Full version: Akut getinghjälp
Discogiraffen
Ett gammalt och totalt ohyreangripet plommonträd i trädgården har blivit invaderat av en miljon getingar! Vi har länge tänkt ta ner trädet och får nu äntligen tummen ur. Men hur blir man av med alla getingar som finns i det? De har inget bo, utan verkar svärma på alla löss som också finns i trädet. Det finns ingen frukt på trädet. När de som minst aktiva? Hur ska vi göra för att ta ner trädet utan att bli sönderstuckna??
Platinum
Ska vi vara djurohuman så funkar hårspray, vad i hårspray som dövar dom vet jag inte men de blir som paralyserade.
KURT
Getingarna är normalt inte ute nattetid, i alla fall inte i lika hög grad! Problemet med löss på träd beror ofta på att de underhålla av myror, få man bort myrorna så kan ofta lössen bekämpas av naturliga fiender.
Discogiraffen
Ut med yxa och hårspray mitt i natten alltså... whistling.gif Någon som har fler förslag? Allt emottages verkligen tacksamt...
KURT
CITAT (Discogiraffen @ 14-07-2008, 08:22) *
Ut med yxa och hårspray mitt i natten alltså... whistling.gif Någon som har fler förslag? Allt emottages verkligen tacksamt...

Att använda en yxa låter ju inte som något bra förslag, det är ju mycket enklare att såga ner träd! Och jag tror inte att getingarna stör speciellt mycket ens om du gör det mitt på dagen.
Gossen Ruda
Getingarna lockas av bladlusdaggen. Tror inte dom går till anfall om du fäller trädet, möjligen om nån blir klämd eller liknande. Dom har ju inget bo att försvara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon