Tussigumman
10-07-2008, 22:13
Hej!
Jag har planer på att köpa ett plommonträd som bröllopspresent till ett par goda vänner, och hade tänkt mig ett familjeträd! Dels för att det är trevligt att ha flera sorter, och dels för att det symbolerar bildandet av deras nya familj. Så nu undrar jag:
1) Hur bra är familjeplommonträd? Har de många sjukdomar? Är de svåra att sköta?
2) Vilka sorter brukar finnas på ett familjeplommonträd?
3) Vart får man tag på familjeträd? Bor i Göteborg, och tar tacksamt emot tips på butiker i närheten.
4) Vad kostar ett familjeplommonträd på ett ungefär?
Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2008, 11:47
Familjeträd sköts likadant som vilket annat plommonträd som helst. Hurpass lätt de får sjukdomar beror på vilka sorter man ympat in på växten + hur platsen där trädet ska stå är. Den främsta nackdelen med ett familjeträd av plommon är att alla sorter växer olika = det brukar bli en ganska ojämn form på trädet (+plommon ska inte beskäras så mycket så det är nog inte så lyckat att försöka beskära det i jämn form). Olika plommonsorter har olika lång livslängd men 20-40år brukar man kunna ha ett plommonträd. Möjligtvis kan en riktigt ojämn form förkorta livslängden ifall det bli sån ojämn vikt att grenar bryts.
Det finns inte några speciella sorter som alltid används till familjeträd utan det är olika sorter ibland har alla familjeträden i butiken helt skilda sorter så det får man nog höra med någon butik vilka sorter det finns på de olika familjeträden. På våren brukar utbudet vara störst i butiken och då är chansen störst att det finns familjeträd både av äpple, päron och plommon. Butikerna brukar annars kunna ta hem önskade växter på beställning under i stort sett hela odlingssäsongen.
Normalt pris borde ligga på runt 600-800kr