|
Lilla Birka
11-07-2008, 15:50
Idag hade en liten fågel förirrat sig in på vår altan. Den satt länge i min öppna hand så att vi hann få ett par bilder. Jag trodde först att den var skadad men plötsligt flög den bara iväg till skogen utanför.Är det en fågelunge? Eller är det en vuxen lövsångare? Någon som kan identifiera den lille?[attachment=21048:DSCN7418.JPG][attachment=21049:DSCN7420.JPG]
Det är en liten sångare, men att skilja dem åt på utseendet.......
Myosotis
11-07-2008, 20:44
Adult lövsångare. Tur att den klarade sig, den hade säkert krockat med fönstret. Här var det en som inte klarade sig häromdagen, jag hittade den död på balkongen.
Lilla Birka
11-07-2008, 20:52
Innan jag kom till det här huset, hade jag aldrig hållit i en fågel. Nu har jag bott här i 11 år och hållit i koltrastar (2 st) en trädkrypare, en talgoxe, en gärdsmyg, två domherrar och nu en lövsångare. Vidare har jag sett fåglar på nära håll som inte klarat sig: en rödhake, ringmärkt som vi skickade in ringen och fick svar på, en stenknäck, en svartvit flugsnappare och några flera av de vanliga typerna... Den ena koltrasten dog i mina händer, men den andra klarade sig fint.
Sussie F-Flower
11-07-2008, 21:07
-Ååå, vilken fin!
Du ser ut att ha "god hand" med fåglar, och den ser absolut ut att trivas i din hand... I alla fall på bild 2. Det ser ut som om den myyser ordentligt!
Fina bilder!
Sussie.
Myosotis
11-07-2008, 22:01
Ledsen att göra dig besviken, men den ser rejält dålig ut i mina ögon. Fåglar som blundar mår ofta dåligt, är svaga eller liknande. Dessutom sitter den inte naturligt med foten om du tittar noga, den är nog lite vimmelkantig. Men den hade ju piggnat till sen som tur är. Och Lilla Birka har säkert bra hand med fåglar.
Lilla Birka: Berätta mer om rödhaken, var/när etc. den var ringmärkt! Jag hittade en bofink i fjol, den var märkt i England!
Lilla Birka
11-07-2008, 22:09
Den var ringmärkt i Vellinge, Ljunghusen den 9/9 2004 och beräknades vara född det året och hittades 12/5 2007 på vår altan. Det hade då gått 2 år och 245 dagar sedan den ringmärktes.
Sussie F-Flower
11-07-2008, 22:14
CITAT (Myosotis @ 11-07-2008, 23:01)  Ledsen att göra dig besviken, men den ser rejält dålig ut i mina ögon. Fåglar som blundar mår ofta dåligt, är svaga eller liknande. Dessutom sitter den inte naturligt med foten om du tittar noga, den är nog lite vimmelkantig. Men den hade ju piggnat till sen som tur är. Och Lilla Birka har säkert bra hand med fåglar.
Lilla Birka: Berätta mer om rödhaken, var/när etc. den var ringmärkt! Jag hittade en bofink i fjol, den var märkt i England! -Jahaaa.....??  -Oj då....  -Nä jag visste inte, tyvärr... Kan så lite om fåglar. Önskar jag kunde... Tack för infon, Myosotis, då har jag fått lära mig något idag också!
CITAT (Lilla Birka @ 11-07-2008, 21:52)  Innan jag kom till det här huset, hade jag aldrig hållit i en fågel. Nu har jag bott här i 11 år och hållit i koltrastar (2 st) en trädkrypare, en talgoxe, en gärdsmyg, två domherrar och nu en lövsångare. Vidare har jag sett fåglar på nära håll som inte klarat sig: en rödhake, ringmärkt som vi skickade in ringen och fick svar på, en stenknäck, en svartvit flugsnappare och några flera av de vanliga typerna... Den ena koltrasten dog i mina händer, men den andra klarade sig fint. Du har inte funderat på att sätta rovfågels-silhuetter på de rutor fåglarna brukar flyga ihjäl sig mot?
ängsvädd
12-07-2008, 07:18
Ja, nånting måste göras eftersom de flyger in i rutorna  Spetsgardiner som man ser igenom är ett annat alternativ, saker som hänger ned i fönstret m m.
CITAT (MimmiH @ 12-07-2008, 08:18)  Ja, nånting måste göras eftersom de flyger in i rutorna  Spetsgardiner som man ser igenom är ett annat alternativ, saker som hänger ned i fönstret m m. ...eller fönstermarkiser
Lilla Birka
12-07-2008, 17:43
Jag har en rovfågelssilhuett på ena altanfönstret, det hjälper ju inte, rödhaken flög ihjäl sig mot just det fönstret. Och i så fall måste jag sätta en rovfågelssilhuett på varje fönster runt hela huset! Några spetsgardiner vill jag inte ha, jag vill ha in ljus så mycket som möjligt. Bara när solen ligger på för mycket drar jag ner persiennerna. Jag försöker att inte tvätta fönstren alltför ofta så de inte ser så klara ut, men det är inte sååå många som har flugit ihjäl sig mot fönstren på de här elva åren. De flesta jag har hållit i är de som förirrat sig in på den inglasade altanen (3 väggar) och inte hittat ut igen. Två har jag räddat undan kattens klor.
Platinum
12-07-2008, 17:58
Jag har många fönster i mitt hus speciellt i min kallfarstu, i början när vi bodde i huset var det många småfåglar som kraschade mot rutorna just i det rummet men detta upphörde helt efter att jag placerade ut plast-tjädrar i naturlig storlek. Verkligen effektivt, så värt att testa om man har något liknande liggandes.
Vänta bara tills du får en spelgalen tjädertupp som vill komma in och slåss!
Platinum
12-07-2008, 18:58
CITAT (KURT @ 12-07-2008, 19:52)  Vänta bara tills du får en spelgalen tjädertupp som vill komma in och slåss! Risken är nog minimal för det tror jag, 1 mil till närmsta storskog. Den dan det kommer en tjäder i min trädgård så tar jag nog bort de fåglarna och tar fram kameran och fotar genom fönstret. Men de är som sagt effektiva mot småfågel mot glasrutan.
CITAT (KURT @ 12-07-2008, 19:52)  Vänta bara tills du får en spelgalen tjädertupp som vill komma in och slåss!
Lilla Birka
12-07-2008, 21:41
Ja, inte f-n vill jag ha några stora plastfåglar i varenda fönster i hela huset, på mina fönsterbrädor trängs krukväxterna så det räcker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|