FiaJ1977
Hej!

Jag har en fråga gällande en krukväxt jag har köpt på Tradera. I auktionen på tradera så stod det "ovanlig sort av Karlbergare". Nu undrar jag om det verkligen är en Karlbergare. Vid köptillfället så hade den kanske två eller tre bladpar och var uppskattningsvis 15 cm. Den växer så det knakar! Har flyttat omkring den eftersom den har växt ur alla fönster jag har och nu håller den på att växa ur huset till o med smile.gif Som ni ser på bilden så når den ända upp till taket. Funderar på att beskära den.... kanske den breder ut sig mer åt sidorna då? Den verkar inte slingra sig utan jag har fått binda upp den. Om man tar på bladen så doftar det skarpt om fingrarna efteråt. Stod något om häsloväxt också på tradera.

Hoppas att någon därute har något svar....

Tack på förhand!
Azur
Det ser ju verkligen ut som en Plectranthus.
Det finns många arter, så jag skulle gissa detta är en annan, och mer storvuxen, art än den vanliga Karlbergaren. Med lite tur är det också en storblommig art. Men jag känner inte igen den.
FiaJ1977
Tack för ditt svar! Visste inte att Karlbergare kunde blomma så då får jag hålla tummarna för att det är en storblommig art.

Är det någon fara, kan jag toppa den och få den att breda ut sig mer åt sidorna.
Undrar också om den kan tänkas vara giftig. Har en liten dotter som snart börjar krypa och utforska världen.

Skulle vara roligt att få reda på det specifika namnet på arten så är det någon som vet så hojta gärna till.
Chivvie
Bladen är lika karlbergare; de ser blanka och fina ut också. Men den vanliga karlbergaren är en typisk ampelväxt... Jag har min på badkarskanten där den hänger som ett grönt vattenfall. Min delar sig inte, däremot kommer det hela tiden nya skott från rötterna.
FiaJ1977
Precis. Det som gör att jag verkligen undrade om det är en Karlbergare är just det att den här absolut inte lämpar sig som ampelväxt. Den sticker bara rakt upp i taket. Visst är den fin o så fast nu tycker jag nästan att den börjar bli lite för hög o gänglig för att vara vacker. Den hade en tid då den var "lagom" stor då den var riktigt fin därför skulle jag vilja försöka få den att växa lite mer åt sidorna än bara rakt upp. Frågan är vad som händer när den har slagit i taket smile.gif Det som är roligt med den är att den växer så oerhört fort. Min sambo tror att det är ett ogräs jag har fått tag på som inte alls är tänkt som innomhuskrukväxt. Men han tycker nog de flesta krukväxter är ogräs å andra sidan. smile.gif
Alexander-VG-zon3
klipp ner den till 4bladpar och så sätt dom som sticklingar dom rotar sig bra . och sedan sätt plantan lite soligare . den ser ut att ränna iväg alldeles för mycket efter ljuset . därför får du en ''långplanta'' .
FiaJ1977
Tack för tipset. Men när det gäller soligheten så har den stått i soliga fönster hela tiden... Från början ställde jag den i mitt söderfönster och den fick hur mycket sol som helst. Den växte nästan ur det fönstret innan vi i maj flyttade till hus. Den fick då inta platsen i mina "från golv till taket fönster". Men nu har den växt ur även de fönstren och flyttade då ner den på golvet. Den har som sagt var nästan slagit i taket nu även när den står som den gör nu och då har den bara bott hos mig sedan i januari och då som en liten pyttestickling.

Tror jag ska klippa ner den snart iaf. Kommer då få en del sticklingar. Kanske finns någon därute som är intresserad av ett byte av sticklingar då? Någon som är intresserad av denna snabbväxande krukväxt?
Azur
Det där är inte en vanlig Karlbergare, och den är helt klart inte lång pga ljusbrist - titta hur kraftig den är!

Det finns 300 arter av Plectranthus i naturen, varav endast två eller tre odlas som krukväxt (Novemberljus och Karlbergare). Jag är ganska säker på att detta är en av de 298 andra arterna, eller kanske en hybrid, men jag kan inte tillräckligt om släktet för att ens gissa vad det kan vara för art.

Den går säkert bra att klippa ner om du vill göra det, och den är säkert lätt att sticklingföröka. Med tiden kommer den antagligen att blomma, och om det är nån av de arter jag misstänker är blomställningen antingen uppemot 30 cm lång med stora klarblå blommor, eller med hängande vita "bollar".

Detta baserat på att det i USA odlas ett antal Plectranthus-arter som gemensamt kallas "Vicks Plant" pga att bladen är kraftigt aromatiska, och åtminstone två av de odlade arterna blir uppemot tre meter och har blommor som ovan.
FiaJ1977
TACK så jättemycket för din info Azur! Låter verkligen jättehäftigt det där med att den förmodligen kommer blomma med jättestora blommor. Ska ta några sticklingar ifrån den, men jag avvaktar nog med att klippa ner den efter den informationen du gav mig. Jag får se hur den reagerar när den slår i taket och ta ett beslut efter det om jag ska plocka fram sekatören eller inte. Med tanke på hur snabbväxande den är så kan jag ju ta några sticklingar och sedan prova att klippa ner den. Då har jag ju kvar plantans ättlingar om det nu skulle visa sig att den dör efter beskärningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon