marcusstorm
Hej!

Tidigt i våras eller snarare senvintern runt mitten på Mars så klippte jag ner min liguster häck till ca 10-15 cm. Jag undrar nu hur jag bör gå till väga för att få en tät och fin häck framöver. Efter klippning i mitten på Mars så har det växt ut mycket skott som har blivit ca 20 - 40 cm långa och jag undrar hur jag skall göra med klippningen av dessa framöver.

Skulle jag redan ha klippt den?

Skall jag försöka klippa den snarast och hur mycket skall jag spara av skotten, 5, 10 eller 15 cm ?

Skall jag även klippa den senare i höst och vilken tidpunkt är då lämplig?

Mvh Marcus Storm
Lisaloppan
Hej! Enl. de råd som jag fått så klippte jag min Ligusterhäck i slutet på mars. Därefter skulle jag behöva klippa igen runt midsommar enl. plantskolan där jag köpte häcken. Det var helt rätt, den har bara exploderat och växt ca 40-50cm. Så nu håller jag på och klipper igen. Jag lämnar ca 10-15 cm sedan föregående klippning. Sedan ska jag vänta till nästa vår. Jag är jättenöjd med de råd jag fått, häcken är jättefin. Lycka till med din
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon