Full version: Är detta en tjuv?
Majjijann
[attachment=20929:DSC00248.JPG]

Varför gör den så här? Är det en tjuv som vuxit ut från min blommande kvist? Det ser ut så här på nästan alla blommande kvistar på mina gula pärontomater. Men inte en enda på mina röda. Ska jag ta bort eller ha kvar? Har hittills tagit bort alla, men jag blir lite fundersam nu.

Svante, zon 1
Nej, det är inte vad man brukar kalla en tjuv.

Vissa tomatsorter har blomklasar som avslutas med ett blad. Andra har blomklasar som växer vidare, ungefär på samma sätt som tjuvar/tjuvskott. Om det bara är ett ensamt blad kan det sitta, vill det växa vidare kan du ta bort det (men lämna blommorna, ta bara skottet).
Majjijann
Menade om det i likhet med en tjuv bara är onödigt och tar energi från resten av plantan så pass att man bör ta bort det, eller om det finns någon funktion.

Det där bladknippet växer som bara den, om jag inte plockar bort det har jag nog snart en planta till.

Men då tar jag o behandlar dessa o mina tjuvar på precis samma sätt, plockar bort o sätter i bur (slänger på skräphögen...)

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon