Jag har inte fått någon ordning på gardinerna i mitt kök. Vi gjorde ju om förra året och nu har jag ett ganska stramt kök (ingen bild tillgänglig just nu).
Just nu hänger där en liten kappa och man bli ju hemma blind men egentligen vill jag inte ha kappa, det stjäl ljus och "sänker" fönstret. Stången liknar smide (svartlackad metall av ngt slag) med krokiga ändar. Nertill finns en bred förnsterbräda av granit (Impala) som går från vägg till vägg.
I julas när köket var klart provade jag panelgardin men o så fult det blev! Panelgardin skall ju ner mot golvet och här kan det bara gå till fönsterbrädan. Dessutom blev det för brett.
I bakhuvudet har jag en vision om vitt hyfsat tunt tyg i 12-15cm remsor. Tänkte mig typ 3 sådana på vardera sidan. Dom får gärna "krulla" sig, jag vill inte ha det rakt.
Är det någon som vet om det finns färdiga remsor/band att köpa? Eller måste jag sy själv. Det blir nog lite pilligt och jag är inte bästa vän med symaskinen (men måste jag så måste jag)
Tips, tack!
Det jag ser framför mig när du beskriver ditt fönster är att om du tar panelgardiner och delar på 3 på längden (du får ju visserligen sy lite då...) eller annat tyg och syr remsor av, i den bredd du vill ha, och sen trär in ståltråd i de längsgående kanalerna och vrider så det blir som spiraler nästan som hänger. (tänk DNA-spiral) Hänger 3 på var sida med lite luft mellan remsorna. Du kan ju variera vilket håll dom är vridna åt också. Anpassa längden på tyget efter hur mycket dom ska vridas så det blir lagom ner till fönsterbrädan. Kan det vara något? Kanske det behövs sättas lattor för att stadga lite, men tror nog att det räcker med hyffsat kraftig ståltråd.
Vet inte om det finns färdiga remsor att köpa i den bredden du vill ha. Möjligtvis i de affärer som säljer för lapptäcksteknik och sånt. (Finns såna ens kvar?)
Ett jättebra tips! Du tolkade precis som jag menade! Ok, det blir att sy men då blir det som jag vill. Och om några timmar börjar semestern så tiden lär finnas....
Ha en skön semester! Och sätt in en bild sen på hur det blev, vare sig du använder dig av det jag skrev, eller gör på nåt annat sätt. Alltid roligt att se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.