Full version: Kallt!
Adri-Anne
½6 i morse var det bara 3 grader. Är det flera som har fått närapå vinter?
Nu blir jag orolig för att det kan bli frost. Hemska tanke ohmy.gif
Det går ju inte att täcka allt.Inte kan man flytta in dom heller, dom är alldeles för höga och går inte att få in genom dörrarna. Tre meters änglatrumpet, lyfter man inte in bara så där. Två meters tobak går inte heller då dom växer direkt på marken. Osv, osv. Täcka med fiberduk.
Ja jag vet. Men det är så högt och jag är kort i rocken och hiskligt lat.
Jag tycker att det skulle vara enklare att ändra på graderna. tongue.gif
Vi är ju i augusti, inte i oktober. sad.gif Först regn dag ut och dag in, så sol i 4½ vecka, varmt och skönt i 3 veckor, regn igen och nu på grensen till frost. Vad katten är detta för sommar? wink.gif
Sussi
Ååh, vad kallt du har!
Jag som bor i z6 har ännu inte kommit ner i 3 grader... Men inte är det någon värme i luften. I morse (6-tiden) var det 9 grader och lite regn. Gruvar mig oxå för min änglatrumpet som ännu står ute. Tog några sticklingar av den i morse, hoppas de tar sig. Täcka med fiberduk är inte någonting för mig heller, för bökigt, änglatrumpeten är alldeles för stor... (och jag för lat!)
Fick tips av en som bor i samma zon som har en underbar änglatrumpet, hon kapar ner den till ca 30 cm i början på september och tar in den. Så till helgen får man ta sig i kragen tongue.gif Ska givetvis ta fler sticklingar utav de nerkapade bitarna, måste ju gardera sig så att något överlever till nästa säsong wink.gif
Hälsn Sussi
Adri-Anne
Hej Sussi!
Tur att jag inte är ensam om att vara en inbiten latmask. Det känns bättre när man kan frotera sig med likasinnade. tongue.gif
ariana
6gr varmt här nu det är inte mycket kl är inte 21 än
kan bli frost i alla fall mår ju blommorna dåligt

håller med er det är för tidigt men nu lova de 20 gr så där
o fin fint en vecka här laugh.gif ohmy.gif

så det finns hopp laugh.gif laugh.gif

jag får lägga på duk trots lätjan och mörkret som kommit sad.gif
Alexandra
Här ska det också bli nattfrost, brrrrr sad.gif Alldeles för tidigt tycker jag! I dag såg jag årets första vinterjacka på en person som passerade - med fuskpäls och allt! Jag vill ha sommaren tillbaka!!!!!!NU! mad.gif
Kajsa
Har just rusat runt 1 timma och slängt över fiberväv, tidningar, säckar
men allt är så stort nu. I Västerås hade vi bara +2-3 grader så det
var nära i natt. En månad för tidigt, usch! mad.gif
Annki
Första frostknäppen nöp grannarnas squash och bönor i täppan natten till idag, Sthlm Syd. Själv kastade jag en linneduk över tomater och änglatrumpet på balkongen och drog in favoritpelargonerna. Jag har gjort detsamma ikväll. Igår var det +7 den här tiden och blev +5 på morgonen. Inatt är det lika svalt. Trist! För sen kommer värmen tillbaka och varar säkert i en månad till.
Betty
Luleå +6 grader just nu, jag chansar på att det inte blir frost i natt, struntar i att täcka...
estet
Just nu är det 2 plus.
I natt hade det frysit några sommarblommor i rabatten, ca 1 minus.
Har börjat "städa" i trädgården för hösten.
sad.gif
Monica M zon 4
Jag hade -1,5 grader imorse. Bor 2 mil söder om Borås. Idag har jag fått ledigt av min chef så dagen ska ägnas åt att plocka in krukor och slänga en del sommarblommor som blivit alltför fula. Snyft. sad.gif
Åsa E
Frost i natt i Mölndal (zon 2), den tidigaste nattfrosten jag kan minnas.
Fy och usch, jag vågade inte titta efter i morse hur det har gått med tomaterna och squashplantorna.
Hoppas på turen!
Adri-Anne
http://www.odla.nu/album/data/adrianne/300_p4672.jpg

Så här vacker kan hösten vara. Bild tagen på ån förra hösten.

http://www.odla.nu/album/data/adrianne/690_p4678.jpg
Och så här]

Och aldrig är fjället så vackert som nu.

http://www.odla.nu/album/data/adrianne/690_p4673.jpg

Hur gick det i Luleå, blev det någon frost? ohmy.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och här ( Torslanda) var det + 0,4 grader klockan 04.00.

Kl. 22.00 var jag ute med ficklampan och skördade några pumpor samt täckte pelargonier.
Men det är ofta så att i början av september kommer några kalla nätter men sedan får vi inte frost förrän i november kanske.

Har några pumpor/vintersquash kvar ute. Dom skulle behöva 1 el. 2 veckor till. Hoppas det går vägen.

Elisabeth
Betty
CITAT (Adri-Anne @ 02-09-2003, 10:27)
Hur gick det i Luleå, blev  det någon frost? ohmy.gif

Termometern stod på +5,6 grader när jag la mej. Konstaterade efter morgonens inspektionsrunda i trädgården att allt såg ut som vanligt, inga frostskador på nånting! smile.gif

Bör kanske tillägga att vår tomt har ett gynnsamt läge ur frostsynpunkt med en nästan atriumformad trädgård, hus på tre sidor och en tät skogsdunge åt fjärde hållet (och en havsvik bakom dungen).
Vi brukar klara oss rätt bra vid tidig frost jämfört med vänner som har trädgårdar i mera utsatta lägen.
*Felix matte*
Och aldrig är fjället så vackert som nu.

Skakiga ben och panikgråt
Men... Jag klarade det! Vågade åka upp på berget.
Nu Adri -Anne kan jag se på dina vackra bilder utan att få svindel:lol: laugh.gif laugh.gif
Vi tog en del bilder som kan ses Här
Fick också se en Havsörn som seglade och en jättefin Räv
men jag hann inte få bild på dem.

Ingen nattfrost här +11 på dan wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fialotta
Tack Agneta...
för dom vackra bilderna...jag har aldrig varit högre
upp än Östersund så det va jättefint att få se och
där stod du o lilla Felix och njöt rolleyes.gif
Adri-Anne
Tittade nog mera på Felix än på utsikten. Med den lilla tussenussen i fronten glömmer man ju allt annat. Han stjäl ju hela bilden. wub.gif
Exotic
CITAT (Åsa E @ 02-09-2003, 10:00)
Frost i natt i Mölndal (zon 2), den tidigaste nattfrosten jag kan minnas.
Fy och usch, jag vågade inte titta efter i morse hur det har gått med tomaterna och squashplantorna.
Hoppas på turen!

Var det frost i natt ??? sad.gif unsure.gif jag bor oxå i Mölndal ,men jag vet inte om vi hade det ......hoppas inte.
Men inte är det kul ...*Grrrrrr*
ariana
frosten kom i natt
och kalebassen på taket frös
ja mycket av det som växte där mad.gif
det var ursch
och alldeles för tidigt 3gr i morse
blommorna klara sig men taket gick ju inte lägga på nåt wink.gif

härliga bilder
felix matte nu längtar jag till norrland 2 år sen vi var i arvidsjaur
vi åker nästan alltid uppåt men blir mest dalarna smile.gif
*Felix matte*
CITAT (ariana @ 02-09-2003, 20:44)
vi åker nästan alltid uppåt men blir mest dalarna smile.gif

Dalarna ... dit har vi väl en hundra mil ohmy.gif
men där är väldigt vacker natur.
Har bott i stuga i Leksand juni 1965 samtidigt som min lillsyrra var på Kollo på Molnbyggen (tror det hette så)
Mitt starkaste minne från Leksand är att jag tog en tugga på Limpskivan och fick en halv Fluga i mun!!! Uääääck!!!
Aldrig mera Dalalimpa!

Välkommen upp och beskåda allt vackert som vi hemmablinda missar tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 02-09-2003, 18:22)
där stod du o lilla Felix och njöt rolleyes.gif [/color]

Då skulle du sett mig live ohmy.gif Gråtandes.
Det är ju faktiskt hela 38 år sedan jag sist vågade mej upp på berget
fastän jag ser det dagligdags från mitt köksfönster och sträckan dit tar mig ca 12 min med bil .
estet
Hur gick det i Luleå, blev  det någon frost? ohmy.gif

Jo ialla fall hos mej, sommarblommorna frös bort i rabatten.
De på altan hade klarat sej bra. Nu ikväll har jag burit in mina käraste pelargoner, för att vara säker. smile.gif
Solen har ju varit framme idag och värmt, men nu på kvällen är det riktigt kallt i luften, 3 plus.
ariana
Är berget så högt
varför grät du
förstod nog inte
38år
var du rädd att åka upp det kan jag vara sitter i sen
50- talet gammal bil och hög backe uppe på toppen så orka den inte längre -bilen börja rulla baklänges och föraren fick den i diket in mot berget
så det blev stopp ohmy.gif

det sitter i ännu -rädslan- men känns bättre när jag kör själv rolleyes.gif
Betty
CITAT (estet @ 02-09-2003, 23:26)
Solen har ju varit framme idag och värmt, men nu på kvällen är det riktigt kallt i luften, 3 plus.

Bor vi i samma Luleå??? wacko.gif Hos mej är det nu +8,8 grader och det blåser jättemycket.
estet
Vi har visst alltid lite kallare här, mkt kallare än på vårt förra boställe. Däremot blåser lite lugnare här, bakom huset har vi berg och skog som skyddar bra.
Just nu visar det 12.5 grader! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon