Styrax
Hej! Vilka blåregn (Wisteria) odlar ni? Jag är i stånd att plantera ett större antal, men skulle gärna höra om ni har erfarenhet av härdiga sorter och arter.
/S.
jegi
Har provat på W sinensis här i zon 4 några år men det ser inte lovande ut, den växer ganska bra på sommaren men fryser ner på vintern.
Grundproblemet tror jag är för kort vegetationssäsong och då blir det så här:

Den hinner inte mogna av på hösten, vilket gör att den nya veden lättare fryser tillbaka. Tillbakafrusen ved ger en försenad start på våren och vegetationssäsongen blir ännu kortare och så är man inne i den onda cirkeln...

Sen vet jag inte hur pass känslig den är för vinterkyla eller vårsol.

Kontentan är i varje fall att W sinensis är svår i zon 4. Jag vet ingen som lyckats få den att vegetera ordentligt. Överlever gör den men inte mer.

Möjligen skulle man försöka få tag i ett större och därmed härdigare ex och sedan svepa in det i geotextil el dyl under vintern.

Sen i fjol har jag W frutescens (Amethyst falls) och den blommade i år. Jag tror inte den är direkt härdig här i zon 4 heller men med ett skyddat läge kan det gå.
Möjligen är det så att de här hängande blomklasarna är mindre på Amethyst falls och då förtar det ju en del av effekten.

Mina 5 cent
Irriteraren
CITAT (Styrax @ 10-07-2008, 10:56) *
Hej! Vilka blåregn (Wisteria) odlar ni? Jag är i stånd att plantera ett större antal, men skulle gärna höra om ni har erfarenhet av härdiga sorter och arter.
/S.

har provat apkrona, den växer ganska bra oxå =) den slingrar sig härligt fint tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 10-07-2008, 10:42) *
Mina 5 cent

varit i usa nyligen ? smile.gif

CITAT (Styrax @ 10-07-2008, 09:56) *
/S.

vilken växt zon har du ?
jegi
CITAT (flaxss @ 13-07-2008, 01:50) *
varit i usa nyligen ? smile.gif

Nej, men jag tänkte att det passade eftersom Amethyst falls kommer från staterna. Hehe.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 13-07-2008, 10:56) *
Nej, men jag tänkte att det passade eftersom Amethyst falls kommer från staterna. Hehe.

smile.gif Mina 5 cents
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon