Suz
Jag har satt olika tomater i år. Supersweet, ildi (de satte jag förra året med och blev jättenöjd), några busktomater jag inte kommer ihåg namnet på just nu samt Tiny Tim.
Jag tror att det var busktomaterna jag satte ner i landet och Supersweet/Ildi i låren men det verkar som att det bidde tvärtom wacko.gif
De i landet växer på höjden massor och de i låren blir kraftiga och mindre höga.
Tiny Tim vet jag var jag har i alla fall!
Kan man genom bladet urskilja dem?
Buskisarna ska ju inte tjyvas medans de andra ska göra det.
Blir det färre tomater på de "tjyvbara" sorterna om jag inte tjyvar?
Och vad händer med buskisarna om jag tjyvar dem? Antar att det blir förre tomater på dem då...
Ja herregud....undrar vilket skick jag var i när jag namnsatte plantorna i år duh.gif
rosita
Man kan låta bli att tjyva alla tomater, de blir buskigare då och det blir fler tomater, fast ev. lite mindre storlek.
Jag hade ett år vanliga tomater som skulle tjyvas, men jag lät dem växa som busktomater och det blev massor av tomater både normalstora och mindre. Om man däremot tjyvar busktomater, tror jag att de ger färre tomater. Hade jag varit du, hade jag låtit bli att tjyva och behandlat alla som busktomater.
Eva i Västerås
Det brukar gå bra att tjyva busktomater också.
Står dom trångt blir det ju inte nåt vidare med tomater om dom får bre ut sig fritt. Åtminståne inte några vidare tomater. Smaknässigt alltså.
Luft och ljus är viktigast, och tomater tål beskärning jättebra.
Svante, zon 1
Det går (ofta) att se skillnad på busktomater (determinate) och sådana som skall tjuvas (indeterminate) när blommorna börjar komma.

På en busktomat är det (oftast) ett blad mellan blomklasarna och på en tomat som skall tjuvas är det (oftast) tre blad mellan blomklasarna. Sätt dig och titta så kan du kanske reda ut det. Annars får du lägga ut bilder!
Suz
CITAT (Svante, zon 1 @ 10-07-2008, 14:48) *
Det går (ofta) att se skillnad på busktomater (determinate) och sådana som skall tjuvas (indeterminate) när blommorna börjar komma.

På en busktomat är det (oftast) ett blad mellan blomklasarna och på en tomat som skall tjuvas är det (oftast) tre blad mellan blomklasarna. Sätt dig och titta så kan du kanske reda ut det. Annars får du lägga ut bilder!

Tack för svaret smile.gif

Nu har kameran farit iväg med gubben på fisketur över helgen men jag återkommermed bilder när de är hemma igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon