Grå
Blir krukväxterna beroende av växtnäring om man börjar ge dem det, eller kan man ge dem en liten "hutt" sporadiskt när man tycker att de kan se ut att behöva?

Jag har inte gett mina växter några tillskott sedan början av -90 talet då jag tröttnade på att köpa substralflaskor för växterna dog ju ändå. (var inte så bra på det där med växter på den tiden)
Har resonerat mest att det som lever det lever och så har de fått vatten och lite ny jord mellan varven.
Växer gör det och rotas gör det och blommar gör det, jag måste börja ställa upp hyllor och bord vid fönster och solväggar för att få plats med allt (har ju lärt mig lite på gamla dar) men vad händer om jag skulle vilja överraska dem med en skvätt näring? Måste jag fortsätta med det sen då?

CillaM
Hehe... jag överraskade mina inneväxter med en mix av Osmocote, en flytande variant som jag fick. Mina palettblad, som ändå växer ganska så bra, fick en rejäl kick av det, växte 1 dm på en vecka. Nu var jag tvungen att toppa dom, och vad gjorde jag? Tog sticklingar. Inte vill jag ha mer sticklingar.
Fenja
Jag tror inte att det blir så stor skillnad om du ger dem en skvätt näring i blomvattnet sporadiskt och när andan faller på, inte på det sättet som kontinuerlig näringsgiva gör i alla fall. De mår hur som helst inte dåligt av det och de blir inte beroende. Under perioden slutet av oktober och mitten av februari så gödslar jag inte alls.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon