CITAT (Moggelito @ 11-07-2008, 09:56)

Har två grusgångar på tomten som vi ska lägga gräsmatta på. Gruset som vi krattat bort tänkte jag fylla på en annan grusgång. I gruset finns det dock rätt mkt jord, gräs och andra växtligheter. Jag fick höra igår att det inte är ngn god idé att lägga på det eftersom det kommer att förstöra den grusgången som vi vill ha kvar. Jag tycker att det är synd om vi inte kan återanvända gruset, går det att tvätta gruset eller finns det ngt annat smart sätt att förhindra att jag hjälper till att "odla" gräs i vår grusgång?
Tack på förhand!
Storlek på gruset? natursingel?
Om det är natursingel och inte krossgrus är det i allra högsta grad lönsamt att återvinna. Det är svindyrt att köpa nytt.
Lite meckigt kan det dock vara, men jag rekomenderar att du bygger dig ett såll av brädor och stålnät med lämplig maskstorlek, kanske typ 3-5 mm
sen är det bara att skyffla i lagom mängd grus, spola med vattenslangen, plocka bort ev gräsrester och tömma ut den tvättade stenen på sin nya plats
Tar en stund som sagt, men det går. Jag har ett såll som är ca 60*60 cm med 10 cm hög ram av brädor som jag sållar sand med för att få tillräckligt fint material till puts och murbruk - stenen jag sållar bort är hårdvaluta - passar utmärkt till många saker, dränering i krukor, prydnadsgrus och "maskera" betongen i vårt dammprojekt