Full version: Sen plantering?
Tussigumman
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, och jag kan nu äntligen få ägna mig åt trädgårdsarbete! Min mor har sagt åt mig att jag bör vänta ett år med att plantera eller trädgårdsplannera så att jag vet vad som redan finns i trädgården. Det låter som en bra idé, men samtidigt är det lite tråkigt.

Så, därför undrar jag om det finns några roliga plantor som jag plantera nu, trots att det är så sent på året? Hade då främst tänkt mig krukväxter att ha på altanen (icke inglasad). Är det annars "färdiga" träd/buskar/blommor i kruka som gäller? Och vad är i så fall roligt att ha i kruka på altanen?

Tips och idéer mottages tacksamt!
HelenN
Smartast är ju om du kollar in vad som finns i rabatterna och ev noterar och ritar upp dina rabatter. Ta foton och ta reda på vad det är du har för nåt. Sen är det ju lite sent att fröså nu........men du kan ju kolla om du hittar några sommarblommor till fösäljning...för de blommar ju hela sommaren om de får tillräckligt med näring. Annars får du väl köpa några perenner som är på G att blomma som du sedan kan plantera ut i rabatterna.
CITAT (Tussigumman @ 10-07-2008, 23:22) *
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, och jag kan nu äntligen få ägna mig åt trädgårdsarbete! Min mor har sagt åt mig att jag bör vänta ett år med att plantera eller trädgårdsplannera så att jag vet vad som redan finns i trädgården. Det låter som en bra idé, men samtidigt är det lite tråkigt.

Så, därför undrar jag om det finns några roliga plantor som jag plantera nu, trots att det är så sent på året? Hade då främst tänkt mig krukväxter att ha på altanen (icke inglasad). Är det annars "färdiga" träd/buskar/blommor i kruka som gäller? Och vad är i så fall roligt att ha i kruka på altanen?

Tips och idéer mottages tacksamt!
Kee
Om man vill plantera något flerårigt för långsiktig skörd/fägring så kan man köpa ungplantor nu och plantera ut utan problem. Resten av sommaren är precis vad plantan kommer hinna att etablera sig på, skaffa ett ordentligt rotsystem osv. Annars tycker jag det låter som ett bra förslag att skissa på idéer samt rekognicera vad som finns där idag och sätta igång med frösådder under extraljus i januari. Det är åtminstone min uppfattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon