Full version: Hydrokultur
MagnusW
Är det någon som har erfarenheter av hydrokultur? Var kan man hitta grejerna, och vad kostar det egentligen? Jag bor i lägenhet, så inga industrigrejer är nödvändiga.

Tänkte prova nu till hösten, men då lär man väl behöva belysning också? Någon som vet var man får tag på sånt?
Max
Hydrokultur? vad är det blink.gif
MagnusW
Jo, alltså odling utan jord. Växten växer i ett poröst substrat (typ Rockwool?) som tillförs vatten och näring på nåt vis. Jag vet inte speciellt mycket om det egentligen, det är därför jag frågar :-)
Ljusalfheim
jag odlar alla mina brudorkidéer i hydro. i övrigt har jag ingen större erfarenhet av hydrokultur. men jag har haft funderingar på att prova. (tidsbrist) sleep.gif
Kjellepelle
Hej. Det står ganska bra beskrivet hur det går till på www.vaxteko.nu. Ett företag som säljer produkterna heter Grodan, har webbadress www.grodan.com. Jag har inte provat detta själv, det duger med kruktomater tycker jag.
Birgitta H
Hej Magnus Jag provade på kul för några år sedan med att spola rent rötterna på en Saint-Paula och satte ner den i små leca-kulor i en speciell plast-innerkruka med hål på sidorna och sedan en vanlig ytterkruka i plast. Dessa fanns då att köpa på Weibulls, men det blev sedan svårt att få tag på krukor, inte så populärt med hydrokultur troligen. Men i allafall lyckades experimentet för mig och jag hade flera Saint Paula- blommor i många år och de trivdes i vattenodling, blommade som bara den. Har även haft andra sorter i vattenodling. Mvh Birgitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon