Grå
Idag har jag satt frön/kärnor till Drakblodsträd, Baobab, Sagoträd, De resandes träd, Trådpalm, Minipalm, Kaffe, Papyrus och Jacaranda - någon av dem har en grotid på upp till 300 dagar biggrin.gif

Fröerna är inhandlade hos Impecta och det ska bli jättespännande att se om det kommer upp något och vad som kommer upp.

Någon här som har bra eller dåliga erfarenheter av någon av ovanstående?
KURT
Har man bara åtminstone tillgång till en uteplats så tycker jag att det är bättre att så eller på annat sätt föröka träd som klarar sig utomhus här. Har man inte plats för dem på sin egen uteplats/tomt/skog så kan man säkert hitta någon allmänplats som man kan berika med ett träd.
Grå
CITAT (KURT @ 11-07-2008, 17:28) *
Har man bara åtminstone tillgång till en uteplats så tycker jag att det är bättre att så eller på annat sätt föröka träd som klarar sig utomhus här. Har man inte plats för dem på sin egen uteplats/tomt/skog så kan man säkert hitta någon allmänplats som man kan berika med ett träd.

Jovars, men en del av oss (läs "jag" ) tycker det kan vara trevligt att fylla huset med diverse spännande växter också, inte bara utomhuset.
Plantor som äter dryga karlar t.ex...
Träd växer det ute så det räcker ändå.
Christer i Falköping
Jacarandan gror som ogräs, så där har du snart mängder med plantor. Om luften blir för torr rasar bladen fort, så duscha ofta på vintern.
De andra gro bäst med undervärme och papyrusen skall väl ah redigt fuktigt om jag minns rätt.
Lycka till!
Christer.
Monaxe
Spännande projekt Grå! Har försökt mej på att dra upp från frö en del, bla Jacaranda, Mandragora och Drakblodsträd men tyvärr inte lyckats. Säkert inte fel på fröerna, snarare min otålighet. Köpte med mej en bit av Redwood från Kalifornien som skulle gå att odla i kruka (ett tag iaf) Den orkade med mej i ett par månader...

Köpte istället färdiga mindre träd för några år sedan bla Näsduksträd, Ginko och Tulpanträd som hamnade direkt i trädgården. Alla växer på fint (är ju inte heller lika svåra som de andra nämnda).

Funderar på Valnötsträd, men var jag ska få plats med det har jag inte klurat ut ännu...
Grå
CITAT (Monaxe @ 11-07-2008, 18:33) *
Funderar på Valnötsträd, men var jag ska få plats med det har jag inte klurat ut ännu...

Du får väl hitta en allmän plats att berika den med wink.gif
Mandragora lyckades jag nästan med. Fick rötter på två av sex möjliga, men var för sniken med krukutrymmet så de fick bara ben och inga armar. Inte trodde jag att rötterna skulle bli så stora...

CITAT (Christer i Falköping @ 11-07-2008, 18:33) *
Jacarandan gror som ogräs, så där har du snart mängder med plantor. Om luften blir för torr rasar bladen fort, så duscha ofta på vintern.
De andra gro bäst med undervärme och papyrusen skall väl ah redigt fuktigt om jag minns rätt.
Lycka till!
Christer.

Tack!
Huggorm
Baobab är extra spännande, är det den vanligaste sorten Adansonia digitata? Efter vad jag förstår afrikas absolut viktigaste träd, och dessutom de enorma träd som man kan se i bakgrunden när man ser TV-program från de torrare delarna av Afrika
eden
CITAT (Huggorm @ 11-07-2008, 20:45) *
Baobab är extra spännande, är det den vanligaste sorten Adansonia digitata? Efter vad jag förstår afrikas absolut viktigaste träd, och dessutom de enorma träd som man kan se i bakgrunden när man ser TV-program från de torrare delarna av Afrika

Du får längre fram skaffa en giraff som kan tukta trädet åt dig. Lycka till Grå.
Grå
CITAT (Huggorm @ 11-07-2008, 20:45) *
Baobab är extra spännande, är det den vanligaste sorten Adansonia digitata?

Japp!

Ja, de är tuffa, även om man nog tyvärr inte får njuta så mycket av stammen inomhus, men bladverket är nog så fint på en ung Baobab. Får se hur många av dem som gror, tänker pröva att göra en bonzaivariant av något av dem - en minibaobab.

CITAT (eden @ 11-07-2008, 20:56) *
Du får längre fram skaffa en giraff som kan tukta trädet åt dig. Lycka till Grå.

Bra idé biggrin.gif

"Grå´s Baobabplantage och giraffarm"
Grå
Men alltså ärligt talat - De Resandes Träd...? Hur kan träd växa så?

Första gången jag såg det trodde jag att det var ett fotomontage biggrin.gif
Jag tycker de är jätteläckra.

(Bild från madagascarplants.com)

Så här ser de ut när de är unga

(bild från ranchosoledad.net)
Huggorm
Är det "frukter" de där stora, taggiga grejerna? Mycket egendomligt växtsätt få man säga smile.gif

Edit: Ett mycket märkligt träd. Namnet har den tydligen fått eftersom bladen endast växer i öst-västlig riktning. Har man den inomhus trivs den alltså bara om man har fönster åt norr eller söder biggrin.gif
Monaxe
CITAT (Grå @ 11-07-2008, 21:14) *
Men alltså ärligt talat - De Resandes Träd...? Hur kan träd växa så?

Första gången jag såg det trodde jag att det var ett fotomontage biggrin.gif
Jag tycker de är jätteläckra.

(Bild från madagascarplants.com)

Så här ser de ut när de är unga

(bild från ranchosoledad.net)

Urläckra!
Grå
CITAT (Huggorm @ 11-07-2008, 21:28) *
Är det "frukter" de där stora, taggiga grejerna? Mycket egendomligt växtsätt få man säga smile.gif

Jag vet inte... någonstans samlar den vatten,men jag tittar och tittar och blir liksom inte klok på var det är någonstans. "Skålformat bladfäste" läste jag, men den är ju bara en enda stor solfjäder?

CITAT (Huggorm @ 11-07-2008, 21:28) *

Edit: Ett mycket märkligt träd. Namnet har den tydligen fått eftersom bladen endast växer i öst-västlig riktning. Har man den inomhus trivs den alltså bara om man har fönster åt norr eller söder biggrin.gif

Funkar bra för mig biggrin.gif Jag har gott om fönster åt alla vädersträck (värre är det med plats), åtminstone hemma i huset i småland. Här hos Henrik blir det värre när jag ska flytta in med alla mina växter och giraffer... han har väl bara 4-5 fönster som är användbara biggrin.gif Tur att han tänker bygga växthus när han ändå ska renovera naughty.gif
Grå
Imorgon är det hemgång, semestern är slut och jag är hur nyfiken som helst på att se om det kommit upp något. Jag var hemma en sväng tre dagar efter att jag sått och då hade en av pelargonerna (Cardinal Orbit) som jag sådde samtidigt tittat upp. Tre dagar!!

... fast nu är det ju lite skillnad på träd och pelargoner, men kanske att jacarandan vågat sig upp under veckan... och kaffet........... och trådpalmerna..... biggrin.gif
Grå
Japp! 6 av 6 sådda Jacarandafrön hade grott. (och ytterligare två pelargoner)

...Nu ska man bara få dem att överleva också.. tongue.gif
Christer i Falköping
Jacarandan gillar att ha det lite svalare om vintern och tappar ofta sina blad. Alltså inget att oroa sig för om det händer. Gillar inte vår torra inohusluft på vintern, så har du ett svalare rum till övers är det perfekt.
Christer.
Grå
CITAT (Christer i Falköping @ 23-07-2008, 20:45) *
Gillar inte vår torra inohusluft på vintern, så har du ett svalare rum till övers är det perfekt.
Christer.

Jag har en fuktig källare och två svinkalla snedtaksgarderober, men det kanske blir lite väl bra. Jag tror jag ställer dem och cliviorna i Henriks hus, för eftersom det inte går att bo där på vintern så behöver han ju heller inte ha mer än underhållsvärme på, så kan de ju stå i fönstren där.
Hemma eldar jag med ved på vintern, så det blir rätt varmt och gott på fönsterbrädorna.
Tack för tipset!

Bör varje planta växa för sig själv, eller bör man samplantera dem, ungefär som de gör med fikusar?
Sofiia
Min mor har ett jacaranda träd som nu är ca 1 meter högt. Det växer väldigt snabbt. Står i ett sydväst fönster och behöver mycket vatten. Ser ut att trivas iallafall smile.gif

Kaffe sådde jag i våras 8 stycken, endast en liten stackare grodde sad.gif fröna var visserligen gammla så kanske det var därför de grodde så dåligt.

Lycka till med träd odlingen tummenupp.gif
Christer i Falköping
Var för sig, det blir fort stort.
Christer.
Grå
Ojoj... det var ju bra då att jag inte satte alla 40 frön biggrin.gif

Om någon som läser detta känner ett osedvanligt stort behov av några Jacarandafrön så kan ni ju höra av er...
DragonLady
Är det ett sådant här träd du menar Grå?
I såfall får du gärna dela med dig till mig yes.gif

Man får ha stora fönsterbleck naughty.gif
Grå
CITAT (DragonLady @ 24-07-2008, 21:28) *

Vi får använda Grönsbregs växthustråd som ABC-bok för allsköns monsterbygge...

PM:a en adress så kommer det fröer på måndag, jag ska ändå skicka ut lite annat smått och gott till folk och rövare i kamomilla stad i helgen!
Ingrid Zon3
CITAT (DragonLady @ 24-07-2008, 21:28) *
Är det ett sådant här träd du menar Grå?
I såfall får du gärna dela med dig till mig yes.gif

Så vackra träd! wub.gif
Vart ska man åka för att få se sådana i verkligheten, och när?
DragonLady
Ja, de finns nog lite varstans där det är varmt.. de blommar på bar kvist som körsbär så det är väl på vårkvisten som det sker.

thanks.gif Grå, ska uppkalla trädet efter dig yes.gif giggle.gif
.
Chamomille
CITAT (Grå @ 11-07-2008, 17:32) *
Jovars, men en del av oss (läs "jag" ) tycker det kan vara trevligt att fylla huset med diverse spännande växter också, inte bara utomhuset.
Plantor som äter dryga karlar t.ex...
Träd växer det ute så det räcker ändå.

giggle.gif a0a.gif
Grå
CITAT (DragonLady @ 25-07-2008, 00:54) *
thanks.gif Grå, ska uppkalla trädet efter dig yes.gif giggle.gif

Då måste du lova att ta ett kort på alla som står och kliar sig i huvudet och försöker lista ut om du är färgblind eller vart du fått "Grå" ifrån biggrin.gif
DragonLady
Jag kommer att kalla trädet Grå´s blåträd giggle.gif

Inga problem med konstiga miner... det är ingen som kommer att fråga om det namnet... bara... "hur ser det ut när det blir större då? " för de flesta har ingen aning om vad växterna heter... (som jag) rotfl.gif
DragonLady
Ja idag fick jag Grå´s blåträdsfröer tummenupp.gif
Hon har nog tänkt sig att jag skulle skapa en ny regnskog med alla de fröer hon skickade laugh.gif
thanks.gif Grå.. den "gröna" kommer med posten flirting.gif
Grå
biggrin.gif Kommer det ett till synes tomt kuvert tillbaka till dig så vet du att det ligger en kram där i då wink.gif
Vad kul, då är jag ju inte helt Grå sen. Tack! smiley_small_hug.gif

Jaa, du postade ju en bild på en Jacarandaallé, så jag tänkte "är det så hon vill ha det så..." )
Fröerna är ju som sagt hyfsat livskraftiga, så börja med att så så många du vill ha och när de kommit upp som de ska så kan du ju skicka påsen vidare om du vill.

Lycka till!
DragonLady
Ja hade jag bara bott nere i värmen så hade jag nog kunnat fixa både en regnskog och allé naughty.gif
Är det någon annan som vill ha lite frö så skicka ett pm yes.gif
Nä du Grå... grå är nog det minsta du är tror jag flirting.gif smiley_small_hug.gif
Ramred
Nu har en del av dessa frön blivit spridda till mig också. Tack till både Grå och DragonLady. thanks.gif Ska bli kul att se hur dom tar sig här sen.
Det finns fortfarande en liten slatt med frön kvar, så är det någon mer som vill ha så skicka ett PM.
DragonLady
Ja jag har frön kvar oxå om någon mer vill ha.. Grå skickade ju hela regnskogen till mig crazy.gif

Hur gror man dessa bäst confused.gif
Ramred
Angående hur dom ska gro så hittade jag på nån sida att temperaturen bör vara ca 20-25 grader. Kan tydligen gro vid lägre temp också, men att det var det som skulle vara det optimala.
Grå
Jag sådde dem i vanlig plantjord (fyrasäckarförhundrakronorplantjord), det använder jag till ALLT - i växtväg alltså.. och sedan ställde jag tre krukor på köksbänken i svalt västerfönster och tre krukor i hett söderfönster.
Mycket vatten och så grodde de i båda fönstren på .. ja, vad tog det? Lite knappt en vecka va? Pelargonerna tog tre dagar på sig och så helgen efter hade Jacarandan grott.

Men det var attan vad de växer.. de har redan utvecklat andra bladparet utöver hjärtbladen... Lite som med tvättnötterna - de växer som ogräs när de väl tittat upp ur myllan. Kul smile.gif

De andra kottarna har inte tittat upp än däremot, men de behöver några månader på sig allihop när jag tittade på listan. Jag har ju heller inte filat och slipat på fröna, utan de får ta den tid på sig som de behöver. Blir det nå't så blir det smile.gif
Grå
... och idag låg det en helt sagolik lyckoamulett och väntade på mig i brevlådan när jag kom hem.

Jodå, den talade om det för mig när jag öppnade kuvertet.
"Hej! Det är jag som är din nya läckra lyckoamulett!" pep den "Jag är skapad som ett smyckehänge av Dragonlady, men med tanke på hur otrevliga de andra ilskna, vita fönsterkuverten som låg tillsammans med mig i brevlådan var så tänkte jag att du kunde behöva en lyckoamulett, så jag tog jobbet. Bra va??"

Tack Dragonlady! Jag älskar den! smiley_small_hug.gif

DragonLady
Roligt att du gillade den happy.gif
Ja vi behöver väl alla en liten lyckoamulett då o då yes.gif
Grå
Nu har en liten Baobabsing kläckts! (Det ser ut som att de kläcks när de tar med sig sitt hårda skal upp till ytan. Tvättnötterna gör likadant) Detta är den första av fem, så får vi se om de andra kommer också. De står i svalt västerfönster...

[attachment=22458:Baobab_080809.JPG]

Och så här ser Jacarandorna ut för dagen. De växer inte så fort på höjden, men attan vad de jobbar på med bladverket! blink.gif

[attachment=22459:Jacaranda_080809.JPG]

Bifogar en (tyvärr) suddig bild på Dragonladys hänge också. wink.gif

[attachment=22460:Hänge.JPG]

Grå
Och idag hade den kastat sitt skal all världens väg och vecklat ut sina vackra små blad. Än har hon inte delat på dem, men skulle tro att hon gör det imorgon.

[attachment=22514:Baobab_080810.JPG]
DragonLady
Nu har min "regnskog" också kommit upp.. giggle.gif
De stod ute men ville inte gro så jag tog in dem o då kom de upp efter en vecka.
Grå
Skoj! smile.gif

Idag hade en av trådpalmerna tittat upp...

[attachment=22851:Trådpalm_080817.JPG]
blomkronan
Jag var i spanien i vintras och plockade en frökapsel från ett Jacarandaträd. Jag platerade fröna i en kruka utomhus i sommras och det har inte kommit upp någonting sad.gif . Kanske jag ska ta in krukan g.gif . Skulle det vara så att någon av er har något frö över, är jag jätte intresserad...

Jag är ny här på odla men jag måste säga att jag sitter som klistrad varje kväll och läser, så mycket jag har lärt mig yahoo.gif kul att ha hittat folk med samma intresse...
nelly.trott
De resandes träd

kolla på denna länken jag hittade smile.gif
annars en bra sida smile.gif

Själv har jag sått mina 2008-06-28 och än så länge så är fröna bara "svullna" alltså jag mistänker att snart kommer det upp något smile.gif

Tråd palmen kom upp efter 3 veckor, 2 av 6 fröer.

Lycka till
DragonLady
CITAT (blomkronan @ 20-08-2008, 00:12) *
Jag var i spanien i vintras och plockade en frökapsel från ett Jacarandaträd. Jag platerade fröna i en kruka utomhus i sommras och det har inte kommit upp någonting sad.gif . Kanske jag ska ta in krukan g.gif . Skulle det vara så att någon av er har något frö över, är jag jätte intresserad...

Jag är ny här på odla men jag måste säga att jag sitter som klistrad varje kväll och läser, så mycket jag har lärt mig yahoo.gif kul att ha hittat folk med samma intresse...

Jag hade oxå mina ute o det hände ingenting... så tog jag in dem o då kom de upp efter en vecka.. alla 5 som jag sådde tummenupp.gif
Skicka mig ett pm med adress om du vill ha frön yes.gif
Grå
Dagsfärska bilder, så här har det gått:

Jacarandan trodde jag skulle torka ut av värmen från elementet under fönstret, men det har gått bra. Den har inte vuxit så mycket på höjden under vintern, men är frodig och fin, förutom några bruna toppar här och var. Den kommer nog att klara sig fint resten av vintern också. Jag har bara en Jacaranda kvar, för jag har gett bort de andra. Den som mamma fick har också klarat sig bra, resten vet jag inget om.

[attachment=29994:Jacaranda_090125.JPG]

Drakblodsträdet överlevde sin traumatiska upplevelse som kattmat åt svarta Alice och sköt snart nya fina blad. Inte heller den har vuxit så värst snabbt under vintern, men verkar å sin sida trivas bra med värmen från elementet. Jag skulle tro att den ranglar iväg framåt våren sedan när det blir ljust länge.
Hittills är det bara ett drakblodsträd som har grott. Jag har grävt upp de andra kärnorna och tittat på dem, men de är helt intakta, så jag planterade dem igen och fortsätter hoppas.

[attachment=29997:Drakblod_090125.JPG]

Den enda Trådpalmen som grodde av ett tital planterade fröer lyckades jag glömma bort bakom en gardin, så att den torkade ut. Jag låter den vara ett tag till och jag tycker nog att den verkar återhämta sig mycket sakta men säkert. Vi får se hur det går.

[attachment=29998:Tr_dpalm_090125.JPG]

Baobaben som grodde gav jag bort till en ledsen liten pojke när jag hämtade mina beställda kattungar hemma hos honom. Baobab har ju som bekant en ganska trevlig historia bakom sig och han blev glad över att få ta hand om ett sådant träd. Hur det har gått sedan vet jag inte, och inte heller har de andra kärnorna grott. Jag gjorde likadant med dem som med drakblodet, kollade dem och planterade om dem.

De Resandes Träd, Papyrusen och Sagoträdet lyser med sin frånvaro. De var inte alls pigga på att titta upp på de betingelser jag gett dem. Jag ska gräva upp dem idag och titta på dem, så får vi se sedan hur det blir.

Ni andra som satte Jacaranda, hur har det gått för er?
Sussie F-Flower
Vad spännande med alla träd! Kul att läsa hur det har gått, Grå! tummenupp.gif

Alla dessa lilablommande träd wub.gif som stod efter vägarna... var det jacaranda?

Jag hade själv jacaranda som jag sådde när jag var tonåring... Den blev ca 1,5 m hög innan jag kastade bort den (5-7 år senare?). Min var så himla skräpig av sig och stammen var inte ens grov som en blyertspenna och kal den nedersta metern, så den såg inte så trevlig ut. no.gif

Hoppas ni får dom att bli vackrare... yes.gif
Har för mig att de var väldigt känsliga för uttorkning (det var väl därför som min skräpade så mycket... naughty.gif ) så en "dimmig dusch" mår den nog bra av att få varje dag under de varmare perioderna.

Ser fram mot fortsättningen...

smiley_small_hug.gif
Grå
Tack Sussie!

Jag grävde upp de andra nu och allt hade multnat upp, förutom en papyrus som hade skaffat sig långa rötter, men knappt krupit ur skalet. Undrar om de gör så? Avocadon ser ju till att skaffa sig ordentliga rötter innan den sticker iväg uppåt, så kanske papyrusen gör det också eftersom den normalt växer i sumpmark, jag vet inte... Jag planterade om den i en större kruka iallafall och trädde på en plastpåse, så får vi se om den vill kika upp vad det lider.

Kaffet hade jag glömt bort att jag planterat, men blev påmind nu när jag grävde upp en intakt, men lätt grönfärgad böna. Ska väl plantera den igen.

Ska kolla vad jag har kvar i fröpåsarna, så är det väl bara att ta nya tag. naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon