Full version: Igelkott-vinter-bo.
lina345
Ho Ho!

Jag har 3 "kottar" i olika storlekar som snokat omrking varje kväll/natt hela sommaren på min lilla trädgårds-täppa.

Nu funderar jag på om man kan bygga någon sorts "vinter-sov-låda" eller liknade, som de kan vara intressrade av att knoppa i under vintern.
Och hur ska en sådan låda isåfall vara utformad... storlek, material, var man bäst placerar lådorna etc.

Tänkte om någon här har tips, eller to.m har byggt något liknande och lyckats fått en taggig "hyresgäst" i den.

Tjossan rolleyes.gif
Öland
Hej

I Allt om trädgård för nått år sen fanns beskrivning på hur man bygger igelkottbo. Kanske du kan söka på deras hemsida efter artikeln.
Kottar är jättetrevliga, kul att du vill fixa vinterbo åt dom.
I år har jag inte sett några kottar i min trädgård men förra året hade vi en hona med fyra ungar. Men två blev uppätna av ngt, hittade två tomma skinn sad.gif

/Gunilla
cinacarina
Vad roligt att du har kottar på tomten, dom är ju underbart söta. wub.gif

Här har du en länk till SNF som har en avdelning som heter Vilda grannar. Suverän sida som innehåller bl.a. beskrivning på diverse holkar och bon.

Länken går direkt till Igelkottsboet.
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...igelkottsbo.htm

Lycka till!
Hannele
Men på våren får man akta sej att bränna upp rishögarna med igelkottar! wacko.gif
Exotic
ÅÅåååå vad härligt med kottar,hoppas du Lyckas du får berätta mer om detta smile.gif rolleyes.gif
KURT
Jag undrar när igelkottarna går till vinteride? Igår när jag skulle ta jord ur en säck som låg intill husväggen så hittade jag två st igelkottar i jordsäcken. Antingen är det "bara" en daglega för dem, eller så tänker de försöka bo där över vintern. Om de är kvar om ett par veckor så får jag väl ösa på med löv över dem.
Hannele
Inte bara löv... ris och kvistar.
Det har ju varit frostnätter på sina håll redan...
Igelkottar är gulligast på avstånd,
inte värt att kela med dem. De har en del löss och loppor.
Fia N
Häromdagen hittade jag en kotte som låg och sov under min New Dawn som jag skulle gräva upp och flytta, och där låg kotten och snusade under en lövhög... Verkar som den gått i dvala, eftersom den inte verkade bry sig nåt vidare om att jag höll på att stöka runtom....

Tänkte den hade ju tid på sig att flytta självmant nu när den blivit störd, så jag gav den ett par dagar, men nej, igår låg den fortfarande där intill väggen och snusade. Så jag tog på mig mina tjockaste handskar och lyfte upp den, och bar iväg den till en skyddad lövhög i en annan del av trädgården. Den var såååå trött, protesterade inte ens när jag lyfte upp den. (Hoppas inte den är sjuk!) sad.gif

Så om den är kvar i helgen ska jag bygga ett kottebo, och stoppa den i, så får vi hoppas att den stannar hos oss!

Men, så till min fråga... är det inte lite tidigt att gå och sova för vintern? Jag är som sagt lite skraj att den är sjuk eller nåt....?
Å andra sidan har det ju varit nätter kring nollan här i Stockholm redan, så den tyckte kanske att det var dags.....

Fia
Anna (hon med Gandalf)
Hejsan
Någon igelkott har jag tyvärr inte, men jag undrar också om det börjar bli dags för vintersömn. Paddorna och grodorna är inte ute och springer utan verkar redan ha bäddat ner sig. Här i Skåne ser jag i och för sig fram emot en varm och skön vecka (semester - jippi) och hade tänkt flytta en massa växter. Sover alla "mina" paddor och grodor får jag väl flytta dem. I varje rabatt låter jag alltid en hög med skräp ligga kvar till kräldjuren wub.gif .
Anna
stinsen
Hej
Igelkottar övervintrar gärna i rätt små trälådor eller underst i en komposthög, som har rätt grova kvistar underst, men kan få bli tät upptill. Man skall tänka på att det skall kunna hållas torrt och "varmt" inne hos igelkotten. WWF sidorna kan också innehålla dyik information.
Lycka till! ö Stinsen
lina345
huh.gif Jaaa.. jo, det blev inte något igelkotts-bo-bygge. Men jag hade en tom kompost låda (pallkragar med lock). Där la jag i en massa löv och lite kvistar, sen grävde jag en liten gång ner i gräsmattan som leder in i kompostlådan.

Jag tror att mina kottar redan hade hittat sina sov-bon för vintern, så jag gissar att jag inte hann få iordning löven och gången in. Men kanske jag får någon gäst till nästa vinter smile.gif

/ Lina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon