|
Har lagt in div. bilder i natt. Tar en ny tråd så dom inte blir så långa som förra sommaren  Mozart är 2 m i år igen efter vintern -06 då den fick sig en riktig smäll och frös i botten  Morden Snowbeauty, Kanadaros ca 1 x 1 m, doftar, zon 6, ljuvlig  Lill Lindfors ( Egeskov ) köpte 2 ex förra året, läcker färg, Floribunda ros, zon 4 ca 1 m  Camaieux, gallica ros, ny för i år, galen i randiga rosor, ca 1 m och zon 5, blommar 1 ggn  Warm Welcome, en miniatyr klättrare, kan nog även växa i kruka, ca 1.5 m ev mer. En Christopher Warner ros från 1992. Ny i sommar, vi får se hur stor den blir, zon ?  L.D. Braithwaite, stamros Austinros, doftar först när blomman är väl utslagen
Ezereht
11-07-2008, 15:57
Vilken läcker färg warm welcome hade! Jag tror för övrigt Morden serien är min favorit bland kanadarosorna, dom är alla jättefina.
helpmefind sätter upp till zon 6b på den (antar det är amerikanska zoner)... skulle tro det översätter till ungefär zon 4 i sverige?
Roligt med dina underbara rosor Kaijsa,jag njuter till fullo. Tyvärr kan jag inte känna doften just nu är förkylt.Jag bidrar med några.Har inte fotat idag. [attachment=21051:2008_07_...__Large_.JPG] Schneekoppe [attachment=21052:2008_07_...__Large_.JPG] Blanche Double de Coubert [attachment=21053:2008_07_10_0540.JPG] Mme Louise Levque
renate, Mme Louis Leveque måste jag leta på, fanns med i Botanica, en mossros dom gillar jag mycket, den är lagom stor och remonterar, skriver upp den. Har du köpt den hos Rosenposten ?
Ezereht, ja alla Morden rosorna är underbara, men Morden Snowbeauty är bra i sin storlek och att man kan blanda med allt.
Schneekoppe är en underbar rugosa, en annorlunda färg blå/grå/vit, ljuvlig och frisk, min börjar bli stor.
Ny Austinros slog ut idag  Grace, kom 2001, namnet efter Prinsessan Grace av Monaco. Doftar fruktigt, ca 80 cm Kronbladen känns spetsiga
Mme Louise Leveque köpte jag hos Flora Linnea dvs jag beställde den när jag var på Mälmömässan i mars.Den var slut då och skulle inte komma förän till hösten,men i april kom patetet med rosorna,köpte en Le Rosier Eveque också.FLhar bra kvalität på sina rosor.
Ezereht
12-07-2008, 00:04
Grace ser nästan ut som en Dhalia! Fruktig doft lät smaskigt
Sussie F-Flower
12-07-2008, 00:17
CITAT (Kajsa @ 11-07-2008, 01:36)  Har lagt in div. bilder i natt. Tar en ny tråd så dom inte blir så långa som förra sommaren  Mozart är 2 m i år igen efter vintern -06 då den fick sig en riktig smäll och frös i botten  Morden Snowbeauty, Kanadaros ca 1 x 1 m, doftar, zon 6, ljuvlig  Lill Lindfors ( Egeskov ) köpte 2 ex förra året, läcker färg, Floribunda ros, zon 4 ca 1 m  Camaieux, gallica ros, ny för i år, galen i randiga rosor, ca 1 m och zon 5, blommar 1 ggn  Warm Welcome, en miniatyr klättrare, kan nog även växa i kruka, ca 1.5 m ev mer. En Christopher Warner ros från 1992. Ny i sommar, vi får se hur stor den blir, zon ?  L.D. Braithwaite, stamros Austinros, doftar först när blomman är väl utslagen Oj, oj oj, vilka vackra rosor! Har tyvärr inget eget kunnande i rosor men fastnade väldigt för den där första, lilla Mozart... Hur stora är dessa blommor??? Och den näst sista....  Voine, vilken färg!!! Vilken zon går den till??? Fina bilder! Sussie.
Dagens rosor
[attachment=21082:2008_07_...__Large_.JPG] Jaqueline de Pre, henne älskar jag [attachment=21083:2008_07_...__Large_.JPG] Gipsy Boy [attachment=21084:2008_07_...__Large_.JPG] Isphahan
CITAT (Kajsa @ 11-07-2008, 22:25)  Ny Austinros slog ut idag  Grace, kom 2001, namnet efter Prinsessan Grace av Monaco. Doftar fruktigt, ca 80 cm Kronbladen känns spetsiga  Det var verkligen en härlig ros! har du haft den länge? verkar den frisk?
renate, Gipsy Boy är en ros jag kikat på flera ggr, mustig färg.
Hazel, Grace är ny här så jag vet inte hur den uppför sig på längre sikt, frisk nu men den kanske dör i vinter ? I din zon går den säkert utmärkt. Jag är svag för gula rosor, det var ett impulsköp från Flora Linnea.
Sussie F - Flower, Mozarts blommor är små men många, det är en myskros som blir 2 m hög, zon 4, lite doft. Rosen Warm Welcome är ny, jag letade på AOT Roslistan och man vet inget om zonen, jag chansar lite, har flera av hans rosor som jag är så glad i och dom klarar sig bra i skyddat läge. Bor i zon 3 - 4
Min dagens ros är Le Rosier Evêque,nyinköpt i år,detta är första blomman.
[attachment=21208:2008_07_15_0593.JPG] [attachment=21207:2008_07_...__Large_.JPG]
Ezereht
15-07-2008, 18:56
Pampig!
Kajsa Är det bara jag som inte ser Grace (= ingen bild)? /S
CITAT (Stiffe @ 15-07-2008, 21:35)  Kajsa Är det bara jag som inte ser Grace (= ingen bild)? /S Jag ser inte heller någon bild bara en ruta med ett rött kryss.
Jag har flyttat runt i mitt Austin/ album därför blev det så, men jag har lagt in rosorna längst upp igen, era rutor får vara om ni ursäktar.
Din Gallica var så ljuvligt mörklila renate, så där som bara dom kan vara.
johannea
16-07-2008, 17:19
Nu har Clair Renaissance börjat blomma  Det är tredje sommaren för den men det är nu i sommar den äntligen har börjat växa... Fryser ner mycket och älskas av bladlus... Men just nu verkar den trivas!
Tråden börjar blir långt.Min dagens ros är New Dawn. [attachment=21321:2008_07_...__Large_.JPG] [attachment=21320:2008_07_...__Large_.JPG]
AnnammA
19-07-2008, 14:55
Här är några från mig... Denna skall heta "Christopher Columbus". Den är köpt på en trädgårdsdag av en privatperson. Påminner lite om "Westerland", men blomman är lite mer tehybridlik, tycker jag. ChrCol.JPG Barn till rosen "New Dawn": "Penny Lane" (inköpt och planterad i våras, och har vuxit på sig här i zon 1-2) PennyL.JPG och rosen "Polka", som blev inköpt i midsommar: Polka.JPG
Polka var ljuvlig, vad är det för ros ? Hur växer din Penny Lane ? Min är jag besviken på, inte blir det någon klätterros här.
AnnammA
20-07-2008, 20:03
CITAT (Kajsa @ 20-07-2008, 19:01)  Polka var ljuvlig, vad är det för ros ? Hur växer din Penny Lane ? Min är jag besviken på, inte blir det någon klätterros här. "Polka" är INTE ett "New Dawn"-barn, utan barn från "Lichtk.Lucia" och "Golden Showers", skapad av Meilland 1992, remonterande klängros som enl. Botanican skall klara zon 3-4. "Penny Lane" blev inköpt i våras, som krukodlad ros, och växer mot en rosenbåge.(Samma som "Mme Alfred Carriére", fast på andra sidan.) Och där är rejäla skott från rosen redan, så den trivs nog där.
Aha, jag hittade Polka hos Rosenposten, kan tro Penny Lane gillar Skåne myllan.
AnnammA
21-07-2008, 09:43
CITAT (Kajsa @ 20-07-2008, 23:19)  Aha, jag hittade Polka hos Rosenposten, kan tro Penny Lane gillar Skåne myllan. ...och vår "Polka" hittade vi på "Flyinge Plantskola", en väldigt fin plantskola med bra sortiment i nordvästra Skåne mellan Lund och Eslöv. Rekommenderas att åka till om man är i dessa trakter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|