Huggorm
När jag köpte en annan växt fick jag en liten fripassagerare på köpet. Nyfiken som man är lät jag den få plats i en kruka, i hopp om att det skulle visa sig vara något kul. Då, i våras, hade de bara två löv. Nu har den växt kanske fem centimeter och fått några fler löv, vilka har storleken av ett mindre björklöv. Det av stjälken som fanns från början har blivit vedartat nu. Den har växt sakta tycker jag, men så har den också stått i halvskugga och kanske haft det lite torrt innemellan.

Går det att gissa sig till vad det är? Den är ju ganska anonym, men eftersom den växer sakta och bli vedartad så kan man misstänka att det är ett blivande träd? Det begränsar ju mängden kandidater en del.

Alla gissningar och spekultioner är välkomna smile.gif

Större bild finns här.
Boxer
björk flirting.gif
Piccante
björk
Huggorm
CITAT (Boxer @ 11-07-2008, 20:45) *
björk flirting.gif

Jo jag tänkte det först, men dom har ju spetsigare blad? Fast det kanske dom inte har när dom är så små?
Monaxe
Hassel?
Huggorm
CITAT (Monaxe @ 11-07-2008, 21:13) *
Hassel?

Löven är för små, även små hasslar har ganska stora löv. Dessutom växer hassel fort, och så såg jag inte till några rester efter hasselnöten när jag planterade om den.
Red Top
Oxel?
Biggan_
Alm eller Al ???

Huggorm
Den påminner lite om al, men bladen är för små och så tycker jag den växer för sakta. Oxel är det i alla fall inte, och den har inte almens skeva bladbas.

Tror inte det är något av våra vanliga svenska träd, då hade jag nog kännt igen den. Om växten den kom med är import från tex. Holland kan det vara vad som helst, på en plantskola finns det säkert massor av frön som virvlar omkring och hamnar här och där
Eva 33c
Jag lutar nog åt björk också. Den ser precis ut som alla små självsådda björkplantor som brukar dyka upp i frösådderna som stått länge. I begynnelsen av min odlarkarriär så vårdade en och annan björkplanta i tron att det var något annat. smile.gif
Men man kan ju hoppas att det är någor skojigare. Det kostar ju inget att spara den ett tag. Se dig om ifall du hittar liknande fröplantor i rabatterna eller någon annanstan. Det kan ju i så fall ge en ledtråd.
Huggorm
Hoppas det är en glasbjörk i alla fall då, för det har jag inga smile.gif

Det syns inte på bilden, men det lilla av stammen som förvedats ser faktiskt mycket ut som björk
Överbölingen
Tycker att den påminner om den skogsalm vi har med en ringa höjd på ca 70 cm. Fick plantan för 4 år sedan men sorkangrepp har hejdat tillväxten.
zaaritha
Alm!
Huggorm
Nja, almen har ju skev bladbas samt en liten spets på bladet. Dessutom större blad och så växer den mycket fort. Det är väll svårt att se på bilden, men bladen är inte mer än två eller tre centimer långa och hela plantan mindre än en decimeter hög. En alm borde ha hunnit längre än så under sitt andra levnadsår. Men det är förstås svårt att säga, en del växter ändras mycket när de växer

Madeleine1
Hm... Jag tror nog inte på björk. Brukar inte de vara slätare runt kanten på bladet när de är så här små?
Alm eller hassel ligger närmare till tycker jag. Hur känns bladen? Sträva eller glatta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon