Full version: Identifiering
Rauschen
Fick en krukväxt i present och jag har inte en aning om vad det är. Fick höra att den kallades Gåsfot men när jag sökte på det namnet visade sig det att så var inte fallet. Själkarna fram till bladen är väldigt speciella, tjocka och mjuka.
Någon som skulle kunna hjälpa mig och säga vad det är? Vore tacksam för svar! [attachment=20906:IMG_3643.jpg]
Azur
En kalla är det ju i alla fall, så långt är det klart.

Sen blir det knivigare. Jag skulle kunna tänka mig att det är en Philodendron, men jag vet inte vilken art. Den påminner om en variegerad
Philodendron martianum men det finns många möjligheter, och de martianum jag hittar bilder på har kortare stam än din.
Irriteraren
CITAT (Rauschen @ 09-07-2008, 11:58) *
Fick en krukväxt i present och jag har inte en aning om vad det är. Fick höra att den kallades Gåsfot men när jag sökte på det namnet visade sig det att så var inte fallet. Själkarna fram till bladen är väldigt speciella, tjocka och mjuka.
Någon som skulle kunna hjälpa mig och säga vad det är? Vore tacksam för svar! [attachment=20906:IMG_3643.jpg]

japp, ja kan har precvis en sån hemma de är en "slingerhyasint af lotusröv" heter den på svenska, på latin däremot heter den salimus gradimus santiagus
Rauschen
Det verkar inte vara en Philodendron martianum i alla fall. Men ändå så hittar jag ingen annan Philodendron som liknar lika mycket. Svårt att hitta någon som inte har hjärtformade blad. Knepigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon