Susanna
09-07-2008, 21:00
Hej!
Läste just om ett medel som heter Raptol Insekt Effekt och som ska ha hyfsad effekt mot spinn. Men jag hittar ingen som säljer det. Någon här som vet och som kanske också har testat? Spinnen i växthuset har nu invaderat mitt fikon och mina melonplantor....
Bitta98
10-07-2008, 08:14
Medlet är från Neudorff och heter Insekt effekt. Det står inte Raptol på burken. De flesta trädgårdcenter har den tex Plantagen, Blomsterlandet, Här kan du läsa mer www.miljocenter.com/produkter/neudorff.php
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2008, 09:48
Enligt bekämpningsmedelsdatabasen så är den verksama beståndsdelen i detta medel rapsolja + pyretriner, så hittar man inget i handeln borde man väl kunna blanda själv av rapsolja + pyrex
Biter alls pyretriner på spinn?
Jag hade enorma problem med spinnkvalster för några år sedan, och testade vartenda bekämpningsmedel jag kunde få tag i. Alla hade diverse pyretriner som aktiv ingrediens, och ingen av dem bet på spinnet. Det slutade med att jag fick ta skott på växterna (för ett skott kan man rengöra med diskmedel så man blir av med spinnet, det går inte på växter i jord) och kasta resten.
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2008, 11:08
Nej det brukar inte vara så effektivt mot sånt som hör till spindelfamiljen, det är mera riktat åt insektsfamiljen, möjligtvis att oljan + pyretrinet i kombination kan döda några ifall de blir täckta av den.
Provado plus (ej på ätbart) + bionim funkar mycket bättre mot spinn. (bionimet är mycket dyrt, dödar ofta inte direkt men det förstör fortplantningsförmågan och dyl. så på sikt minskar angreppen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.