stina
Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan använda Rosa helenae (och även andra klätterrosor) som buskrosor också. Någon som testat och vet om det fungerar. Jag skulle så gärna vilja ha en Rosa h, men har ingen stans att sätta den där den kan klättra. Buskrosplats har jag däremot hur mycket som helst (nästan)
Hannele
Varför skulle inte du kunna skaffa stöd? unsure.gif

Annars kan man göra vad man vill med rosor; stamma upp, klippa ner...
Hannele
Annars älskar Rosa helenae att klättra på träd.

Lissas
Visst går det....eftersom helenan egentligen är en buskros, vars växtsätt är lite slingrigt.

Bara att forma den efter önskemål med sekatören. Det fanns kanske en viss risk att den kommer att ge ett något glest intryck till en början men det går att dämpa med lite tålamod..
Louise i Göteborg
Man kan binda ner storväxta rosor. Fäst de långa spröten vid sin egen (eller andra grenars) botten. För vart år blir busken kraftigare och blommigare. Hård beskärning hämmar blommningen. Bind ner istället.
Hannele
Louise i Göteborg, har du verkligen försökt binda ner rosor??
Jag försökte ha klätterrosor mot berget. Ingen hit.
De strävar uppåt...
stina
Tack för synpunkterna. Jag tycker stöd är jättefina - överallt utom just hos oss. Det är en naturtomt och jag kan inte komma på var jag skulle sätta ett stöd så det inte ser knäppt ut. Och de enda träd/buskar jag har nästan är hasselbuskar och dom dränker väl en klätterros med sina stora dasslocksliknande blad? Stora björkar har jag också, men det fungerar väl inget bra som klätterstöd? Hmmmmm....
Louise i Göteborg
Jag gör det varje år - med samma rosor.

Visst vänder dom och strävar uppåt igen, det är ju så dom blir tätare. Upp, ner, upp, ner.....

Jo det är ett taggigt eländigt jobb men fint blir det.
Ingrid på Västkusten
Fast tvinga en sådan starkväxare som Rosa helenae till at bli busk - då blir då jag ledsen! Beror ju iofs i vilken zon man bor i - och glöm inte att kolla på vilka skott de blomamr annars kan blomningen till stor del utebli.

Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
Om man planterar en kraftigväxande klängros mitt på en tom yta blir det en oredig hög av grenar som klättrar i sig själv, med eller utan nerbindning.

Har man bara plats kan detta bli mkt pampigt.
Adri-Anne
Såg en gång en som hade Helenae klättrande i ett gammalt äppleträd, urtjusigt med dom långa rosgrenarna som slingrade sig kring äppleträdets grenar, här och där hängde dom ned och växte lite hit och dit och hur som helst. Vilket gav ett härligt rufsigt intryck.
Ingrid på Västkusten
Pergola portal obelisk träd etc :-) husvägg ?!?

Japp :-) där mår hon som en drottning!

Hälsar ingrid
Madeleine1
Novis i ros och buskvärlden... men hur gör man mer exakt när man binder ner en ros för att få den att bli buskigare? huh.gif
Louise i Göteborg
Nerbindning görs på hösten, när rosen slutat växa men ännu inte "vedat till sig".

Man tar de långa spröten (årsskott) böjer ner dom och fäster med snöre eller en bit såltråd där det går att få fast dom. Man kan fästa i en ställning, i gamla grenar, i den egna grenens nederdel eller var det går att komma åt.

Fördelen är att man håller en storvuxen ros inom ett begränsat utrymme utan att klippa/stympa. Hård klippning kan, som tidigare sagts, orsaka både utebliven blomning och misshandlat utseende hos busken.

Man kan både binda ner fristående roser och dito på spalje, tripod etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon