt skick vid avflyttning. Och här handlar det ju egentligen inte om att göra ett enda hål i fasaden eller nåt, så det borde nog gå bra.

CillaM:

Men det är nog ganska mycket pengar det handlar om om man ska ta in någon utifrån som gör det hela. Det blir ju minst ett par tusen i påslag på materialkostnaden, och det rimmar inte riktigt med min ekonomi för tillfället.
embees
Så du ska inte ha hela vägen upp? Hmm, en nyfiken liten kattunge kommer att tycka att du har gjort en finfin klättervägg till den. Inga problem för en sån liten att klättra flera meter rakt upp. Vad händer om den klättrar över och helt plötsligt befinner sig på utsidan?
Ralf
CITAT (hjärtegull @ 09-07-2008, 08:47) *
KURT:

Man får göra i princip vad man vill i hyresrätt, så länge man återställer det i ursprungligt skick vid avflyttning. Och här handlar det ju egentligen inte om att göra ett enda hål i fasaden eller nåt, så det borde nog gå bra.

ojojojoj!!! missat debatten om paraboler på flerfamiljshus??
*Stintan*
CITAT (hjärtegull @ 09-07-2008, 08:47) *
Både ja och nej. Eller ja, det är klart att jag har tak över hela balkongen, men det är sneddat, så topphöjden ligger på ca 4,5 meter. Så högt hade jag definitivt inte tänkt mig att nätet skulle gå, utan snarare att man väljer att dra nätet i samma höjd som det är på kortsidan.

Jag har ingen bild på balkongen nu, och är lite stressad, måste dra iväg till jobbet snart, men när jag kommer hem kan jag försöka plåta så gott det går och visa.

Tänkte bara för det finns ju färdiga nät till balkonger för katter. Tror det finns olika längd på dom också.

Här tex. Kattnät

hjärtegull
embees: självklart ska jag ha ett nät-tak över, risken för olyckor är för stor annars, men det jag menade var att självaste nätväggen ska inte gå hela vägen upp till det befintliga taket.

KURT: nej, den måste jag ha missat. men paraboler hänger väl på utsidan av fasaden? min konstruktion kommer ju vara på insidan av balkongräcket. Men för säkerhets skull ska jag ringa och kolla med hyresvärdarna.

stintan43: smart idé, men det känns som att detdär nätet är för sladdrigt, jag vill ha ett styvt nät, som inte ger vika om katterna skulle få för sig att klättra upp i det. Plus att detdär är gjort i ett mjukt material som katterna kan bita sönder.

*Stintan*
Min dotter har det med ståltråd i och det spänns mellan golv och tak så särskilt sladdrigt är det inte och det fungerar utmärkt hos henne, men man väljer ju själv såklart.
CillaM
Är det så att pengarna tryter, och jag kan faktiskt förstå dig, så tycker jag ni ska låta bli att släppa katterna på ett sådant osäkert ställe. Spara istället ihop pengar och satsa på att näta in balkongen nästa år. Men rejält voljärnät går att få tag på utan större kostnader, läkt är inte speciellt dyrt på brädgår'n, skruv och annat är inte dyrt heller. Det som kostar är snickaren, men i och med att han vet vad han håller på med och lyssnar på era önskemål blir det rätt från början. Det är inte materialet som är dyrt, det är hantverket.
embees
CITAT (hjärtegull @ 10-07-2008, 10:18) *
embees: självklart ska jag ha ett nät-tak över, risken för olyckor är för stor annars, men det jag menade var att självaste nätväggen ska inte gå hela vägen upp till det befintliga taket.

KURT: nej, den måste jag ha missat. men paraboler hänger väl på utsidan av fasaden? min konstruktion kommer ju vara på insidan av balkongräcket. Men för säkerhets skull ska jag ringa och kolla med hyresvärdarna.

stintan43: smart idé, men det känns som att detdär nätet är för sladdrigt, jag vill ha ett styvt nät, som inte ger vika om katterna skulle få för sig att klättra upp i det. Plus att detdär är gjort i ett mjukt material som katterna kan bita sönder.

phu.... jag blev lite svettig ett tag när jag såg för min inre syn hur kattstackaren hängde utanför balkongen....!
hjärtegull
CillaM: så du menar att bara för att jag inte har råd att anlita en snickare, så ska jag inte kunna ha min balkongdörr öppen förräns nästa år då? Det känns ju lite otänkbart...

embees: Ta det lungt du *klappar om* jag ska göra balkongen säkrare, inte farligare : P

Jaja, hursomhelst så verkar det som att jag, tillsammans med två goda vänner ska göra verklighet av mina tankar om några veckor, så det blir nog färdigt i lagom tid tills att den nya kissen flyttar in : )
CillaM
Nej hjärtegull, jag menar inte alls så. Men om man vill ha kvalitet på det som ska göras, och en hantverkare är för det mesta mer kvalificerad för sådana jobb, så får man antingen välja att betala det som kostar eller vänta med projektet. Jag antar att dina djur är viktiga för dig, som de är för mig, och för mig hade det vart det enklaste valet i världen.
mieb
Med ordentliga reglar, häftpistol, spännband, lite jäklar anamma och fantasi, precis som du skrev, så kommer det att gå jättebra utan snickare! yes.gif

Men skippa hönsnätet, det är taggigt, jobbigt att arbeta med, dyrt och så blänker det och vinden visslar i det. Använd istället rådjursnät som är smidigt, starkt och lätt att jobba med. Ganska billigt också 2x20m kostar ca 500kr, tror jag.
Jag och dottern fixade innätning av balkongen på en eftermiddag och det är snyggt, säkert och helt osynligt nerifrån.

Läs mer Här

Så här ser nätet ut på min balkong:
mieb
Nu har jag tittat på sidan som du länkade till. Fantastisk balkong! bravo.gif
Om du ska göra som hon har gjort så är det svetsnät hon har använt och hönsnät upp vid taket. Det kommer du säkert att klara jättebra själv också, bara lite mer snickeri än på min balkong! Lycka till! smile.gif
hjärtegull
mieb: tack för tipset! Antar att man kan få tag på det där rådjursnätet i en typ järnhandel eller något? Vet du något pris på svetsnät? Hönsnät har vi på jobbet, så där får ju jag rabatt, men det är det andra nätet som jag misstänker kan vara rätt så dyrt...?

Känns iaf som att vi har samma inställning till hemmabyggen, skönt att veta att det finns fler : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon