|
Full version: Klockmalvor
Vill bara visa några bilder på mina fina Klockmalvor som blommar så sött! Har ni andra färger??
[attachment=20945:hg.jpg][attachment=20946:IMG_5981.jpg] [attachment=20947:IMG_6114.jpg][attachment=20948:Klockmal...rosa__1_.jpg] [attachment=20949:Klockmalva_röd__3_.jpg][attachment=20950:klockmalva.jpg] [attachment=20951:Klockmalva__5_.jpg]
Åh, jag älskar klockmalva
Jag har denna, den är över metern nu men har ännu inte blommat så jag vet inte vilken färg den har. Den har vuxit enormt snabbt, den är planterad från pytteliten stickling i julas.
Snyggt med varigerade blad...nån sån har inte jag! CITAT (Inka @ 09-07-2008, 22:55)  Jag har denna, den är över metern nu men har ännu inte blommat så jag vet inte vilken färg den har. Den har vuxit enormt snabbt, den är planterad från pytteliten stickling i julas.
Helen i Piteå Zon 5
10-07-2008, 08:14
Vilka vackra Malvor du har... själv lyckas jag inte speciellt bra med dom....
Tackar!! Gör du inte??? De är ju jättelätta att ha att göra med. CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 10-07-2008, 09:14)  Vilka vackra Malvor du har... själv lyckas jag inte speciellt bra med dom....
Irene_L
10-07-2008, 17:08
Åhh vilka fina Klockmalvor!! Tack vare Lämås har jag också en Klockmalva...jippie!!!
ankiironninge
10-07-2008, 17:20
CITAT (lämås @ 09-07-2008, 22:15)  Vill bara visa några bilder på mina fina Klockmalvor som blommar så sött! Har ni andra färger??
[attachment=20945:hg.jpg][attachment=20946:IMG_5981.jpg] [attachment=20947:IMG_6114.jpg][attachment=20948:Klockmal...rosa__1_.jpg] [attachment=20949:Klockmalva_röd__3_.jpg][attachment=20950:klockmalva.jpg] [attachment=20951:Klockmalva__5_.jpg] klockmalvorna är så villiga att blomma och jag råkade gå förbi en blomster affär med 50 % rabatt!! då fick jag tag i en gul och en limefärgad, med lite annorlunda bloomor.. hon sa det skulle vara en malva.. har även en röd..... älskar malvor...
En limefärgad????? Den skulle jag vilja se bild på .....och skulle även vilja ha en! CITAT (ankiironninge @ 10-07-2008, 18:20)  klockmalvorna är så villiga att blomma och jag råkade gå förbi en blomster affär med 50 % rabatt!!
då fick jag tag i en gul och en limefärgad, med lite annorlunda bloomor.. hon sa det skulle vara en malva.. har även en röd..... älskar malvor...
Bara så synd att de luktar kattpiss. Mina är förpassade utom lukt- och snuddhåll.... Men, men ..... vackra är de...!
ankiironninge
11-07-2008, 11:14
[attachment=21035:DSC00556.JPG] CITAT (lämås @ 10-07-2008, 23:05)  En limefärgad????? Den skulle jag vilja se bild på .....och skulle även vilja ha en! här kommer en bild på den limefärgade klockmalvan...jag har inte kollat upp om det verkligen är en malva md tanke på att blomman Inte är den samma som de andra, det vill säga en klocka. men jag litade på tjejen i blomsterhandeln  vad tror ni ?? hoppas ni kan se......
Jooo, men visst liknar det Klockmalva på bladen!!!! Vilken snygging! CITAT (ankiironninge @ 11-07-2008, 12:14)  [attachment=21035:DSC00556.JPG] här kommer en bild på den limefärgade klockmalvan...jag har inte kollat upp om det verkligen är en malva md tanke på att blomman Inte är den samma som de andra, det vill säga en klocka. men jag litade på tjejen i blomsterhandeln  vad tror ni ?? hoppas ni kan se...... Kattpiss??? Har jag aldrig varit med om....skämtar du eller?? CITAT (embees @ 11-07-2008, 11:24)  Bara så synd att de luktar kattpiss. Mina är förpassade utom lukt- och snuddhåll.... Men, men ..... vackra är de...!
Helen i Piteå Zon 5
11-07-2008, 12:17
CITAT (lämås @ 10-07-2008, 11:21)  Tackar!! Gör du inte??? De är ju jättelätta att ha att göra med. Jag får bara spinn i mina, så nu försöker jag inte längre... beundrar dom hos andra
CITAT (lämås @ 11-07-2008, 12:46)  Jooo, men visst liknar det Klockmalva på bladen!!!! Vilken snygging!
Kattpiss??? Har jag aldrig varit med om....skämtar du eller?? Nä, jag skämtar inte. Det finns fler än jag som upplever bladdoften som om det vore kattpiss.
Kattpiss??? Det har jag aldrig vart med om! CITAT (embees @ 11-07-2008, 11:24)  Bara så synd att de luktar kattpiss. Mina är förpassade utom lukt- och snuddhåll.... Men, men ..... vackra är de...!
Zoyas matte
13-07-2008, 20:55
CITAT (embees @ 11-07-2008, 11:24)  Bara så synd att de luktar kattpiss. Mina är förpassade utom lukt- och snuddhåll.... Men, men ..... vackra är de...! Va... har heller aldrig hört talas om eller kännt att de luk[attachment=21136:rumsmalva.jpg]tar kattpiss. Fick gå ut och lukta för säkerhetsskull och gnuggade på bladen och kände absolut ingenting. Mysko!
Jag har osså gnuggat blad, blommor o sniffat på stammen ....men ingen doft av kattpiss här heller!!! CITAT (Zoyas matte @ 13-07-2008, 21:55)  Va... har heller aldrig hört talas om eller kännt att de luk[attachment=21136:rumsmalva.jpg]tar kattpiss. Fick gå ut och lukta för säkerhetsskull och gnuggade på bladen och kände absolut ingenting. Mysko!
Har en blå på gång  .....den är nyligen toppad och jag försöker rota skottet i vatten. Men inga knopp än så länge...
Zoyas matte
16-07-2008, 19:02
Åh, blå!!!  , visste inte att det fanns. Du måste visa bild när den blommar. Har själv en lila med knopp!
Fågelvägen
16-07-2008, 20:51
Jag har en vit. Den är inte alls så livskraftig som de gula och rosa. De gula har jag massor av, de blommar nästan året runt och jag har äntligen lärt mig att brutalt toppa dem ideligen. Annars blir de meterlånga.
Min favorit, den vita, fick spinn förra sommaren, sattes ut i trädgården och blev avbiten av rådjuren. Den nästan bladlösa stumpen, ca 12 cm lång, fick hämta sig inomhus och har nu 3 tunna grenar med välformade blommor.
jaaa, jag väntar o väntar......hoppas den blommar i år. klart jag visar bild isåfall! CITAT (Zoyas matte @ 16-07-2008, 20:02)  Åh, blå!!!  , visste inte att det fanns. Du måste visa bild när den blommar. Har själv en lila med knopp! Min stora gula har ett buskigare växtsätt, men blommar som bara den. En stor vit köpte jag på mässan i våras...till min mamma.....den blommar för fullt osså. CITAT (Fågelvägen @ 16-07-2008, 21:51)  Jag har en vit. Den är inte alls så livskraftig som de gula och rosa. De gula har jag massor av, de blommar nästan året runt och jag har äntligen lärt mig att brutalt toppa dem ideligen. Annars blir de meterlånga.
Min favorit, den vita, fick spinn förra sommaren, sattes ut i trädgården och blev avbiten av rådjuren. Den nästan bladlösa stumpen, ca 12 cm lång, fick hämta sig inomhus och har nu 3 tunna grenar med välformade blommor.
Zoyas matte
29-07-2008, 20:48
Hej Här är min lila. Ser mer rosa ut på fotot men är mer lila i verkligheten.[attachment=21934:rumsmalva_lila.jpg]
Åh...vad läcker den är! CITAT (Zoyas matte @ 29-07-2008, 21:48)  Hej Här är min lila. Ser mer rosa ut på fotot men är mer lila i verkligheten.[attachment=21934:rumsmalva_lila.jpg]
Det limefärgade är ju en frökapsel!  CITAT (ankiironninge @ 11-07-2008, 12:14)  [attachment=21035:DSC00556.JPG] här kommer en bild på den limefärgade klockmalvan...jag har inte kollat upp om det verkligen är en malva md tanke på att blomman Inte är den samma som de andra, det vill säga en klocka. men jag litade på tjejen i blomsterhandeln  vad tror ni ?? hoppas ni kan se......
Zoyas matte
06-10-2008, 17:43
CITAT (lämås @ 16-07-2008, 14:43)  Har en blå på gång  .....den är nyligen toppad och jag försöker rota skottet i vatten. Men inga knopp än så länge... Hur har det gått med din blå???? Är så nyfiken!!!!
Den blå du har Lämås, är inte det en Abutilon vitifolium. De finns i vitt och blått. Jag har aldrig lyckats med stickling av dem. De vanliga abutilonhybrider jag har kvar är vit, lila, orange och röd. Jag har haft den variegerade också, där blir blomman orange. Samt gula och rosa men de har kilat runt hörnet. De blir finast tycker jag om man föryngrar dem ca vart 3-4 år. Riktigt gamla bryter inte så bra på ny ved, så därför har mina gamla gett upp.
Skulle gärna vilja ha rosa och gul igen till våren om någon har.
mvh inger
Den blå har jag med...väntar också tålmodigt på att det ska komma knoppar...men inget än så länge...ska snart ta in de för vinterförvaring...
igl...jo det stämmer...i alla fall min är de ...en Abutilon vitifolium...alltså
zaaritha
11-10-2008, 21:03
Satte ner två klockmalvor ute i rabatten på ostsidan av huset, för två år se´n. I år har det kommit upp två rejäla skott m stora blad. Kan jag gräva upp dem nu o ha dem inne i vinter? Givetvis får jag vänja dem långsamt i så fall!
Den växer bra....är ca 40-45 cm hög nu, men inga knopp:( Hoppas jag kan få den att överleva vintern. CITAT (Zoyas matte @ 06-10-2008, 18:43)  Hur har det gått med din blå???? Är så nyfiken!!!! Jo, det är det....och jag satte två fröer o ett grodde. Får väl se om jag klarar den i vinter. Jag skulle ju vilja ha en lila....för det har jag ju ingen......jag har haft mina oranga bra länge, och den gula osså....men jag tar nya sticklingar till våren så har jag ju reserver  CITAT (igl @ 07-10-2008, 11:50)  Den blå du har Lämås, är inte det en Abutilon vitifolium. De finns i vitt och blått. Jag har aldrig lyckats med stickling av dem. De vanliga abutilonhybrider jag har kvar är vit, lila, orange och röd. Jag har haft den variegerade också, där blir blomman orange. Samt gula och rosa men de har kilat runt hörnet. De blir finast tycker jag om man föryngrar dem ca vart 3-4 år. Riktigt gamla bryter inte så bra på ny ved, så därför har mina gamla gett upp.
Skulle gärna vilja ha rosa och gul igen till våren om någon har.
mvh inger Har de överlevt ute??? Vilken zon bor du i??? Klart du kan gräva upp dem, o vänja dem försiktigt med innetempen. CITAT (zaaritha @ 11-10-2008, 22:03)  Satte ner två klockmalvor ute i rabatten på ostsidan av huset, för två år se´n. I år har det kommit upp två rejäla skott m stora blad. Kan jag gräva upp dem nu o ha dem inne i vinter? Givetvis får jag vänja dem långsamt i så fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|