Full version: Blåbär
Ätlig trädgård
Har läst att man kan odla blåbärsbuskar, men jag vill inte ha de stora amerikanska.
Har någon provat att hämta plantor i skogen och lyckats få dem att överleva i trädgården?
Skulle vilja anlägga ett stycke blåbärssnår i trädgården och därför offra en bit gräsmatta. Borde ju vara lättare att sköta?!
Sprider de sig av sig självt eller måste man ta flera plator och får man hämta plantor i skogen hur som hellst?

Skulle vara kul att se om någon annan har samma idè som jag!
Ingrid på Västkusten
Surjord surjord :-)

Alla blåbär behöver surjord. Och silad sol :-)

Hur man får hämta eller inte vet jag inte men jag har för mig att man inte får det men å andra sidan - om det finns massor av dem?

Iofs finsn det amerikanska krypande blåbär med.

Funderar ingrid
Nina H
Man får inte gräva upp någonting i naturen, men när en del av "vår" skog skulle bebyggas var jag och min väninna ute och räddade plantor bl a blåbär, inte en enda överlevde dock. Men det finns svenska blåbär (bl a Putte, Emil) att köpa, man måste ha två olika sorter.
Hannele
En blåbärsbuske kan leva 150 år och
det tar 25 år, innan skogsblåbär producerar bär.
Ätlig trädgård
Tack för Era tips!
Ska kolla efter Putte och Emil, det verkar spännande. Men om de också ta 25 år på sig innan de bär bär, så verkar skogen vara ett bättre allternativ, men de å andra sidan, verkar vara kräsna.

Får se vad det blir! Men jag hoppas att jag får mina blåbär att trivas!
andersen
Vad säjer lagen?
saxat i från naturvårdsverket

Ålderdomlig lag
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan."

Lagtexten är ålderdomlig vilket kan göra tolkningen osäker med utgångspunkt i nutida förhållanden. Betydelsen av ollon som föda
åt svinen har minskat, och inte heller är så många markägare bero-ende av bast och kåda.

Klart är att man inte får hugga ner eller på annat sätt skada väx-ande träd. Buskar nämns inte i lagen, men att till exempel ta en en-buske är knappast tillåtet. Att knacka loss sten ur berg eller hugga in sitt namn i berghällar kan ses som skadegörelse eller åverkan
Nina H
Gissa vad som hänt? Eftersom Putte-plantan dog så skulle det inte bli några blåbär i år, MEN igår visade min son mig ETT litet blåbär på vår Emil-planta. Så några 25 år tar det inte, och frågan är om man behöver två sorter. Ja, kanske om man vill ha fler än ett bär?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon