HelenN
som blommar nu.....ni kan väl visa era Vallmo också!

[attachment=20955:Fjäderva...down__2_.jpg][attachment=20956:Pionvall...ony__15_.
jpg][attachment=20957:Pionvall...k_Paeony.jpg]
Fjädervallmo Swansdown=ettårig.........Pionvallmo Black Paeony=ettårig.......Pionvallmo Black Paeony=ettårig

Bilderna nedan är ettårig Kornvallmo Shirley Double ...en mixfröpåse med blandade enkla eller halvfyllda blommor.
[attachment=20964:f.jpg][attachment=20965:Vallmo_Brilliant.jpg]

[attachment=20966:vallmo.jpg]

[attachment=20967:Kornvall...y_Double.jpg][attachment=20968:s.jpg]

[attachment=20969:Vallmo_S...uble__2_.jpg][attachment=20970:Kornvall...uble__3_.
jpg]
De andra bilderna är Kornvallmo Shirley Double ...en mixfröpåse med blandade enkla eller halvfyllda blommor.
Helen i Piteå Zon 5
wow, Vallmo är vackert wub.gif
Potentilla
Vilka stiliga! Den vita skulle jag vilja ha, vad heter den? Är den frösådd?
HelenN
Japp, den är frösådd tummenupp.gif av mig smile.gif. Det är en Fjädervallmo som heter "Swansdown" ....blommar just nu med stora vita bollar!!! Jätte snygga!
CITAT (Potentilla @ 09-07-2008, 22:40) *
Vilka stiliga! Den vita skulle jag vilja ha, vad heter den? Är den frösådd?

Potentilla
Tack! tummenupp.gif
Ingrid Zon3
Är någon av dem flerårig?
Hade varit kul att veta namnet på allihop. Min favorit är de rosa, ljuvliga.
Favoriterna här hemma är sibirisk vallmo, blommar om nu och sköter sig själva utan att gnälla efter direktsådd. Har också en "vanlig" vit pionvallmo som är inne på sin tredje generation av självsådd här.
HelenN
CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-07-2008, 06:59) *
Är någon av dem flerårig?
Hade varit kul att veta namnet på allihop. Min favorit är de rosa, ljuvliga.
Favoriterna här hemma är sibirisk vallmo, blommar om nu och sköter sig själva utan att gnälla efter direktsådd. Har också en "vanlig" vit pionvallmo som är inne på sin tredje generation av självsådd här.

Jag har skrivit namnen under bilderna, och är det någon som vet vad de olika individerna ur Mixpåsarna heter, så skriv gärna en kommentar....för jag vill jag gärna veta namnen.
Azur
Min lilablommiga, 80cm höga, opievallmo jag köpte frö av och planterade i maj är nu omkring 25 cm hög och blommar med små vita blommor... biggrin.gif

(...och den "blandade sallad" påsen visade sig huvudsakligen innehålla frö av Åkerkål. Allvarligt, är det verkligen så svårt för fröbolagen att veta vad det är de lägger i påsen?)
Lottas
Jag är ingen vallmofantast egentligen, men jag blev jätteglad för de vackra vallmor som bara dök upp i min trädgård. Undrar var de kom ifrån? Vinden eller en total minnesförlust wacko.gif
[attachment=21014:röd_vall...IMG_0109.JPG]
embees
.......... och som vanligt retar jag mig att jag inte har sått i år heller angry.gif hmmmf!
Irene_L
I min blogg har jag precis satt in bilder på en del vallmo som blommar nu. Titta gärna in:
http://blomster.tradgardsblogg.se/19712/
titti49zon6
Några av mina som blommar nu

Sibirisk gul vallmo

Rosa och vit vallmo

Rosa och vit vallmo

HelenN
Åhhh, vilka fina.....Vallmo är en absolut favorit!
CITAT (Irene_L @ 11-07-2008, 10:13) *
I min blogg har jag precis satt in bilder på en del vallmo som blommar nu. Titta gärna in:
http://blomster.tradgardsblogg.se/19712/

Tror jag har sibirisk vallmo fast röd...men den blommade över på en vecka sad.gif Din gula är ju jättesnygg!

CITAT (titti49zon6 @ 11-07-2008, 12:06) *
Några av mina som blommar nu

Sibirisk gul vallmo

Rosa och vit vallmo

Rosa och vit vallmo
mrmi
Så här ser min ut! Har tyvärr bara en sort sad.gif
HelenN
Vilken skönhet!

CITAT (mrmi @ 11-07-2008, 15:30) *
Så här ser min ut! Har tyvärr bara en sort sad.gif

Irene_L
Åhhh vilka vackra vallmo ni visar!!
Nu blommar det fler i min trädgård:

pionvallmo mörk.JPG

vallmo lila.JPG

vallmo5.JPG

vallmo flemish antique.JPG

pionvallmo mörk2.JPG

Magdis
[quote name='Irene_L' date='13-07-2008, 22:48' post='868760']

pionvallmo mörk.JPG

Nä jag tror jag svimmar!! Blir fröavkommorna från de där likadana så tror jag att jag måste tigga till mig några frön!! shy.gif
Irene_L
Jag har själv fått fröna så jag hoppas att fröavkommorna blir lika fina. Jag ska samla in frön som bara den så visst kommer du få frön av den! tummenupp.gif
Magdis
CITAT (Irene_L @ 13-07-2008, 23:09) *
Jag har själv fått fröna så jag hoppas att fröavkommorna blir lika fina. Jag ska samla in frön som bara den så visst kommer du få frön av den! tummenupp.gif

Tjoo! yahoo.gif
HelenN
Eller hur är den underbart vacker!!! De blommar i massor runt min damm tummenupp.gif

CITAT (Magdis @ 13-07-2008, 23:03) *
CITAT (Irene_L @ 13-07-2008, 22:48) *

pionvallmo mörk.JPG

Nä jag tror jag svimmar!! Blir fröavkommorna från de där likadana så tror jag att jag måste tigga till mig några frön!! shy.gif

Biggan_
Så läckra! wub.gif
Den mörka dubbla pionvallmon skulle jag också gärna vilja ha frö från om det går för sig?
Heda
Frön från pionvallmo blir vackra...men ofta blir de flesta enkla... så har det iaf varit för mig
Irene_L
Hoppas att mina fortsätter vara dubbla. Fröna jag fick och sådde var från någon som hade plockat fröna från sin vallmo.
Biggan.....visst får du frön tummenupp.gif ......... påminn mig gärna lite senare. Mitt minne är lite kort giggle.gif
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 14-07-2008, 10:00) *
Hoppas att mina fortsätter vara dubbla. Fröna jag fick och sådde var från någon som hade plockat fröna från sin vallmo.
Biggan.....visst får du frön tummenupp.gif ......... påminn mig gärna lite senare. Mitt minne är lite kort giggle.gif

thanks.gif Jag påminner!
Irene_L
Idag blommade några fler vallmo:

fjädervallmo swansdown.JPG

En danska flaggan som har blivit lite annorlunda. Troligen har den korsat sig med någon annan vallmo för fransarna har förvunnit:

danska flaggan annorlunda.JPG

HelenN
Fjädervallmon blommar här osså!! Den är jättefin! Sen gillar jag när de ändrar lite på sig...som de själva vill:)
CITAT (Irene_L @ 14-07-2008, 11:49) *
Idag blommade några fler vallmo:

fjädervallmo swansdown.JPG

En danska flaggan som har blivit lite annorlunda. Troligen har den korsat sig med någon annan vallmo för fransarna har förvunnit:

danska flaggan annorlunda.JPG

Lady Hamilton

Jag har också en liknande den här som lämås visade......men jag sådde den som 'dubbel' (liknande den Irene visade upp blush.gif )

Det enda jag har att visa upp är en 'Appleblossom'
[attachment=21273:DSCN0414_kopiera.jpg]
HelenN
jAG SÅDDE DEN OSSÅ SOM DUBBEL, MEN BARA EN BLOMMA VAR ENKEL!
CITAT (Lady Hamilton @ 16-07-2008, 18:07) *
<a href="http://www.odla.nu/forums/index.php?act=attach&type=post&id=20957" target="_blank" rel="nofollow">
</a>Jag har också en liknande den här som lämås visade......men jag sådde den som 'dubbel' (liknande den Irene visade upp blush.gif )

Det enda jag har att visa upp är en 'Appleblossom'
[attachment=21273:DSCN0414_kopiera.jpg]

Irene_L
Eftersom jag sått 18 olika sorters ettåriga vallmo giggle.gif så blommar det vallmo för fullt hos mig:
Det här tror jag är en "Drama Queen". Tyvärr har jag varit dålig på att sätta dit namnlappar.

vallmo ev drama queen.JPG

vallmo rad.JPG

En röd okänd vallmo:

vallmo röd.JPG

Bland de dubbla pionvallmona kom det en enkel. Det verkar som det kan bli enkla när man tar frön från pionvallmo:

vallmo mörka.JPG

Dom här ljuslila tycker jag är så vackra:

vallmo ljuslila många.JPG

Lite närmare:

vallmo ljuslila.JPG

Här blommar det lite olika sorters vallmo:

vallmoblomning.JPG

Det har ska vara en Islandsvallmo "PInk Champange" men färgerna stämmer inte med fröbilden. Den är flerårig så färgen kanske blir annorlunda nästa är. Hoppas det.

islandsvallmo.JPG

Några fler okända:

vallmo2.JPG

HelenN
Åhhh, va snygga de är Irene!!1 Drama Queen....det var såna frön jag köpte på tradera....en grodde o den blommade nyss, men blev väldigt konstig. Frön???+ Glöm inte att samla in.......på den lilavita osså....Vill ju haaa!!

CITAT (Irene_L @ 17-07-2008, 11:07) *
Eftersom jag sått 18 olika sorters ettåriga vallmo giggle.gif så blommar det vallmo för fullt hos mig:
Det här tror jag är en "Drama Queen". Tyvärr har jag varit dålig på att sätta dit namnlappar.

vallmo ev drama queen.JPG

vallmo rad.JPG

En röd okänd vallmo:

vallmo röd.JPG

Bland de dubbla pionvallmona kom det en enkel. Det verkar som det kan bli enkla när man tar frön från pionvallmo:

vallmo mörka.JPG

Dom här ljuslila tycker jag är så vackra:

vallmo ljuslila många.JPG

Lite närmare:

vallmo ljuslila.JPG

Här blommar det lite olika sorters vallmo:

vallmoblomning.JPG

Det har ska vara en Islandsvallmo "PInk Champange" men färgerna stämmer inte med fröbilden. Den är flerårig så färgen kanske blir annorlunda nästa är. Hoppas det.

islandsvallmo.JPG

Några fler okända:

vallmo2.JPG

Irene_L
Jag kommer att samla in frön. giggle.gif Jag får fullt upp! Just nu håller jag på att märka upp de olika vallmona för när dom blommat över så ser dom lika ut allesammans. Sen kan jag inte lova att avkommorna blir som bilderna visar eftersom de kan korsa sig med varandra.
HelenN
Jag började samla in lite frökapslar idag från mina vallmo. kanske vi kan byta sen.
CITAT (Irene_L @ 17-07-2008, 17:49) *
Jag kommer att samla in frön. giggle.gif Jag får fullt upp! Just nu håller jag på att märka upp de olika vallmona för när dom blommat över så ser dom lika ut allesammans. Sen kan jag inte lova att avkommorna blir som bilderna visar eftersom de kan korsa sig med varandra.

Irene_L
Jaaaa det låter jättebra!!!! tummenupp.gif
Fjärilen
Här är några av mina vallmo...

[attachment=21439:20080716_084.jpg]
[attachment=21440:Kopia_av...0716_098.jpg]
[attachment=21441:20080716_092.jpg]
Bettis
Hur tar ni frö från vallmon, jag har en jättefin blå som jag gärna skulle vilja ha fler av.
HelenN
Jättefina!!!!tycker att alla har olika vallmo....verkar finnas hur många sorter som helst ju!
CITAT (Fjärilen @ 19-07-2008, 15:46) *
Här är några av mina vallmo...
[attachment=21439:20080716_084.jpg]
[attachment=21440:Kopia_av...0716_098.jpg]
[attachment=21441:20080716_092.jpg]

Monarda
Marsipantårta?

P6210236a.jpg

Nej, det är min Royal Wedding. Tyvärr har den blommat över nu, underbart är kort.

P6210235a.jpg

HelenN
Åh, vad läcker.....tårta....ser faktiskt nästan ut så!
CITAT (Monarda @ 19-07-2008, 18:37) *
Marsipantårta?

P6210236a.jpg

Nej, det är min Royal Wedding. Tyvärr har den blommat över nu, underbart är kort.

P6210235a.jpg

HelenN
Två nya som blommar.....perenna båda två:

Prince of Orange
[attachment=22013:gra.jpg]

Brilliant
[attachment=22014:reega.jpg]
Maggan H
Några av mina dubbla sorter:

[attachment=22165:Vallmo_f...e_dubbel.jpg]

[attachment=22166:Vallno_d..._mörkröd.JPG]

Ytterligare en, rosa:

[attachment=22167:Vallmo_d...el_rosa1.JPG]
Thé
Jag undrar också hur man tar frön. Hur vet man när de är klara?
Ywonne
Jag har "upptäckt" Vallmon i år, så till nästa år kommer det att finnas i min trädgård också.
De är ju så vackra !
HelenN
Snygga!!!! Det är Pionvallmo alla tre va?

CITAT (Maggan H @ 04-08-2008, 10:10) *
Några av mina dubbla sorter:

[attachment=22165:Vallmo_f...e_dubbel.jpg]

[attachment=22166:Vallno_d..._mörkröd.JPG]
Ytterligare en, rosa:

[attachment=22167:Vallmo_d...el_rosa1.JPG]

Det bästa är om frökapslarna kan sitta kvar tills de är torra.......det märker ni om det skallrar när ni skakar på dem. Sen är det bara att göra ett litet hål i kapseln o skaka ut på ett fat eller i en liten påse. Det går också bra att klippa av fröstänglarna o lägga dem på tork...i en träkorg eller liknade....luftigt i rumstemperatur.
Jag har provat båda sätten och de funkar lika bra!
CITAT (holyanna @ 04-08-2008, 12:51) *
Jag undrar också hur man tar frön. Hur vet man när de är klara?
Marlene z v
Så många fina Valmon ni har. Mitt bidrag till Valmo kavalkaden. Fick frön av en trädgårdskompis i fjol, färgen och allt det andra liknar moder plantan men den är dubbelt så hög och blomman dubbelt så stor som mamman.
vesko_1
Jag sådde fröna som köptes i en vanlig mataffär ( blå vallmo ). Dock är själv jätte mycket förvånad över plantans storlek. Skulle inte ana att den skulle växa till sig så stor - 54 cm - . Vilket är positivt.

CITAT (vesko_1 @ 26-06-2012, 23:39) *
Jag sådde fröna som köptes i en vanlig mataffär ( blå vallmo ). Dock är själv jätte mycket förvånad över plantans storlek. Skulle inte ana att den skulle växa till sig så stor - 54 cm - . Vilket är positivt.
Aleksandra
Min rosa jättevallmo, har röd också, men inget kort tyvärr.

[attachment=71023:bild.JPG]

vesko_1
[quote name='Aleksandra' date='28-06-2012, 20:16' post='1559900']
Min rosa jättevallmo, har röd också, men inget kort tyvärr.
[attachment=71023:bild.JPG]
[/quo

Fin växt
Anna-Karin Lundberg
Jag fick vallmofrön av en vän. Tog för givet att det var perenn vallmo och pysslade med stort besvär och mycket möda med alla småplantor. Det som ser ut som plockasallad är vallmoplantor! Förutom de som syns på bilden finns 14 krukor till!!!
Jag är ingen frö-människa och ska inte hålla på med frön - är för lat att plantera om och för blödig att gallra. Tröstade mig med att jag skulle få tomten full, år efter år. Rätt som det var började blanden ändra karaktär och jag insåg att det inte var perenn vallmo utan ettårig!
OK, det blev blommor tillslut, fina blommor, men alldeles för mycket jobb för några veckors blom...
Fröna har jag strött på tomten och nu får vallmon bestämma själv. Ska inte så mer frön i kruka i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon