Thé
På Bosjökloster såg jag två rosor som stack ut lite särskilt i mina ögon, men det fanns inga namnskyltar på dem. De stod i en stor plantering med någon dansk rennaissance-ros och en eller två Karen Blixen. Även en som hette Marselisborg.

Här kommer några bilder. Tyvärr gjorde den starka solen att mina bilder blev mycket dåliga sad.gif

[attachment=20912:Renässans2.jpg]
[attachment=20913:Renässans.jpg]
[attachment=20914:Renässans3.jpg]

[attachment=20915:Renässans4.jpg]
[attachment=20916:Renässans5.jpg]
[attachment=20917:Renässans6.jpg]

Någon som har en idé?
Ezereht
Ingen idé men den orangea var supersnygg biggrin.gif
Hazel
Den oranga är helt klart lik vår Pat Austin, luktar väldigt speciellt och blommorna dippar mycket
Thé
Jag såg en Pat Austin på Fredriksdal och den var betydligt ljusare i färgen. Jag blev faktiskt ganska besviken. Liksom sämskskinnsfärgad ytterst och orange mot mitten. Men blomman hängde upp och ner, det stämmer. Kanske kan de olika exemplaren variera i färg? Den jag fotograferade och visar här i tråden var inte särskilt lik den Pat Austin jag såg.
Hazel
Här är vår Pat Austin

Kajsa
Den vit rosa rosen, kanske denna som jag har själv
Aspirin Rose

Och den andra, kanske
Whisky Mac
Thé
Tack för förslagen, men Aspirin Rose verkar lite för småväxt. Jag har granskat Poulsen-rosers hemsida eftersom de stod med andra danska renaissance-rosor, och eventuellt skulle den vitrosa kunna vara Julia eller Chloe (vet inte hur man skiljer på dem), det stämmer med höjden och den doftade gott.

Nummer två är besvärligare, trots att den ser mer speciell ut. Jag hittar inget som passar in på blomformen. Men jag hittade just en länk på Poulsens hemsida som heter Debat, jag tror att jag ska chansa och skicka en fråga till dem, så får vi se vad de säger. Spännande! smile.gif
Thé
Hazel: en sådan Pat Austin skulle jag också vilja ha!
Hazel
Om jag ska vara ärlig är jag ganska besviken på Pat Austin, blommorna är underbara och doften speciell men busken är otroligt klen, verkar mottaglig för sjukdom (av alla våra rosor har denna mest barksjukefläck) och blommorna dippar såpass att man knappt ser dom thumbdown.gif
Thé
Hmm, okej. Då ska jag satsa på något annat bättre i liknande färg smile.gif
Thé
Vill bara meddela att jag har fått svar från Poulsen roser och de gissar att den rosa är Royal Copenhagen eller Chloe Renaissance, själv tror jag mer på den sistnämnda när jag läser beskrivningen.

Den orange-gula föreslår de kan vara Flora Danica eller Troika, men där är jag inte övertygad. Däremot måste jag nog lägga till Troika på listan över rosor jag vill ha...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon