kristinabranteryd
Hej.

Jag har gjort en liten fyrkant ca 1,5*1,5 med torvblock på ett halvskuggit ställe och satt en körbärsbenved(en riktig snygging på ca 1 meter) i mitten. Vad tror du är snyggast att ha under/runt benveden?

Jag har satt ner tre röda sockblommor för att se om de trivs. De verkar de göra, men då måste det ner MÅNGA fler om det ska bli snyggt.

Har du några förslag?

/Kristina, zon2-3.
Madeleine1
Någon fin flocknäva fungerar jättebra som marktäckare. De sprider sig bra själva också, men lite tid tar det ju innan det blir heltäckande förstås.
Galium odoratum - myskmadra är ett annat alternativ. Jättevacker som marktäckare, med en god förmåga att breda ut sig.
Omphalodes verna - ormöga kan snabbt täcka en större yta. Jättesöta blå blommor som blommar tidigt på våren.

Andra alternativ kan vara:
Pachysandra terminalis - skugg-gröna. Men den är extremt expansiv och tar sig fram utan hänsyn till kanter och annat...
Waldsteinia ternata - waldsteinia. Jordgubbsliknande blad och gula blommor.
Lamium - plister. Finns i många olika varianter. Rosa eller gula (och vita?) blommor, helgröna eller grönvita blad. Sprider sig fort.
Hedera helix - murgröna. Underskattad som marktäckare tycker jag. Behöver skydd mot vårsolen, så att den inte torkar ihjäl, men i det här läget skulle den nog fungera bra.

kristinabranteryd
Hej Madelenie

Jag har kollat in alla förslagen på weben. Tack ska du ha! thanks.gif Skuggrönan skulle nog passa fint. Kan se mig den rinna ner över kanterna...mmmmm.

Spetsmössa har jag provat några gånger, men den verkar inte trivas alls hos mig. Synd för den är så snygg.

Men röd sockblommematta skulle nog åxå var grymt snyggt......Undrar just om det blir någon matta av dem? Det står att de kan ta lite tid på sig att "etablera sig".

Börjar lära mig att inte blanda så mycket. Det är oftast snyggast när det är enhetligt faktiskt så det måste nog bli en sort...om jag nu klarar att hålla mig till en.... confused.gif

/Kristina
Madeleine1
Skugg-grönan blir nog jättefin!
Precis som du skriver tar sockblomman tid på sig för etablering, men sedan blir det väldigt fint.
Jag tycker nog att det skulle kunna bli snyggt med lite blandning. Det blir ju lite mer liv i ytan då. Du skulle ju kunna testa ett par stycken, men sätta dem i fält så att det inte blir en här en där. smile.gif
Ezereht
vinca minor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon