Full version: Martorn?
Susanne i Linköping
På s k ruderatmark på ett ställe i utkanten av Linköping växer några stora tjusiga saker som jag tror är något slags martorn. Höjden är uppemot 1,5 meter. Det är nu tredje året jag ser dem växa där och de blir sakta fler och fler.

Tyvärr lyckas jag inte lägga in bilden direkt, men här är en länk:
http://www.odla.nu/forums/uploads/12156357...61_1039_289.jpg

Någon som vet vad det är?
Azur
Gissningsvis Eryngium giganteum?
Boxer
Det är kardvädd Dipsacus fullonum

Mycket ståtlig!
Susanne i Linköping
Tack Boxer, den beskrivningen stämmer precis, t o m ordet ruderatmark står med! Hmmmm.... undrar om jag inte ska testa att så några frön...
Heda
Det är klart att du ska så frön!! Kardvädden, Dipsacus fullonum, är tvåårig så ta frön nu i sommar och så direkt där du vill ha dem, först blir en stor taggig, tistelliknande rosett som övervintrar och till nästa år kommer blomstängeln. Om du inte ser några nya rosetter till sensommaren så hjälp till själv och så frön där du vill ha dem. De sprider sig aldrig ohämmat utan blir lagom många....det går ju alltid att flyta plantor dit du vill ha dem om de kommer upp olämpligt. Tänk på att de blir ganska stora, speciellt i mer näringsrik rabatt. Hade själv några i sandjord som blev ca 150 cm och några i lerigare jord....där blev de 230 cm!!

De är ju underbara!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon